کد خبر: 888402
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
شهباز شریف روز چهار‌‌‌شنبه گذشته و به صورتی غیرمنتظره راهی عربستان شد، آن هم پس از چند روزی که...
سید رحیم نعمتی
شهباز شریف روز چهار‌‌‌شنبه گذشته و به صورتی غیرمنتظره راهی عربستان شد، آن هم پس از چند روزی که دعوت‌نامه رسمی محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع آل سعود، به دستش رسیده بود و هواپیمای اختصاصی سعودی‌‌‌‌ها هم برای بردن او به پاکستان فرستاده شده بود. حالا نواز شریف، برادر شهباز و نخست‌وزیر سابق، با پرواز شماره 737 راهی جده شده تا برای مذاکرات با محمد بن سلمان و دیگر مقامات سعودی به برادرش بپیوندد. این سفر هم مثل سفر شهباز غیرمنتظره است تا آنجا که نشست از قبل برنامه‌ریزی حزب مسلم‌لیگ شاخه نواز شریف در شهر سرگود‌‌‌ها در ایالت پنجاب لغو شده است. حضور مشترک و غیرمنتظره این دو برادر آن هم به این سرعت و دستپاچگی نشان می‌دهد که محمد بن سلمان بعد از مداخله‌جویی در لبنان و ناتوانی در تجاوز نظامی به یمن، به فکر دخالت در عرصه سیاسی پاکستان افتاده به خصوص اینکه چند ماهی بیشتر تا انتخابات پارلمانی این کشور نمانده و احزاب اصلی از حالا خود را آماده یک رقابت جدی برای فتح اکثر کرسی‌های پارلمان می‌کنند. 
محمد بن سلمان برای تحقق این قصد خود تنها می‌تواند بر نواز شریف و حزب او تکیه کند، به خصوص اینکه نواز شریف پس از 1999 و تا قبل از انتخابات پارلمانی 2013، به عنوان یک تبعیدی خودخواسته در عربستان بود و از سوی آل‌سعود حمایت‌‌‌ می‌شد.

از این رو بود که آل‌سعود پس از بازگشت نواز شریف به قدرت در 2013، انتظارات خاصی از او داشت تا سیاست‌هایش را مو به مو دنبال کند و در منازعات منطقه‌ای یک همراهی کامل را داشته باشد. نواز شریف در چند سال بعد سعی داشت تا اندازه‌ای این خط را دنبال کند، چنان که این موضوع به نحوی روشن در قضیه فرماندهی ژنرال راحیل شریف، فرمانده پیشین ارتش پاکستان، برای فرماندهی ائتلاف سعودی برای به اصطلاح مبارزه با تروریسم دیده شد. در واقع، دست و دلبازی‌های مالی سعودی‌‌‌‌ها باعث نشده بود تا ژنرال قمر باجوا، فرمانده ارتش پاکستان، تن به این امر بدهد چرا که سیاست عدم مداخله در منازعه منطقه‌ای را بهترین کار برای حفظ منافع کشورش می‌دانست اما پیگیری‌های مستمر نواز شریف و استفاده سعودی‌‌‌‌ها از گروه‌های تروریستی به عنوان اهرم فشار در نهایت باعث شد این ارشد‌‌‌‌ترین مقام نظامی پاکستان راضی به این کار شود. با این وجود، تأیید نواز شریف به مصوبه پارلمان پاکستان در مورد جنگ یمن و ضرورت حل صلح‌آمیز آن باعث شد آل‌سعود دیگر حمایت قبل را از او نداشته باشد و همین نیز زمینه سقوط او را از مقام نخست‌وزیری در ژوئیه گذشته فراهم کرد. 

حالا سعودی‌‌‌‌ها بار دیگر می‌خواهند سرمایه قبلی خود را در سیاست پاکستان به کار بیندازند و فراخواندن نواز شریف و برادرش هم به این جهت است به خصوص اینکه حرف و حدیث‌‌‌‌هایی در مورد اختلاف بین این دو برادر بر سر زبان‌‌‌‌ها افتاده بود. در حالی که از زمان برکناری نواز شریف نگاه‌ها به سوی شهباز به عنوان کاندیدای اصلی حزب مسلم‌لیگ شاخه نواز شریف بود اما بنابر سنت قدیمی سیاست در پاکستان، نواز شریف همچنان خود را فرد شماره یک حزب برای پست نخست‌وزیری می‌داند. روزنامه مطرح نیشن یکی دو روز قبل سخنانی را از او نقل کرد که درست انعکاس‌دهنده این نکته بود، چنان که او گفته بود حتی بعد از رد صلاحیتش در پنج ماه قبل هنوز از محبوبیتش کاسته نشده است. این موضوع نشان می‌دهد که نواز شریف انتظار دارد هنوز جایگاه خود را در رأس حزب حفظ کند و سعودی‌‌‌‌ها سرمایه خود را معطوف به او کنند اما دعوت او و برادرش به ریاض نشان می‌دهد که سعودی‌‌‌‌ها این نگاه را ندارند و دیگر نمی‌خواهند حمایت سابق را از او داشته باشند، بلکه گزینه آنها برادرش است.

این می‌تواند به معنای کنار گذاشتن نواز شریف از عرصه سیاسی پاکستان و به عبارتی، پایان عمر سیاسی او باشد اما به نظر نمی‌رسد که فردی باتجربه مثل او به این زودی‌‌‌‌ها خود را از این عرصه خارج کند. شکی نیست که تجربه سیاسی و آشنایی او با اهرم‌های قدرت در پاکستان می‌تواند برای جابه‌جایی مورد نظر سعودی‌‌‌‌ها دردسر باشد و پس از شکست در پرونده‌های مداخله‌جویی‌شان در لبنان و یمن و قطر، این موضوع آنها را در پرونده‌ پاکستان هم دست کم به دردسر بیندازد. به این جهت است که سعودی‌‌‌‌ها در این چند ماه باقیمانده تا انتخابات پارلمانی پاکستان نواز شریف را به ریاض خوانده‌اند تا او را مجبور به مصالحه‌ای به نفع برادرش کنند و باید دید که او چقدر حاضر به این مصالحه خواهد شد و سعودی‌‌‌‌ها خواهند توانست در به قدرت رساندن برادرش موفق شوند؛ موضوعی که تضمینی برای آن نیست به خصوص اینکه شهباز حتی در میان هواداران حزب مسلم‌لیگ شاخه نواز شریف محبوبیت چندانی ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار