کد خبر: 865942
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
یادداشت استفان والت در اندیشکده بلفر:
پایه‌های ریاست‌جمهوری ترامپ در حال فرو‌پاشی است و او هر روز ضعیف‌تر و بی‌فایده‌تر می‌شود. ضعیف‌ شدن ترامپ به قدری سریع شده که وطن‌پرست‌ترین افراد یا حتی احمق‌ترین افراد در آمریکا نیز مایل به همکاری با وی نیستند.
پایه‌های ریاست‌جمهوری ترامپ در حال فرو‌پاشی است

نویسنده: استفان والت

پایه‌های ریاست‌جمهوری ترامپ در حال فرو‌پاشی است و او هر روز ضعیف‌تر و بی‌فایده‌تر می‌شود. ضعیف‌ شدن ترامپ به قدری سریع شده که وطن‌پرست‌ترین افراد یا حتی احمق‌ترین افراد در آمریکا نیز مایل به همکاری با وی نیستند.

کاملاً واضح است که ترامپ دیگر شایستگی ریاست‌جمهوری آمریکا را ندارد. همان طور که یکی از مقامات سیاسی جمهوری‌خواه در زمان تبلیغات انتخاباتی ترامپ هشدار داده بود، او آموزش لازم برای این کار را ندیده و اخلاق این کار را ندارد و برای انتخاب تیم خود حرف هیچ مشاوری را گوش نمی‌کند.

او اگر از خود آگاهی داشت، قطعاً تاکنون می‌دانست که به چه بازنده‌ای تبدیل شده است. کسانی که آمریکا را دوست دارند از آسیب‌هایی که ترامپ به این کشور می‌زند هیچ لذتی نمی‌برند.

اکنون او در حال تخریب وزارت خارجه آمریکا است. اشتباهی غیر‌قابل درک که نفوذ جهانی آمریکا را برای سال‌های آینده کاهش خواهد داد. مسائل بعدی، حمایت مالی او از رهبران مستبد، پذیرش چاپلوسی‌‌های آنان و خودداری او از قبول هرگونه مسئولیتی است.

با این حال، ترامپ اقدامات مثبتی نیز داشته اما محتمل است که این اقدامات به اشتباهاتی تبدیل شوند که وی در بلند‌مدت مرتکب خواهد شد:

1- جنگ با کره‌شمالی. رویکرد ترامپ با مسئله‌ هسته‌ای کره‌شمالی منفعلانه و نا‌عاقلانه بوده و تاکنون هیچ ثمری نداشته است. وی ابتدا اعلام کرد به کره‌شمالی اجازه نخواهد داد که موشک بالستیک بین قاره‌ای دیگری آزمایش کند. ترامپ از طریق پیامی تویئتری هشدار داد که «این اتفاق نخواهد افتاد.» از نظر من این بلفی بیش نیست. ترامپ علی‌رغم مذاکراتی که با شی جین پینگ داشت و موضوعاتی که از وی یاد گرفت اما او هنوز چین را مقصر این مسئله می‌داند؛ گویی وی از پکن توقع دارد که منافع خود را به خاطر کشورش به خطر بیندازد. ترامپ همچنین روابط خوبی با کره جنوبی نداشته و بیانیه‌های جنگ‌طلبانه‌ای در رابطه با این کشور بیان کرده است. جنگ‌ با کره‌شمالی ممکن است وضعیت بد را به بدترین وضع تبدیل کند.

2- تخریب توافق هسته‌ای با ایران. در تبلیغات انتخاباتی ترامپ، او بار‌ها با توافق هسته‌ای ایران به عنوان یک «فاجعه» و «بدترین قراردادی که تاکنون مذاکره شده» اشاره کرد. ترامپ از آن موقع تاکنون، این توافق را مورد نکوهش قرار داده و تمایل خود برای اعمال فشار و تحریم‌های بیشتر بر ایران را نشان داده است. دستیابی به این توافق، ترامپ را تنها با دو گزینه روبه‌رو خواهد: اول، تسلیم شدن دربرابر تسليحات ایران و دوم، جنگی پیشگیرانه در مقابل این کشور است.

3- آغاز جنگ بازرگانی. حمایت از تولیدات داخلی یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های ترامپ بوده است. این دشمنی با تجارت آزاد حتی بد‌تر از رفتار او در رد کردن «مشارکت ترنس-پسیفیک» و انتقاد وی از «نفتا» و تجارت با کره جنوبی بوده است.

4- افزایش حضور نظامی در افغانستان. بهترین موضعی که ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود اتخاذ کرد مخالفت با «ملت‌سازی» بود تا به آرمان آمریکا برای پیروزی در افغانستان نیز اشاره‌ای کند. وی نسبت به این مسئله تغییر موضع نداده اما به نظر می‌رسد که در این سیاست هم لغزش داشته باشد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
0
0
مگر می شود یک مقام سیاسی در جایگاه ریاست کشوری مانند
امریکا " اینقدر از خودش شکلک در بیاورد " گویا ترامپ فکر کرده نقش یک دیوانه در کاخ سفد را بازی می کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار