کد خبر: 903744
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
براي اولين بار با تحريک ناحيه‌ خاصي از مغز و با استفاده از آرايه‌ کوچکي از الکترود موفق به بازگرداندن حس لامسه در بازوي يک مرد فلج شدند.
مترجم:علي طالبي

براي اولين بار با تحريک ناحيه‌ خاصي از مغز و با استفاده از آرايه‌ کوچکي از الکترود موفق به بازگرداندن حس لامسه در بازوي يک مرد فلج شدند. بيمار آسيب نخاعي جدي ديده است و علاوه بر اين قادر به حرکت و حس عضوهاي بدن خود نيست. اين کار مي‌توانست به افراد فلج يک روز اجازه دهد تا با استفاده از عضوهاي مصنوعي و سنسورهايي که روي اين دستگاه‌ها قرار گرفته است، احساساتشان تحريک شود.
قشر Somatosensory نواري از مغز است که احساسات بدني را هم احساسات عمقي (حس حرکت يا موقعيت بدن) و هم احساسات پوستي (از جمله فشار، لرزش، لمس و دوست داشتن) را کنترل مي‌کند. قبل از شروع کار جديد، ايمپلنت‌هاي عصبي مناطقي از مغز را که عمدتاً احساساتي از قبيل سوزش و گزگز دست را کنترل مي‌کنند، مورد هدف قرار مي‌دهند. در آزمايشگاه اندرسون، ايمپلنت‌هاي عصبي قادر به توليد احساسات طبيعي بيشتري از طريق تحريک داخل مغزي هستند درست همانند احساساتي که بيمار قبل از آسيبش تجربه کرده است.
بيمار از سه سال پيش پس از آسيبي نخاعي از شانه فلج شده بود. دو آرايه ‌از الکترودهاي کوچک با عمل جراحي در قشر somatosensory بيمار کاشته شد. با استفاده از آرايه‌ها و پالس‌هاي بسيار کوچک الکتريکي، محققان نورون‌هاي آن منطقه‌ها را تحريک کردند. شرکت‌کننده‌ها احساسات طبيعي مختلفي را از جمله فشاردادن، ضربه زدن و چندين نفر ديگر که در نوع، شدت و محل بسته به فرکانس، شدت و محل تحريک از آرايه‌ها با هم تفاوت داشتند، گزارش دادند. اين اولين باري است که اين احساسات طبيعي توسط تحريک عصبي داخل مغزي ايجاد شده‌ است.
طبق گفته‌ اندرسون يکي از متخصصان، گام بزرگ بعدي ادغام تکنولوژي با پروتزهاي اعصاب موجود است. در سال 2015، در آزمايشگاه اندرسون رابط مغز و دستگاهي را (BMIs) توسعه دادند که بازوي روباتيک را به الکترودهاي کاشته شده، متصل مي‌کرد. در اين روش، مرد فلج با استفاده از بازوي مصنوعي به فنجان رسيد، آن را در دست گرفت و به سمت دهنش برد تا بنوشد.
اندرسون در ادامه مي‌گويد: « درحال حاضر تنها بازخوردي که براي پروتزهاي عصبي در دسترس است، بصري است، بدين معني که شرکت‌کنندگان مي‌توانند عملکردهاي روباتيک تحت کنترل مغز را براي انجام اصلاحات ببينند.» اگرچه ضروري است هنگامي که شئ در دست گرفته شد، اطلاعاتي حسي هم براي روبه‌روشدن با شئ داشت.

منبع:ساينس ديلي

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر