کد خبر: 900384
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مراسم آغاز پروژه ساخت نیروگاه اتمی «آکویو» در حضور «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود، اجرای این پروژه چند ده میلیارد دلاری را «نشانه توسعه پویای روابط ترکیه و روسیه» خواند.
 
فارس: روسای جمهور ترکیه و روسیه در مراسم آغاز ساخت اولین نیروگاه اتمی ترکیه، از پویا بودن روابط راهبردی و اقتصادی دو کشور و عزم آنکارا برای کاهش وابستگی به نفت و گاز وارداتی سخن گفتند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مراسم آغاز پروژه ساخت نیروگاه اتمی «آکویو» در حضور «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود، اجرای این پروژه چند ده میلیارد دلاری را «نشانه توسعه پویای روابط ترکیه و روسیه» خواند.

امروز سه‌شنبه تحت نظارت ویدئوکنفرانسی رهبران روسیه و ترکیه، کار بتن‌ریزی نیروگاه اتمی آکویو آغاز شد؛ این نیروگاه قرار است تا سال ۲۰۲۳ در مدار قرار بگیرد و ۱۰ درصد از نیاز روزافزون صنایع ترکیه به انرژی را تأمین کند.

ترکیه در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۷ میلیارد دلار برای واردات انرژی هزینه کرد؛ این عدد نسبت به سال قبل از آن، ۳۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش روزنامه «دیلی صاباح»، پوتین در مراسم آغاز این پروژه ۲۰ میلیارد دلاری گفت که ساخت این نیروگاه، گامی جدید در مسیر توسعه روابط ترکیه و روسیه است.

رئیس‌جمهور روسیه به سهم کشور میزبان در اجرای این پروژه هم اشاره کرد و گفت که بیش از ۳۵۰ شرکت ترکیه‌ای آماده مشارکت در ساخت نیرگاه اتمی آکویو می‌باشند.

۵۱ درصد از این پروژه سهم شرکت «روس اتم» است و در پی آن است که مابقی ۴۹ درصد را به شرکت‌های متمایل، بفروشد.

پوتین در ادامه سخنان خود از کاخ آبی آنکارا، گفت که «اجرای موفق پروژه نیروگاه اتمی آکویو، به نماد توسعه پویای همکاری‌های ترکیه و روسیه تبدیل خواهد شد.»

سخنران بعدی مراسم افتتاحیه، میزبان یعنی اردوغان بود. رئیس‌جمهور ترکیه گفت که کشورش پروژه‌های راهبردی متعددی را با روس‌ها پیش می‌برد که «سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰، خط لوله گازی ترک استریم و نیروگاه اتمی آکویو فقط چند پروژه از آن میان است.»

اردوغان مشخصاً نگفت که منظورش از دیگر پروژه‌های راهبردی مشترک با روسیه چیست، ولی دو کشور در مبارزه مشترک با تروریست‌های سوریه، همکاری نزدیکی دارند.

علت اصلی سفر پوتین به آنکارا هم به همین همکاری نظامی برمی‌گردد؛ پوتین، اردوغان و «حسن روحانی» به عنوان سه کشور ضامن اجرای آتش‌بس در مناطق موسوم به «مناطق عاری از تنش» سوریه، فردا نشستی سه‌جانبه برای بررسی روند حل سیاسی بحران سوریه خواهند داشت.

اردوغان گفت که با راه‌اندازی نیروگاه آکویو، علاوه بر کاهش نیاز ترکیه به نفت و گاز وارداتی، عملکرد زیست‌محیطی بخش انرژی این کشور، پاک‌تر می‌شود.

ترکیه در حال حاضر از ایران و روسیه گاز وارد می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار