کد خبر: 763965
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران در راستای اجرای طرح «سپاس» با یک خانواده شهید کلیمی دیدار کرد.

در این دیدار دکتر سلیمان کهن صدق نایب رئیس انجمن کلیمیان تهران و رئیس هیأت مدیره بیمارستان دکتر سپیر در سخنانی توضیح داد: در طول تاریخ حداقل در ایران برای کلیمیان جایگاه امنی ایجاد شده است و ایران نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی برای کلیمیان امن‌تر بوده است.به عنوان مثال باید به حوادث جنگ جهانی دوم اشاره کنیم که در یک شب تنها به 199 کنیسه یورش بردند و آنها را به آتش کشیدند.

وی افزود:اما در تاریخ ایران حتی یک مشاهده ناگوار این چنینی هم نداریم.با توجه به سابقه طولانی حضورمان در ایران ما کلیمیان ایرانی در درجه اول خودمان را ایرانی می‌دانیم و زبان مادری ما فارسی است.به همین دلیل است که با سایر هموطنان ایرانی‌مان در دوران‌های مختلفی همچون جنگ و پس از آن و حتی انقلاب اسلامی در سایه رهبری امام خمینی(ره) و در پرتوی ولایت فقیه آیت‌الله خامنه‌ای همراه بوده‌ایم.خوشبختانه در ایران همیشه با حسن نیت با ما برخورد شده است و ما در مجلس شورای اسلامی ایران یک نماینده داریم که می‌توانیم صحبت کنیم.

رئیس هیات مدیره بیمارستان دکتر سپیر در رابطه با تاریخچه تأسیس این بیمارستان گفت:این بیمارستان سال 1321 تاسیس شد و تاکنون 74 سال از زمان تاسیس آن می‌گذرد. این بیمارستان در زمان جنگ جهانی دوم که بیماری تیفوس در تهران شیوع پیدا کرده بود توسط دکتر سپیر و یکسری از خیرین کلیمی در حیاط کنیسه ایجاد شد تا به درمان بیماران بپردازد.خود دکتر سپیر نیز در سن 31 سالگی نیز تیفوس گرفت و براثر آن جان باخت.

دکتر کهن‌صدق سمت راست تصویر

وی ادامه داد:این بیمارستان در دوران انقلاب اسلامی و به خصوص روز 17 شهریور ماه نقش خاصی را ایفا کرد چرا که مجروحان زیادی در این بیمارستان منتقل شدند که از سوی ماموران شانشاهی مورد تعقیب قرار گرفته بودند اما با نظارت و حمایت کادر بیمارستان آنها را درمان کردند و با هماهنگی مدیر از در مخفی بیمارستان خارج شدند تا در امان بمانند. شعار اصلی ما این است که هم نوع هستیم و هم نوع خودمان را دوست می‌داریم.

دکتر کهن‌صدق افزود: در دوران دفاع مقدس نیز 70 درصد از ظرفیت تخت‌های این بیمارستان به جنگ تحمیلی و مجروحان اختصاص داشت و ما افتخار می‌کنیم که جامعه کلیمیان این خدمت را انجام داده است.باید از دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت به دلیل حمایت‌هایی که از ما می‌کند سپاسگزار باشیم.

در ادامه این دیدار دکتر منصور معلمی فرزند شهید غنچه معلمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: من متولد 1312 هستم و توانستم با رتبه هفت وارد دانشگاه بشوم و درس پزشکی بخوانم. یکی از انگیزه‌های من برای اینکه پزشک بشوم به دوران کودکی‌ام باز می‌گردد چرا در کرمانشاه حدود 10 داروخانه وجود داشت که آنها را کلیمیان مدیریت می‌کردند احترامی که مردم برای افراد حاضر در داروخانه می‌گذاشتند موجب شد تا به درس پزشکی علاقه‌مند بشوم. از آنجایی که کودک بودم گاهی دوست نداشتم به مدرسه بروم اما مادرم مرحومم اصرار داشت که باید درس بخوانم و همین موجب شد تا بنیه علمی من قوی شود.

وی ادامه داد: با آغاز جنگ تحمیلی به دلیل تخصصی که داشتم مدت پنج سال را در مناطق مختلف کشور گذراندم و به بیماران و مجروحان جنگی خدمات‌رسانی کردم تا اینکه در روز 29 آذرماه سال 1365 شهر کرمانشاه به شدت از سوی عراق بمباران شد. در جریان این بمباران‌ها یک بمب خوشه‌ای به منزل ما اثبات کرده بود. مادرم در آشپزخانه حضور داشت. پس از انفجار این بمب کپسولی که درون خانه بود منفجر شد و مادرم به شدت سوخت. ایشان را به تهران منتقل کردیم اما چند روز بعد به شهادت رسید این در حالی بود که چند روز پیش از آغاز این بمباران‌ها من اصرار داشتم همراهم به تهران بیاید اما مادرم نمی خواست شهر را ترک کند.

دکتر منصور معلمی

در ادامه این دیدار فلور معلمی فرزند دیگر شهید غنچه معلمی توضیح داد: من فرزند کوچک خانواده بودم برای همین بین من و مادرم وابستگی عاطفی شدیدی وجود داشت. اصلا دوست نداشتم از او جدا شوم. حتی هنگامی که ازدواج کردم پیش او بودم تا اینکه شهادتش ما را از یکدیگر جدا کرد.

وی خاطر نشان کرد:مادرم همواره برایمان دعای عاقبت به خیری می‌کرد وهمین شاید موجب شد تا من مربی ورزش و دبیر شوم. هیچ گاه مادرم را فراموش نمی‌کنم.

فلور معلمی

در بخش دیگر ان دیدار نادر نصیری مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های تهران بیان کرد:خانواده شهدای ادیان توحیدی از فجرآفرینان دفاع مقدس هستند و تمام مسئولان وظیفه دارند به تکریم و تجلیل از این عزیزان بپردازند.

نصیری ادامه داد:همیشه باید بر این باور باشیم که وجه مشترک دین اسلام و ادیان الهی اعتقاد به خداوند و وحدانیت است.

وی گفت: مقام معظم رهبری تاکید و توجه خاصی به شهدای ادیان توحیدی دارند. تاکید ایشان به رسیدگی ویژه به خانواده شهدای ادیان توحیدی است و امام راحل نیز با تاکید بر کارگزاران نظام که شهدای اقلیت را در نظر داشته باشند و تجلیل به‌عمل آورند نشان داد این شهدا مانند شهدای مسلمان برای ما بسیار قابل احترام هستند.

در پایان این دیدار لوح سپاسی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران به فرزندان شهید غنچه معلمی اهدا شد.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار