کد خبر: 884816
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
شهردار کرج:

دکتر اصغر نصیری شهردار کرج: واقعيت اين است كه در گذشته روابط اجتماعی در محلات سنتی به هم پیوسته و بر اساس باورهای مشترک و مشخصی بود که باعث می شد افراد همدیگر را بشناسند و اعتماد میانشان بیشتر و حریم محله محترم شناخته شود.

اما در دهه های اخیر محله های شهری به صورت جزیره هایی در دریای فرهنگ ملی جامعه و خرده فرهنگ های شهری درآمدند و دچار استحاله شده اند تا جايي كه تغییرات سیاسی، اجتماعی و تکنولوژیکی از اعتبار محله ها كاسته و نقش آنها را به عنوان عامل مهم در زندگی فردی و اجتماعی كمرنگ كرده وبه تدریج، انسجام ،پیوستگی ،هویت و شخصیت مستقل محلات، رو به کاهش گذاشته است.

 با اين وجود و در شرايط حاضر محلات شهر با هويتي كه براي خود تعريف كرده اند مي توانند به عنوان خط مقدم عمران و خدمات شهري تعريف شوند و به جاي آنكه مديريت شهري در پي اجراي طرح هايي باشد كه بخواهد با عناوين و دامنه گستره آنها توانمندي مديريت را به رخ كشد، طرح هايي را اجرا مي كند كه شهروندان حس همزاد پنداري با آن پيدا كرده و مانند داشته هاي خويش از آن مراقبت مي كنند.

بی ترديد برنامه ريزي از پايين دو اتفاق مبارك را در پي مي آورد، نخست آنكه مشاركت جمعي را به همراه دارد و ديگر اينكه توزيع عادلانه امكانات را موجب مي شود و در نهايت اتفاقي را صورت مي دهد كه مورد رضايت شهروندان است. كاري كه رضايت نسبي شهروندان را داشته باشد معدل مشاركت معقول و منطقي آنها را در پي مي آورد.

 با چنين نگاهي مي توان خدمات مشترک و هدفمند برمبناي اسناد توسعه محلات عرضه كرد و با استفاده از تجربیات پيشين، مراحل مختلف تهیه و راهبری پروژه ها را به دست داد تا کارفرما معیارهای دقیق تری را براي تهیه و ارزیابی کیفی پروژه در اختیار داشته باشد.

 این كار به بالا رفتن کیفیت طرح های تهیه شده بعدی منجرشده و به بهبود هر چه بیشتر کیفیت زندگی در محلات شهر منتج خواهد شد.

 اين واقعيت انكار ناپذير است، محله کوچک ترین واحد اجتماعی است که ملموس ترین و عمیق ترین صورت جریان زندگی شهری در آن تحقق پیدا می کند، پس اگر مي خواهيم جريان زندگي شهري با نشاط، پردوام، آرام‌بخش و موجب تقويت اميد به زندگي شود، بايد بيش و پيش از هر چيز محله ها را دريابيم و برنامه هاي خود را بر مبناي محله محوري پي بريزيم. نيازي كه به درستي در تدوين بودجه سال آینده شوراي محترم شهر كرج به آن توجه خواهد شد.

تقویت حس تعلق در محلات شهر كرج و هویت بخشی محلات يك ضرورت است، ساماندهی محلات به عنوان محیط های پایدار و فرهنگی، ارتقاء نقش و جایگاه محله در سازمان فضایی شهر كرج، تغییر الگوهای رفتار شهروندی و مشارکت آنان در اداره امور محله و شهر، ارتقاي سطح کمی و کیفی خدمات، تقویت جریان زندگی و حیات مدنی در محلات از طریق ایجاد تغییرات کالبدی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از اهدافي است كه در محله محوري آن را دنبال مي كنيم.

شهرداري در محلات شهر كرج دنبال گمشده اي است كه در نگاه صرفا ملي و شايد هم تبليغاتي ناپديد شده است. طرح بهبود و نگهداشت شهر در روزهاي پاياني هفته و ديدارهاي هفتگي در محلات كم برخوردار و ديدار با مردم در مساجد در همين راستا امتداد خواهد داشت، تلاش مي كنيم در اين مسير نيازهاي محلات را بي واسطه از زبان خود مردم بشنويم و براي آن چاره انديشي كنيم. يك اقدام زيربنايي كه در نهايت ما را به سوي محله محوري خواهد برد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار