کد خبر: 713476
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
ابهامات در‌باره قرارداد تهاتر كالا و نفت با روسيه بيشتر شد
معاون وزير امور خارجه روسيه از آغاز تهاتر نفت و كالا ميان روسيه و ايران مي‌گويد؛ سخنگوي كاخ سفيد ابراز نگراني مي‌كند و در مقابل وزير نفت مي‌گويد: «‌خدا وكيلي هيچ قرارداد تهاتري امضا نشده است.»
وحيد حاجي‌پور
معاون وزير امور خارجه روسيه از آغاز تهاتر نفت و كالا ميان روسيه و ايران مي‌گويد؛ سخنگوي كاخ سفيد ابراز نگراني مي‌كند و در مقابل وزير نفت مي‌گويد: «‌خدا وكيلي هيچ قرارداد تهاتري امضا نشده است.»
به گزارش «جوان»، دو روز پيش بود كه سرگئي ريابكوف، معاون وزير خارجه روسيه اعلام كرد كه روسيه طبق قرارداد داد و ستد كالا، تبادل غلات، تجهيزات و مصالح ساختماني به ايران در قبال دريافت نفت خام اين كشور را آغاز كرد.
وي به سناتورهاي روس گفت: مي‌خواهم توجه شما را به سمت قرارداد تبادل نفت در ازاي كالا كه مقياس چشمگيري دارد، جلب كنم. ما در ازاي دريافت نفت خام ايران، محصولات خاصي را ارائه مي‌دهيم. اين محصولات طبق نظام كنوني تحريم‌ها ممنوع نيست و محدوديتي براي ارائه آنها وجود ندارد.
پس از اين اظهارات سخنگوي كاخ سفيد واكنش نشان داد و گفت: اگر ثابت شود مسئله مبادله نفت ايران با كالاهاي روسي به سمت جلو پيش مي‌رود، اين موجب نگراني شديد خواهد بود.
با اين وجود وزير نفت روز گذشته در نشستي خبري رسماً اعلام كرد ايران با روسيه قرارداد تهاتر نفت با كالا امضا نكرده است؛ خدا وكيلي در اين زمينه راست مي‌گويم كه چنين قراردادي بين دو كشور امضا نشده است. البته در مورد جزئيات قرارداد با روسيه فعلاً نمي‌توانم چيزي بگويم.

  مرده‌خواري
بيژن نامدار زنگنه در اين نشست در پاسخ به پرسشي درباره بازار صادرات گاز به اروپا گفت: اروپا هميشه جزو بازارهاي صادراتي ايران است اما تا زماني كه تحريم‌ها برداشته نشود نمي‌توان به اين كشورها گاز صادر كرد چراكه آنها مي‌خواهند «مرده‌خوري» كنند برهمين اساس اولويت صادرات گاز به كشورهاي همسايه است.
 
 لوزان
وي در ادامه در‌‌باره لغو تحريم‌هاي نفتي در بيانيه لوزان نيز گفت: در مورد بيمه و دريافت درآمدهاي نفتي به دلايلي كه نمي‌توانم بازگو كنم اين امر محقق نشد چراكه مجبور بوديم برخي از اطلاعات خود را افشا كنيم اما در بخش پتروشيمي توانستيم از اين توافقنامه استفاده كنيم.

  صادرات گاز به تركيه و پاكستان
زنگنه همچنين به موضوع صادرات گاز به تركيه اشاره كرد و افزود: رئيس‌جمهور تركيه در ديدار با رئيس‌جمهور كشورمان درخواستي مبني بر كاهش قيمت گاز مطرح و ايران اعلام كرده در صورتي كه ميزان خريد گاز به تركيه از ايران دو برابر شود بر قيمت گاز تخفيف قائل مي‌شويم اما ترك‌ها چنين موضوعي را نپذيرفتند.
سرانجام صادرات گاز به پاكستان موضوع ديگري بود كه از وزير نفت سؤال شد و وي گفت: پاكستاني‌ها اعلام كردند در قرارداد تجديدنظر شود تا خسارت پرداخت نكنند و ما نيز اعلام كرديم بايد مذاكره صورت بگيرد تا بندهايي از قرارداد تغيير كند. به همين منظور هيئت پاكستاني به ايران سفر كرد و مذاكراتي انجام شد و آنها هنوز خبري نداده‌اند.

  طلب‌هاي شركت نفت
اين عضو هيئت دولت در باره ميزان طلب‌ها و درآمدهاي بلوكه شده نفت نيز اظهار داشت: آمار دقيق درآمدهاي بلوكه شده بايد از بانك مركزي گرفته شود اما 4 تا 5 ميليارد دلار پول شركت نفت در هند بلوكه شده كه پس از رفع تحريم‌ها آزادسازي مي‌شوند. ضمن اينكه طلبي از چين نداريم.
زنگنه با اشاره به طلب ايران از شركت شل گفت: شركت شل 8/2 ميليارد دلار بدهي دارد كه به محض رفع تحريم‌ها به حساب ما واريز خواهد شد.
رئيس هيئت مديره شركت ملي در پايان اضافه كرد: نيروي انتظامي تاكنون ۵۰ تا ۶۰ ميليون دلار از بدهي خود را پرداخت كرده و ۲۲۰ ميليون دلار باقي مانده است و هنوز مشخص نيست كه مابقي اين بدهي چه زماني پرداخت خواهد شد.

  بازگشت به بازار
وي همچنين اشاره‌اي به بازگشت ايران به بازارهاي نفت پس از توافق كرد و افزود: اوپك آن قدر با تدبير و بالغ است كه بتواند خودش را تنظيم كند تا به بازار ضربه نخورد. اعتقاد داريم ميزان توليد اوپك بايد 5 درصد كاهش يابد تا بازار نفت متعادل شود، ضمن اينكه سهم بازار مسئله‌اي نيست كه از آن بگذريم. در نشست پيشين هشت كشور موافق كاهش توليد بودند و اكنون دو تا و نصفي كشور! نيز با اعلام اينكه با كاهش قيمت نفت بيچاره شده‌اند به اين جمع پيوسته‌اند و بايد ببينيم در نشست بعدي اوپك چه تصميمي گرفته مي‌شود.

  يارانه
بدهي‌هاي شركت ملي نفت و وضعيت ناخوش اين شركت هم توسط وزير نفت تشريح شد: «‌شركت نفت پولدار بوده، اما اكنون جزو فقراست. در سال گذشته روزي ۱۲۵ ميليارد تومان بابت يارانه پرداخت كرديم و اين يارانه تمامي ندارد؛ شركت نفت اكنون به همه عالم بدهكار است. شايد براي نخستين بار باشد كه وزارت نفت حقوق كاركنان خود را ٢٨ اسفند ماه و با وام گرفتن از بانك مركزي پرداخت كرده است.»

  ذخيره روي آب
اين عضو كابينه يازدهم با تأييد ذخيره‌سازي نفت روي آب گفت: مقداري ميعانات گازي به صورت ذخيره داريم. اين ذخاير كه حدود ۲۰ميليون بشكه است به مرور به فروش مي‌رسد و نكته منفي به حساب نمي‌آيد و اهرم بازاريابي و اثرگذاري در بازار است.
  قراردادهاي جديد
وي در ادامه اين نشست به قراردادهاي جديد نفتي نيز اشاره و تصريح كرد: اكنون روي متن كار كرده و نظرخواهي مي‌كنيم تا نسخه نهايي براي تصويب به دولت فرستاده شود. تأكيد شده كه هر شركت داخلي براي فعاليت در داخل كشور بايد يك شركت داخلي معتبر ثبت كند تا ظرفيت مديريت در كشور افزايش يابد و به فناوري دست يابيم.

  سفر به چين
زنگنه در توضيح سفر خود به چين نيز گفت: چيني‌ها نگراني داشتند مبني بر اينكه پس از قطع تحريم‌ها با آنها كار نكنيم اما ما با چين و روسيه به همان نسبتي كه در دوران تحريم با ما دوستي كرده‌اند همكاري خواهيم كرد. نياز چين به نفت رو به افزايش است و اين فرصتي است كه ما بايد از آن استفاده كنيم البته اين دوستي بايد دو طرفه باشد. چين براي ما نقطه‌اي است كه نمي‌توانيم به هيچ عنوان از آن صرف نظر كنيم به ويژه در زمينه فاينانس كه در اين دولت نمي‌توانيم از منابع بانك مركزي استفاده كنيم.

  تأسيسات 40 ساله
وي همچنين به تأسيسات نفتي در جنوب اشاره كرد و گفت: همكاران ما در اين مجموعه با غيرت و به صورت حرفه‌اي تجهيزات را ارائه مي‌كنند و اين درحالي است كه عموماً سن تجهيزات به بيش از ۴۰ سال مي‌رسد. ‌در صورتي كه نوسازي صورت گيرد مي‌توانيم توليد را بهبود بخشيم.

  ميدان سردار جنگل
وزير نفت همچنين در‌باره برنامه‌هاي توسعه‌اي شركت ملي نفت نيز اظهار داشت: سردار جنگل در آب‌هاي عميق واقع شده و با توجه به اينكه تكنولوژي توسعه ميادين در آب‌هاي عميق را در اختيار نداريم، ترجيح مي‌دهيم كه پس از رفع تحريم‌ها توسعه اين ميدان انجام شود. همچنين از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه منابعي معادل ۲۰ ميليارد دلار اعتبار اختصاص داده شده و همچنين مذاكراتي با صندوق توسعه صورت گرفته تا منابع براي اختصاص به اين پروژه‌ها مسدود شود و تاكنون بخشي از اين منابع مسدود شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار