کد خبر: 891610
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
رئيس بنياد مستضعفان خبر داد
با تفاهمنامه‌اي كه ميان بنياد، شهرداري و دادستاني انجام شده ساختمان پلاسكوی جديد درمساحتي به وسعت 9هزارو500 متر در 15طبقه (پنج طبقه زيرزمين و پاركينگ و هشت طبقه روي زمين) ساخته خواهد شد و عمليات احداث آن در دهه فجرآغاز خواهد شد.
مهران ابراهيميان

با تفاهمنامه‌اي كه ميان بنياد، شهرداري و دادستاني انجام شده ساختمان پلاسكوی جديد درمساحتي به وسعت 9هزارو500 متر در 15طبقه (پنج طبقه زيرزمين و پاركينگ و هشت طبقه روي زمين) ساخته خواهد شد و عمليات احداث آن در دهه فجرآغاز خواهد شد. 
 به گزارش «جوان»  محمد سعيدي كيا در نشستي خبري به مناسبت سالگرد حادثه تأسفبار حريق و ريزش ساختمان پلاسكو با بيان اين مطلب افزود: عمليات تخريب ساختمان پنج طبقه و گودبرداري در دهه فجر به منظور ايجاد ارزش خاص ساختمان پلاسكو وتأمين منافع ذينفعان آغاز خواهد شد. 
وي با بيان اينكه بنياد مستضعفان قول داده تا عمليات ساخت اين بناي جديد دوساله به اتمام برسد، گفت:همان طور كه قبلاً قول داده‌ام از زمان صدور پروانه شهرداري دو ساله آن را خواهيم ساخت. 
وي ضمن تسليت به خانواده‌هاي بازماندگان شهداي آتش‌نشان و هفت تن از مردم و همچنين براي خانواده و بازماندگان جان‌باختگان سانحه نفتكش سانچي گفت: به دليل محدوديت‌هاي طرح تفصيلي و محدود احداث بنا در محدود مدرسه ژاندارك و مشكلات تملك پاركينگ اكبري و تغييرات مديريتي در شهرداري روند تصميم‌گيري به كندي انجام شد اما با تفاهمنامه‌اي كه چند روز پيش نهايي شده به زودي كار احداث اين بنا آغاز خواهد شد. 
وي با بيان اينكه استقرار كسبه سرقفلي‌دار پلاسكو در نهايت در پاساژ نور نهايي وبنياد اجاره هفت ماه آنها را پرداخت كرده، گفت: ساختمان پلاسكو اولين ساختمان بلند ايران و تهران بود كه در سال 1338 پروانه ساخت گرفت و در سال 1341 به بهره‌برداري رسيد، اماپس از انقلاب اين ساختمان در اختيار بنياد قرار گرفت كه مالك بنياد بود اما واحدها همه در اختيار كسبه باقي ماند و ما فقط اجاره‌اي محدود و همچنين در جابه‌جايي‌ها حق و حقوقي دريافت مي‌كرديم. 
وي به برگزاري بيش از 37 جلسه بابت بررسي ساخت ساختمان جديد پلاسكو در بنياد اشاره كرد و گفت: از آن نظر كه نظريات جامعه را در ساخت پلاسكوي جديد دخالت دهيم اتاق فكري تشكيل شد كه يك عضو آن از بنياد و هفت نفر از انديشمندان بزرگ ساختمان كشور در آن عضو شدند؛ شوراي عالي، شهرسازي و معماري كشور مصوب كرد طراحي پلاسكوي جديد به مسابقه گذاشته شود و معماران و طراحان به كار طراحي پرداختند، در اتاق فكر به اين اجماع رسيديم كه از مردم بخواهيم نظرات خود را در سايتي كه ايجاد كرديم قراردهند كه 365 ايده ارائه شد، پس از آن 60 طرح منتخب شد و به 10 طرح برتر جايزه داديم. 
     
جزئيات ساختمان پلاسكوی جديد 

رئيس بنياد مستضعفان در پاسخ به اين سؤال «جوان» كه چقدر زير بناي ساختمان جديد است، گفت: در ساختمان مذكور علاوه بر رعايت حق قانوني ذينفعان، تمكين به احكام قضايي و زنده نگه داشتن ياد آتش‌نشانان فداكار بنا داريم 9هزارو500 متر زمين گودبرداري كنيم تا هزار پاركينگ در آن احداث شود. به علاوه در قالب مسابقه‌اي بين‌المللي طراحي بنا اجرا خواهد شد. 
وي در پاسخ به این سؤال كه برگزاري مسابقه خود باعث عقب افتادن پروژه نخواهد شد، گفت: در مدت بررسي طرح‌ها بنياد به محض دريافت مجوز از شهرداري اقدام به گودبرداري خواهد كرد و اجازه نخواهد داد كنترل پروژه بعد از دور مجوز دستخوش تعلل‌هاي بي‌مورد شود. 
وي با بيان اينكه طراحي و اجرا توسط بخش خصوصي انجام خواهد شد، افزود: در سطح زمين نيز هفت طبقه به همراه يك طبقه همكف در نظر گرفته ايم تا منافع 580 ذينفع ساكن در پلاسكو تأمين شود. 
سعيدي‌كيا ادامه داد: در ساخت سازه جديد ساختمان پنج طبقه‌اي كه در كنار برج پلاسكو قرار داشت و جزئي از آن بود اما در حريق تخريب نشد، تخريب خواهد شد زيرا اين ساختمان نيز طبق آيين‌نامه دهه 30 شمسي ساخته شده و صدمه ديده است. همچنين  منوچهر خواجه‌دلويي معاون توسعه و انرژي بنياد نيز درباره زير بنا گفت: حدود 56 هزار متر بنا براي پاركينگ در نظر گرفته شده كه تا پيش از اين فضايي براي اين منظور اختصاص نيافته بود. 
به علاوه 45هزار متر نيز در سطح زمين براي بناهاي تجاري و مشاعات در نظر گرفته شده است. 
    
پلاسكو با خط ريلي مسافري 

رئيس بنياد مستضعفان افزود: اگر شهرداري به ما مجوز بدهد و قوه قضائيه هم مجوز خاكبرداري و تخريب ساختمان پنج طبقه را بدهد كار ساخت از دهه فجر امسال آغاز مي‌شود. 
وي از همكاري خوب سازمان ميراث فرهنگي، شهرداري و دادستاني و شوراي سرقفل داران پلاسكو درباره نهايي شدن تفاهمنامه احداث پلاسكو جديد خبر داد و گفت: مقرر شده در ساختمان جديد ضمن عقب نشيني، ايجاد فضاي سبز و افزايش مشاعات در ساخت خط مسافري ريلي(LRT )نيز به شهرداري كمك كنيم. 
سعيدي‌كيا درباره پاركينگ اكبر توضيح داد: اين پاركينگ متعلق به بنياد مستضعفان است اما فردي كه از پيش از انقلاب از اين محل درآمد داشته است از آن خارج نمي‌شد و تصرف كرده بود، همچنين پاركينگ به دست وراث افتاده بود و طبق جلساتي كه با قوه قضائيه داشتيم، اجراي احكام تشكيل شد و مبلغ 8/3ميليارد تومان پرداخت كرديم و اين زمين را تحويل گرفتيم كه جزئي از ساختمان جديد پلاسكو خواهد شد، اين زمين در شرق پلاسكو قرار دارد. 
سعيدي كيا همچنين از ساماندهي 30 ملك تجاري بنياد در سطح تهران خبر داد و گفت: با بررسي‌ ساختمان‌هاي تجاري كه عمر بالايي داشتند براي آنها با كمك شوراهاي اين ساختمان‌ها نقشه‌هاي معماري و تهيه و بيمه آنها انجام گرفت، به علاوه در ساختماني مانند آلومينيوم سيستم برق، آسانسورها و فاضلاب نيز اصلاح و يك واحد آتش‌نشاني در آنجا مستقر شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار