کد خبر: 900117
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
در حالي يک سال است کلنگ احداث شهرک ماهیان زینتی راوند در زمين مانده که اين شهرک مي تواند دروازه جدیدی به روی گردشگری کاشان بگشايد
اسفندماه سال گذشته بود که کلنگ شهرک ماهیان زینتی راوند به زمین زده شد اما اکنون با نزدیک شدن به سالگرد آن اقدام، تولیدکنندگان این منطقه به جز اثر همان کلنگ، پیشرفت فیزیکی دیگری را ندیده‌اند. با گذشت یک سال از آن اتفاق و رسیدن این شهرک‌هايي که کلنگشان در زمين مانده است به دو عدد، اما کسی پاسخگو نيست که چرا کاري از پيش نميرود و اتفاقي نمي افتد و چرا واگذاری زمین اولین شهرک ماهیان زینتی کشور که سال گذشته کلنگ آن بر زمین زده شده هنوز به واقعیت نپیوسته است. اين در شرايطي است که پرورش ماهیان زینتی را می‌توان یکی از فرصت‌های مهم به واسطه ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم و افزایش درآمد ریالی و ارزی کشور در تحقق اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی برشمرد.
هادی مومنی راوندی

چند وقت پيش بود که معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران راه اندازی شهرک‌های شیلاتی و تولید ماهیان زینتی در مناطق مستعد کشور را از سیاست‌های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی می‌داند که در حال انجام است. حسن صالحی، گفت: شهرک‌های شیلاتی با هدف ایجاد اشتغال پایدار، افزایش صادرات و ارزآوری در کشور برجسته شده است.

وی از تولید بیش از 220 میلیون قطعه بچه ماهی زینتی در سال گذشته در کشور خبر داد و افزود: تولید ماهی زینتی در ایران سالانه 25 درصد افزایش می یابد. صالحی تصریح کرد: اگرچه صادرات ماهیان زینتی کمتر از سه میلیون دلار است اما امید می رود با توجه ویژه و برنامه‌های زیربنایی در حوزه شیلات، صادرات این آبزیان افزایش یابد.

به گفته وی تاکنون 9 هزار فرصت شغلی در حوزه پرورش ماهیان زینتی در کشور ایجاد شده و این امر فرصت خوبی برای فارغ التحصیلان کشاورزی و به ویژه بانوان علاقه‌مند به فعالیت‌های تولیدی است که در پرورش ماهی زینتی مشارکت کنند. اگر چه رئیس سازمان شیلات ایران، توسعه و تکثیر ماهیان زینتی را صنعتی نوین در کشور می‌داند اما قدمت تولید ماهیان زینتی در کاشان، خصوصا منطقه راوند به قبل از انقلاب بر‌می‌گردد.

زنگ خطر براي صادرات پایین

با وجود سهم بالای 70درصدی منطقه راوند در تولید ماهیان زینتی کشور اما خبرها حاکی از آن است که شهرستان محلات با دارا بودن سهم بسیار کمتر حدود 10درصدی در این صنعت اما در صادرات این محصول به خارج از کشور از منطقه راوند پیشی گرفته است. به گفته مسئولان محلی، شهرستان محلات در زمینه صادرات ماهیان زینتی در سال گذشته ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار ارز آوری داشته و هدف‌گذاری خود را برای سال جاری به ۲ میلیون دلار افزایش داده است.

این خبر برای تولیدکنندگان و مسئولین کاشان زنگ خطری است که به صدا در آمده تا چاره‌ای بیاندیشند برای کوتاهی‌های صورت گرفته در رشد دادن این صنعت در منطقه راوند، منطقه‌ای که به گفته آمار و کارشناسان، قطب تولید ماهیان زینتی کشور را یدک می‌کشد.

با نگاه به رویکرد صنعتی، کشاورزی و توریست‌پذیری کاشان، توسعه صنعت آبزی‌پروری از موارد زیربنایی در توسعه این شهرستان است، در شرایطی که ۹۷ درصد آب مصرفی در تولید و پرورش ماهیان زینتی به چرخه باز می‌گردد می‌توان با مدیریت صحیح اشتغال‌زایی در این حوزه را افزایش داد.

شهرک ماهیان زینتی راوند جاذبه جدید گردشگری

نماينده مردم کاشان و آران و بيدگل در مجلس، احداث شهرک صنعتي ماهيان زينتي راوند را اتفاق بزرگي در کاشان دانست که مي تواند موجب کارآفريني و اشتغالزايي و توسعه صنعت گردشگري اين شهرستان شود سيدجواد ساداتي‌نژاد افزود: مکان احداث اين شهرک صنعتي در محلي انتخاب شده که سالانه 15 ميليون گردشگر از کنار آن عبور مي کنند که خود يک جاذبه گردشگري براي تمام فصول است و حتي از شهر قمصر هم بهتر خواهد بود.

وي اضافه کرد: اين صنعت، ظرفيتهاي فوق‌العاده‌اي در حوزه اشتغال و اقتصاد گردشگري دارد و استقرار شهرک ماهيان زينتي در منطقه راوند فرصت ويژه‌اي براي ساماندهي وضعيت بيکاري خواهد بود. وي گفت: اين شهرک صنعتي به نفع کل منطقه است و با توجه به بحران کم آبي در منطقه و درآمد بيشتر توليد ماهيان زينتي نسبت به کشاورزي، مي‌توان با آموزش‌هاي لازم رشد اقتصادي خوبي در کاشان ايجاد کرد. وي خاطر نشان کرد: شهرک صنعتي ماهيان زينتي راوند در مساحت 300 هکتاري در چهار مرحله به بهره برداري مي رسد که در فاز اول در 57 هکتار با اختصاص 5 ميليارد تومان آغاز خواهد شد.

شهرک ماهیان زینتی در کنار صنایع پاک

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان اصفهان نیز با اشاره به اجرای مطالعات اولیه احداث شهرک صنعتی صنایع پاک در شهرک صنعتی سوم کاشان، از انجام مطالعات اولیه جهت احداث شهرک صنعتی با چهار فاز تولید گلاب، عرقیات، اسانس و گیاهان دارویی، دستبافت‌ها و فرش دستبافت و همچنین صنایع دستی و نمایشگاه‌های صنایع دستی و گردشگری و ماهيان زينتي در شهرک سوم کاشان در قالب یک شهرک صنایع پاک خبرداد.

محمد جواد بگی با اشاره به توانمندی‌های بی‌نظیر شهرستان کاشان در بخش‌های متنوعی مانند تولید ماهیان زینتی، تولید گلاب، عرقیات، اسانس و گیاهان دارویی، فرش دستبافت و صنایع دستی و گردشگری گفت: بدون شک بهره برداری مناسب از توانمندی‌های موجود می‌تواند نقش مهمی در توسعه تولید و اشتغال منطقه، استان و کشور ایفا نموده و گام مهمی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری در استان اصفهان باشد که تحقق آن نیازمند حمایت ویژه و همه جانبه از سوی همه سازمان‌های دولتی ذیربط و همراهی و تعامل با فعالان بخش خصوصی و اتحادیه‌های صنفی فعال در این بخش‌ها خواهد بود.

با نگاهی به عدد 1500 نفر اشتغال زایی مستقیم پروژه احداث شهرک ماهیان زینتی راوند اهمیت این پروژه صنعتی توریستی بیشتر نمود پیدا می‌کند ظرفیت گران‌قیمتی که تاکنون توسط مسئولین محلی کاشان مورد توجه جدی قرار نگرفته است. لذا، اهتمام و توجه مسئولین و سرمایه گذاران نسبت به رونق و گسترش زیرساخت‌های این بخش عزم جدی و تلاش مضاعف را می‌طلبد چه اینکه با رشد این صنعت در منطقه نه تنها می توانیم مانع از خروج ارز از کشور شویم بلکه منبع ارز آوری جدید و پایداری را برای کشور فراهم سازیم.

عملیات تکثیر و پرورش، نگهداری، حمل، بسته بندی و توزیع ماهیان زینتی علاوه بر ایجاد اشتغال و صرفه اقتصادی برای مردم منطقه و کشور نقش مهمی در افزایش جاذبه‌های توریستی و گردشگری منطقه دارد. اهمیت و جایگاه این موضوع به ویژه با توجه به موقعیت جغرافیایی راوند و نقش آن به عنوان ورودی شهر کاشان به عنوان حلقه اتصال دو چندان می شود

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار