کد خبر: 783939
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
سر نخ بازار استانهاي کشورهنوز در دست چشم بادامي هاست
چند سالي مي شود که اجناس وارداتي چيني عرصه را براي توليدات داخلي تنگ کرده است. از مواد اوليه گرفته تا کالاهايي که مستقيما وارد بازار مصرف کشور مي شود، بي رونقي را نصيب کالاها و توليدات داخلي کرده است. در اين ميان اثرات منفي واردات نخ موردنياز در صنايعي چون نساجي و فرش بافي از سرزمين چشم بادامي ها، بيش از ديگر کالا ها خودنمايي مي کند. چرا که توانسته نقش پررنگي در رکود صنايع مذکور ايفا کند.
مريم احمدي
نخ ابريشم چيني نوغانداري خراسان و فرش قم را زمينگير کرد
در حالي که واردات بي رويه نخ و مواد اوليه نساجي به عنوان مهمترين عامل تضعيف اين صنعت در سالهاي اخيرعنوان شده است اما انجام اقداماتي که برخي فعالان اين حوزه نام وارونه کاري را بر آن مي گذارند، از بدتر شدن وضعيت صنعت نساجي کشور خبر مي دهد.

افزايش تعرفه واردات پنبه به عنوان ماده اصلي مورد نياز براي توليد نخ از ابتداي سال جاري خبري است که مسئولان مربوطه با استناد به آن معتقدند در سال پيش رو شرايط بدتري در انتظار توليد کنندگان پنبه و نخ و فعالان حوزه نساجي کشور است. چرا که افزایش 6 درصدي تعرفه واردات پنبه باعث مي شود تا واردات نخ ارزانتر از واردات پنبه تمام شود و با بالا رفتن ميزان واردات نخ، توليد کنندگان داخلي دست خالي مي مانند.

اظهارات احد کرمانی عضو انجمن صنایع نساجی مبني بر اينکه سال جاری را با افزایش تعرفه واردات پنبه آغاز کردیم که به ضرر تولید داخل است خود گوه اين ادعاست. کرماني با بيان اينکه در سالی که با عنوان اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل نام‌گذاری شده است، واردات نخ ارزانتر از واردات پنبه تمام می‌شود مي گويد: تعرفه واردات پنبه از ۴ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافته و علاوه بر این، تعرفه واردات پلی‌استر از ۷ به ۱۰ درصد و تعرفه واردات ویسکوز از ۴ به ۵ درصد افزایش یافته است که قطعا در مجموع باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده تولید نخ و محصولات نساجی خواهد شد!

وي مي افزايد: متاسفانه عليرغم رايزني هاي بسيار در مورد تعرفه‌های افزایش‌ یافته پنبه تجديد نظري صورت نگرفته است.

اين در حالي است که در کنار افزايش تعرفه واردات مواد اوليه صنايع نساجي، شرکت هاي خارجي فعال در حوزه پوشاک هم به توسعه فعاليت هاي خوددر استانهاي مختلف کشور پرداخته اند. در اين ميان عدم نظارت بر ورود محصولات نساجي قاچاق به کشور هم مزيد بر علت شده و وضعيت توليد در صنعت نساجي کشور را به بن بست رسانده است.

نخ چيني نوغنداري را زمين زد

طي سالهاي اخير واردات بي رويه نخ ابريشم علاوه بر نساجي، صنعت نوغانداري کشور را هم تحت تاثير قرار داده است. خراسان رضوي به عنوان يکي از قطب هاي توليد کننده ابريشم از جمله استانهايي است که از گزند اثرات واردات نخ چيني در امان نمانده چرا که ورود نخ ارزان قيمت چيني بدون نياز سنجي، با کاهش تقاضاي خريد تخم نوغان و توليد ابريشم رابطه مستقيم دارد. اين در حالي است که تداوم اين مسئله در سال جاري شرايط را بدتر هم کرده است. رييس اداره توسعه نوغانداري خراسان رضوي با تاکيد بر اينکه واردات بي رويه ابريشم به توليد و توزيع تخم كرم ابريشم، پيله تر و در نهايت ابريشم داخلي آسيب جبران ناپذير وارد كرده است مي گويد: سال گذشته 6 هزار و 200 جعبه تخم نوغان در خراسان رضوي توزيع شد كه علي رغم انتظار افزايش تقاضا، امسال اين رقم تاكنون از پنج هزار و 400 جعبه فراتر نرفته است. بنا به گفته فريد سرجمعي حتي امسال براي نخستين بار تخم نوغان چيني هم به ميزان 53 هزار جعبه وارد چرخه توزيع شد تا از اين طريق هزينه هاي توليد كاهش يابد اما اين اقدام مورد استقبال نوغانداران قرار نگرفت.

در حالي که واردات بي رويه نخ ابريشم چيني، موجب كاهش تقاضا براي خريد تخم نوغان و توليد ابريشم از سوي نوغانداران خطه خراسان شده و اين استان در زمينه توليد پيله تر با كمبود مواجه شده است اما مسئولان مربوطه به جاي تقويت وضعيت توليد و توزيع تخم کرم ابريشم يا لااقل واردات پيله خشک( که لطمه اي به تولدي ابريشم استان وارد نمي کند) چشم و گوش بسته بدون بررسي قيمت واقعي ابريشم هاي واردشده به گمرک کشور اجازه ورود به بازار را صادر مي کنند.بنابه گفته سرجمعي غالب وارد كنندگان ابريشم در گمرك، اطلاعات درستي در مورد كيفيت ابريشم خود نداده و در فهرست هاي وارداتي كيفيت و قيمت ابريشم وارداتي را بسيار پايين اعلام مي كنند تا به اصطلاح تداعي گر لطمه به ابريشم داخلي نباشد.

صنعت فرش هم زخمي شد

جداي از مشکلات کوچک و بزرگي که در سالهاي اخير بر سر راه صنعت فرش کشور ايجاد شده است، واردات نخ ابريشمي چيني هم در رکود صنعت فرش ابريشم در استانهاي مختلف کشور نقش پررنگي داشته است. استان قم به عنوان اولين قطب توليد فرش ابريشمي هم در سالهاي اخير از آثار سوء ورود کالاهاي چيني در امان نمانده است. در حالي که فرش ابريشم بيش از 90 درصد توليد فرش دست باف قم را به خود اختصاص مي دهد، اما بالا بودن قيمت تمام شده فرش ابريشمي با مواد اوليه داخلي به دليل کاهش فعاليت نوغانداران سبب رکود جدي در صنعت فرش ابريشم اين استان شده است

مدیرعامل شهرک های صنعتی قم در اين خصوص با بيان اينکه تولید فرش دستباف در قم برای بیش از 25 هزار نفر شغل ایجاد کرده است مي گويد: در سالهاي اخير واردات نخ ابریشم چینی به یکی از گره های کور تولید فرش قم تبديل شده که اين صنعت را به رکود نزديک کرده است. بنا به گفته امیر هوشنگ طیبی نژاد در حالي که کيفيت فرش بافته شده با ابريشم توليد داخلي قابل قياس با فرش بافته شده با نخ چيني نيست اما بالا بودن هزينه توليد نخ ابريشمي مرغوب در داخل و عدم حمايت از صنعت نوغانداري راه را براي جولان نخ ابريشمي چيني باز کرده است.

اين مشکل فقط مختص استان قم نيست و دومين قطب فرش ابريشم را هم در گير کرده است. شهرستان مراغه در آذربايجان غربي با تولید سالانه بیش از ۶۰هزار متر مربع فرش ابریشم، دومین قطب تولید فرش ابریشم بعد از قم محسوب می‌شود با اين حال به دليل وجود مشکلاتي در زمينه خريد و فروش ابريشم حال و روز خوبي ندارد و کارگاه هاي فرش بافي اين شهر هم يکي پس از ديگري مهر تعطيل مي خورند. قيمت بالاي مواد اوليه توليد فرش به بالا رفتن قيمت نهايي و فروش فرش ابريشم منجر شده واين مسئله در کنار پايين آمدن قدرت خريد خريداران و رکود بازار خريد و فروش فرش راه را براي فرش هاي ارزان تر بافته شده با نخ چيني هموار کرده است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تاجیک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
0
0
قییمت نخ ابریشم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار