کد خبر: 894036
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش گفت: نگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به اینکه اغلب صرفه جویی‌ها را در بالا بردن سن بازنشستگی معلمان و حذف دوران تحصیل می‌داند، خطاست
تسنیم: لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری جهت طی تشریفات قانونی از سوی رئیس‌جمهور به مجلس ارائه شده و در بند ۵۱ در اصلاح ماده ۱۰۵ تبصره ۲ این موضوع آمده است "دوران تحصیل که به صورت تعهد خدمت قبل از استخدام یا حین خدمت در اوقات اداری در مقاطع رسمی آموزشی یا معادل توسط کارمندان طی شده یا می‌شود جزو سابقه خدمت برای بازنشستگی منظور نمی‌شود. حکم مندرج در قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش (مصوب ۱۳۶۹) از این جهت فاقد اعتبار است. "

هر چند که مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرده‌اند، «این مسئله در لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری مطرح شده است و این لایحه برای اجرا باید توسط مجلس بررسی و تصویب و پس از آن به تأیید شورای نگهبان برسد تا به قانون تبدیل شود و با توجه به تجربه ما بعید است که حتی در صورت تصویب این موضوع به گذشته تسری یابد و تمام فرهنگیان را مشمول شود.»، اما دانشجو معلمان نسبت به این مسئله ابراز نگرانی می‌کنند و این مسئله را در نامه‌های مختلف به وزیر آموزش‌وپرورش بازگو کرده‌اند.

در همین رابطه، ابراهیم سحرخیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره حذف دوران تحصیل از سنوات خدمت و تاثیر آن در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: این مسئله به منزله از انتفاع افتادن دانشگاه فرهنگیان است اگر بخواهیم جاذبه شغلی برای جذب و نگهداشت معلمان ایجاد کنیم باید آموزش قبل از ورود به معلمی و آموزش حین خدمت را که باعث به روز شدن و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای آن‌ها می‌شود را طوری طراحی کنیم که انگیزش شغلی در آن‌ها ایجاد کند.

وی افزود: در دانشگاه‌های افسری نیز رویه به این شکل است و مدتی که افراد در دانشگاه افسری تحصیل می‌کنند جزو سنوات خدمت لحاظ می‌شود مسئولان می‌گویند اگر این قانون تصویب شود عطف ما سبق نمی‌شود، اما آیا کسی که هم‌اکنون در حین خدمت است این قانون به او تسری می‌یابد یا خیر که این موضوع قابل بحث است.

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش گفت: هم اکنون در ایران چه جاذبه‌ای برای ورود به شغل معلمی وجود دارد تا بتوان بهترین افراد را جذب این حرفه کرد؟ آیا حقوق بالایی پرداخت می‌شود یا محل خدمت این افراد جاذبه‌های بالایی دارد؟ بیشتر معلمان در سال‌های اول خدمت در مناطق محروم و مدارس پرجمعیت فعالیت می‌کنند.

سحرخیز ادامه داد: برای یک ساعت تدریس معلم باید چند ساعت مطالعه داشته باشد و این کج سلیقگی است که قانونی را تصویب کنیم تا ایام تحصیل دانشجو معلمان که تا کنون اهرم انگیزشی برای ورود به این شغل بوده است و بسیاری از جوانان به امید اینکه ۴ سال تحصیل جزو سنوات خدمت محسوب شود جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند و این مسئله تنها تفاوت این دانشگاه با سایر دانشگاه هاست، را خذف کنیم و اگر بخواهیم به بهانه افزایش سن بازنشستگی و حل مشکل صندوق بازنشستگی کشور این مسئله را حذف کنیم تبعاتی را به همراه دارد.

وی افزود: نگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به اینکه اغلب صرفه جویی‌ها را در بالا بردن سن بازنشستگی معلمان و حذف دوران تحصیل می‌داند، خطاست. اگر این مسئله مصوب شود دانشگاه فرهنگیان فلسفه وجودی ندارد و به مرکز آموزش ضمن خدمت و حین خدمت تبدیل می‌شود و دیگر چه توجیهی دارد که یک جوان از دیپلم ۴ سال در این دانشگاه درس بخواند بلکه از طریق یک آگهی استخدام می‌توان داوطلبان فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها را که جویای کار هستند در آموزش و پرورش جذب کرد و باید مقایسه‌ای را انجام داد که فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها را با دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان مقایسه کرد.

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: افرادی که در سایر دانشگاه‌ها تحصیل کرده‌اند و از طریق استخدام جذب آموزش و پرورش می‌شوند با شغل معلمی آشنایی ندارند و بسیاری از مسائلی که دانشجو معلمان در حین تحصیل فرا می‌گیرند را نمی‌دانند.

وی گفت: اواخر دولت سازندگی مقرر شد افرادی که تعهد دبیری دارند و در مراکز تربیت معلم درس خوانده‌اند سنوات تدریسشان جزو سابقه خدمتشان محسوب شود و این باعث دلگرمی معلمان شد، اما هم‌اکنون به دنبال لغو آن هستند، اما باید معلمان را از لایحه قانون خدمات کشوری مستثنی کرد.

سحرخیز بیان کرد: مجلس باید شرایطی را فراهم کند که ایام تحصیل معلمان جزو سنوات خدمتشان محسوب شود حتی باید اجازه ادامه تحصیل را به معلمان بدهیم. بعیدبه نظر می‌رسد که نمایندگانی از آموزش و پرورش در تصویب این لایحه حضور نداشته باشند چطور آن‌ها در آنجا سکوت اختیار کردند و در جلسات کارشناسی نمایندگان اعتراض خود را اعلام نکردند.

وی گفت: تنها منفعتی که از این موضوع دنبال می‌شود افزایش سن بازنشستگی است، هم اکنون یک دانشجو معلم وقتی از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل می‌شود ۴ سال سابقه خدمت دارد که به دنبال حذف آن هستند و با این مصوبه ۴ سال به مدت کار معلمان اضافه می‌کنند، اما برای افزایش سن بازنشستگی باید جاذبه‌های ادامه خدمت را افزایش دهند و سن بازنشستگی را بالاتر ببرند.

معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: افرادی که این مسئله را برای آموزش و پرورش مصوب کردند باید بدانند که برای تأسیس دانشگاه فرهنگیان سال‌ها زحمت کشیده شده است و تعلیم و تربیت نیاز به سرمایه‌گذاری دارد با چنین مصوباتی دانشجو معلمان دلگرمی خود را از دست می‌دهند و معلمان شاغل نیز دلنگرانی دارند که آیا این مسئله شامل آن‌ها می‌شود یا خیر اگر قرار است لایحه دائمی شود باید تصمیم کارشناسی و مطالعه عمیق برآن انجام شود تا شکاف طبقاتی را بیشتر نکند.

وی خاطرنشان کرد: معلمی با توجه به اسناد بالادستی و وظیفه حساسی که در بحث تربیت و آموزش دارد اقتضا می‌کند که به صورت ویژه تربیت شوند و تنها روش تربیت معلم این باشد که از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب معلم انجام شود و استفاده از ظرفیت ماده ۲۸ برای رشته‌های استثنا مانند تربیت دانش آموزان استثنایی یا کمبود هنرستان‌ها باشد یعنی در رشته‌هایی که در کل کشور ۱۰ تا ۲۰ نفر نیرو نیاز داریم و در دانشگاه فرهنگیان امکان تربیت این نیرو‌ها ندارند از طریق استخدام اقدام کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار