عبدالرحمان شليليان با بيان اينكه براي نخستينبار در دنيا
موفق شديم به تكنولوژي توليد برق از تونلهاي حركت قطار درون شهري دست
يابيم، درباره جزئيات اين ابداع اظهار كرد: به واسطه رفتوآمد نسبتاً زيادي
كه با مترو داشتم، متوجه جريان باد هميشگي در ايستگاهها و تونلهاي مترو
شدم كه اغلب به خاطر اختلاف دما و سطح به وجود ميآيد. وي افزود: زماني كه
قطار در تونلها حركت ميكند، جريان بادي را به صورت كمپرس شده ايجاد
ميكند كه ميتواند پتانسيلي براي توليد يكنواخت برق باشد؛ از همين ايده
استفاده كردم و طرح توليد برق به واسطه توربينهاي بادي در تونلهاي مترو
را به متروي تهران دادم. اين مبدع توليد برق از طريق تونلهاي بادي مترو
با تأكيد بر اينكه استفاده از اين انرژي رايگان با به كار بردن توربينهاي
عمودي و افقيمحور ممكن است، ابراز كرد: با توجه به اينكه ديدم اين جريان
انرژي با وجود قابليت بهرهبرداري، بلامصرف هدر ميرود، تصميم گرفتم تا
طرحي مبني بر توليد برق به واسطه اين انرژي را به متروي تهران ارائه كنم.
شليليان با اشاره به اينكه پاييز 94 اين طرح را به شركت متروي تهران ارائه
كردم و مجدانه پيگير اجراي آن شدم، گفت: كميته فني متروی تهران درباره چنين
طرحي چند جلسه فني تشكيل داد و در نهايت با ماهيت اجراي آن موافقت كردند،
اما عنوان كردند كه اين طرح بايد به شكلي علميتر ارائه شود كه از اين حيث
مذاكراتي با دانشگاههاي فردوسي مشهد، خواجه نصيرالدين طوسي و مالك اشتر
انجام دادم. وي يادآور شد: جريان هميشگي و سمتوسوي مشخص باد، شرايط
حداقلي را براي چرخش توربينها ايجاد ميكند و با توجه به اينكه اغلب
فاكتورهاي مورد نياز چرخش توربينها براي توليد برق، در شرايط تونلهاي
مترو ثابت است و امكان توليد از اين شيوه ميسر است. وي همچنين درباره
مصارف پيشبينيشده براي به كار بردن برق توليدي توسط اين توربينها تصريح
كرد: پيشنهاد ما براي شركت متروي تهران اين بوده كه با توجه به نرخ خوب
فروش، برق توليدي را به شركت توانير بفروشيم، اما پيشنهادهايي از سمت آنها
مطرح بوده كه برق توليدي را به مصرف ايستگاههاي خود مترو برسانيم.