کد خبر: 790468
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو گفت: با توجه به آمار بازار تولید داخلی و وارداتی دارو و آمار تجویز نسخ پزشکان برخلاف ادعا‌های صورت گرفته ایران دومین کشور پرمصرف داروی دنیا نیست.
دکتر فاطمه سلیمانی دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو گفت: از آماری که طبق بررسی نسخ پزشکان کشور منتشر شده بیشترین داروهای تجویز شده توسط پزشکان گروه داروهای مسکن و ضد درد به خصوص دگزامتازون، داروهای مورد استفاده در بیماری‌های مزمن همچون پر‌فشاری خون، دیابت و گروه آنتی‌بیوتیک‌ها است.

وی با بیان اینکه برخی از افراد عنوان می‌کنند که ایران بعد از چین دومین کشور پرمصرف دارو در دنیا است، افزود: با توجه به بازار دارویی تولید داخل و وارداتی، همچنین آمار تجویز از نسخ پزشکان به هیچ عنوان از لحاظ تجویز و مصرف دارو در سطح بالایی قرار نداریم البته باید توجه داشت که مصرف و تجویز غیرمنطقی به خصوص در مورد داروهای آنتی‌بیوتیک بالاست اما در گروه‌های زیادی از داروها میزان تجویز و مصرف کمتر از حد مورد نیاز بسیاری از کشورها است.

سلیمانی با بیان اینکه در منزل هر ایرانی کیسه‌های دارو وجود دارد، عنوان کرد: این موضوع ناشی از 2 علت است اول این که برخی از افراد انتظار دارند با مصرف یک تا دو روزه دارو بهبودی کامل پیدا کنند، در غیر این صورت به پزشکان مختلفی مراجعه کرده و در هر بار مراجعه داروهای متفاوتی هم برای آن‌ها تجویز می‌شود.

وی در مورد علت دوم انباشت دارو در خانه‌ها گفت: وقتی پزشک برای فردی دارو تجویز می‌کند فرد با مصرف چند روز دارو به محض احساس بهبودی به خصوص داروهای آنتی‌بیوتیک مصرف آن را قطع می‌کند و این باعث انباشت دارو می‌شود.

وی تأکید کرد: باید فرهنگ‌سازی مناسبی در خصوص مصرف دارو در کشور صورت گیرد تا از این طریق هم میزان مصرف دارو و هم میزان تولید دارو را کاهش دهیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار