کد خبر: 759970
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو با تشریح ۱۵ خطای شایع‌ پزشکان در نسخه نویسی گفت: متاسفانه برخی از پزشکان به این دلیل که املای صحیح دارو را نمی‌دانند.
تسنیم:فاطمه سلیمانی دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تجویز غلط دارو، تجویز دوز نامناسب دارو، زمان و دفعات نامناسب مصرف و تجویز شکل دارویی نامناسب از شایع‌ترین خطاهای پزشکان در نسخه نویسی است، اظهار داشت: به دلایل متعددی مردم به هیچ وجه خطاهای جامعه پزشکی را تاب نمی‌آورند و گاهی مرگ یک بیمار در اثر خطاهای پزشکی به اندازه سقوط یک هواپیما خبرساز می‌شود.

وی همچنین دستور غلط برای آماده سازی دارو، دستور استفاده از یک تکنیک غلط برای استفاده از دارو، خطا در پایش دارو - درمانی، تجویز دارویی که بیمار پذیرش مناسب برای استفاده از آن را ندارد، تجویز دو یا چند دارو با هم که تداخلات مهم و خطرناکی دارند و از قلم افتادن یک داروی مهم و حیاتی در تجویز پزشک را موارد دیگر این اشتباهات دانست.

سلیمانی با اشاره به جمله معروف "انسان موجود خطا کاری است"؛ بر اشتباهات انسانی در همه جوامع بشری مهر تایید زد و تصریح کرد: مطمئناً همه ما بارها در خبرها دیده، شنیده و یا خوانده ایم که اشتباهات انسانی منجر به فاجعه‌ایی عظیم شده است؛ جالب اینکه حتی وقتی پرتاب فضا پیمایی که بیش از یک میلیارد دلار هزینه داشته، با شکست مواجه  می‌شود،گویی باز هم همه قبول دارند که انسان جایزالخطا است و خیلی سریع از کنار این خبرها و حادثه‌ها می‌گذرند اما به کادر پزشکی که می‌رسد وضعیت کاملاً متفاوت می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر بروز خطاهای پزشکی بر افکار عمومی اظهار کرد: مثلاً کلینتون، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، به IOM که مشاور دولت در امور پزشکی است، دستور داد در زمینه خطاهای پزشکی، علل وقوع و راه‌های جلوگیری از آنها تحقیق کند.

به گزارش سازمان غذا و دارو، سلیمانی با تاکید بر اینکه به طور متوسط به ازای هر هزار نسخه ای که نوشته می‌شود، چهار خطا وجود دارد از مهمترین و شایع ترین علل زمینه ساز بروز خطا در دارو درمانی یعنی ناخوانا بودن نسخه‌ها اشاره کرد و گفت: در آمریکا سالیانه 150 میلیون تماس تلفنی از طرف داروخانه‌ها گرفته شده و از پزشکان در مورد داروهای ناخوانا نسخه سوال می‌کنند زیرا بسیاری از خطاهایی که توسط داروسازان و پرستاران صورت می‌پذیرد نیز به همین ناخوانا بودن نسخه‌ها مرتبط است چرا که همیشه امکان تماس با پزشک و رفع شبهات موجود در نسخه وجود ندارد.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو یکی دیگر از عوامل بروز خطاهای دارویی را شباهت زیاد نام داروها با یکدیگر برشمرد و بیان داشت: به همین دلیل کامل و خوانا نوشتن نام داروها توسط پزشکان در کاهش بروز خطا اهمیت بسیاری دارد البته متاسفانه برخی از پزشکان به این دلیل که املای صحیح دارو را نمی‌دانند، ترجیح می‌دهند که ابتدای نام دارو را نوشته و مابقی آن را نوار قلب ترسیم کنند.

سلیمانی، استفاده از اختصارات در نوشتن نام دارو، دوز مصرف، دفعات و راه مصرف را نیز از دیگر عوامل تشدید کننده بروز خطاهای دارویی دانست که به دلیل معانی متعدد برخی اختصارات در پزشکی می‌تواند باعث بروز خطاهای خطرناک شود.

دبیر کمیته کشوری  تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو با تاکید بر رعایت اصول انتخاب درمان مناسب گفت: گاهی خطاهایی که ممکن است خود پزشک یا سایر کادر پزشکی مرتکب شوند درمان را تحت تاثیر قرار می‌دهند ولی در نهایت این پزشک است که بیش از سایرین تاثیر یا تاثیرات خطاها را در بیمار خود مشاهده خواهد کرد.

وی در خاتمه پی بردن به وقوع چنین خطاهایی را در غالب موارد کاری مشکلی عنوان کرد و گفت: چرا که غالباً تصور پزشک این است که درمان انتخابی او نامناسب بوده و آن را تغییر می‌دهد که این موضوع هم می‌تواند منجر به بدتر شدن وضعیت بیمار شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار