کد خبر: 713367
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
به گزارش «نسیم» چرا دولت حتما باید نمایندگان خود را از طریق معاونین وزرا و افراد پر مشغله‌ انتخاب کند؛ کارشناسان معتقدند با این اتفاق جلسات اتاق به جلسات شورای گفتگو تبدیل می‌شود

گروه اقتصادی خبرگزاری «نسیم»-مهدی کاشی پزها: فرآیند انتخابات پرحرف و حدیث اتاق بازرگانی تهران در دوره هشتم که شایعات فراوانی در خصوص ابطال آن در روزهای گذشته شنیده می شد، در نهایت به پایان رسید و 40 نفر از منتخبین بخش خصوصی از مجموع 60 نفر عضو اتاق بازرگانی تهران برای جلوس بر صندلی پارلمان بخش خصوصی تهران مشخص شدند.

بعد از تایید انتخابات و آغاز صدور اعتبارنامه های افراد راه یافته به اتاق بازرگانی، اکثر فعالین بخش خصوصی منتظر بودند که 20 نفر عضو دولتی اتاق را هم بشناسند تا ترکیب دوره هشتم بازرگانی تهران تکمیل شود. در نهایت روز گذشته انتظارات به پایان رسید و محمدرضا نعمت زاده و محمود حجتی وزرای صنعت و کشاورزی از نخستین دست پخت دولت یازدهم برای اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران رونمایی کردند.

وفور افراد دولتی نزدیک به وزرا و معاونین وزرا در میان افراد منتخب عضو اتاق بازرگانی نکته بسیار جالب انتخاب های دیروز حجتی و نعمت زاده بود.

رویه ای که دولت های قبلی هم در پیش گرفتند و مشکلات زیادی را برای پارلمان بخش خصوصی ایجاد کردند تا تشریفاتی بودن نمایندگان دولت در اتاق بازرگانی تهران باردیگر به چشم بیاید.

نمایندگان نعمت زاده در اتاق تهران

اگر اسامی نمایندگان بخش صنعت، معدن و تجارت را مورد بررسی قرار دهیم ، نخستین چهره نام آشنا مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معادن و تجارت در امور تجارت و معاون بازرگانی داخلی نعمت زاده است که مسئولیت هیات نظارت بر انتخابات اتاق را هم بر عهده داشت.

ولی اله افخمی راد رئیس سازمان توسعه و تجارت و معاون وزیر صنعت و معدن، دیگر عضو اتاق بازرگانی تهران در دوره هشتم به شمار می رود، که از سوی نعمت زاده حکم عضویت خود را دریافت کرد.

شخص نام آشنایی دیگری که در حال حاضر مشاغل مختلفی را دارد و به نظر می رسد فرصت حضور در جلسات اتاق تهران را پیدا نکند، علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن است. وی در حال حاضر رئیس هیات مدیره گروه اقتصادی تدبیر، نایب رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری البرز، عضو هیات مدیره سرمایه گذاری شاهد، عضو هیات مدیره پتروشیمی باختر، رئیس هیات مدیره پتروشیمی قائد بصیر و عضو هیات مدیره بانک کارآفرین نیز به حساب می آید تا یکی از اعضای ابوالمشاغل دوره هشتم اتاق بازرگانی تهران به حساب بیاید.

حسین ابویی مهریزی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت دیگر منصوب محمدرضا نعمت زاده در اتاق بازرگانی تهران است. وی علاوه بر حضور در کرسی معاونت نعمت زاده، عضو هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، عضو شورای عالی بیمه، نماینده وزارت صنعت در کمیسیون اقتصادی دولت، عضو شورای سیاست گذاری خودرو، نماینده وزارتخانه در امور تسهیلات خارجی (فاینانس)،نماینده تام الاختیار وزارت صنعت در شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی، نماینده تام الاختیار وزارت صنعت،معدن و تجارت در شورای آمایش، نماینده تام الاختیار وزارت صنعت،معدن و تجارت در ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست، نماینده تام‌الاختیار وزارت صنعت ، معدن و تجارت درجهت تعیین نصاب اراضی قابل واگذاری برای طرحهای صنعتی ، معدنی و تجاری،  نماینده تام‌الاختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای نمودن قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، عضو ستاد برنامه ریزی اجرایی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در شورای عالی انرژی کشور، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسات تخصصی شورای عالی اشتغال و رئیس کمیسیون اصلی نظارت بر تاسیس و فعالیت تشکل های تخصصی صنعتی و معدنی نیز می باشد.

جعفر سرقینی دیگر معاون نعمت زاده هم از اعضای جدید اتاق بازرگانی در دوره هشتم به شمار می رود. وی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت است.

محسن صالحی نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت هم از اعضای اتاق بازرگانی در دوره هشتم به شمار می رود تا جمع معاونین نعمت زاده در اتاق بازرگانی جمع شود. مسعود کرباسیان معاون علی طیب نیا در وزارت امور اقتصاد و دارایی و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی هم به نوعی سهمیه وزارت اقتصاد در اتاق بازرگانی به شمار می رود. وی که در دوره قبل مشاور  اتاق بازرگانی تهران به شمار می رفت، از اعضای قدیمی اتاق بازرگانی به شمار می رود که سابقه عضویت در دوره های گذشته اتاق بازرگانی را در کارنامه خود دارد.

منصوب دیگری که روز گذشته با حکم نعمت زاده به اتاق بازرگانی راه پیدا کرد، سید رضا نوروز زاده است. وی در حال حاضر معاون وزیر صنعت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) است و سال ها عضو کمیسیون صنایع و معدن و مجلس و ریاست این کمیسیون را بر عهده داشته است. اما وزارت نفت و معاونین زنگنه نیز از کرسی های اتاق بازرگانی بی نصیب نماندند و منصور معظمی معاون برنامه ریزی وزارت نفت هم روز گذشته با حکم نعمت زاده به اتاق بازرگانی تهران رفت. محمدرضا شجاع الدینی عضو هیات عامل و معاون سرمایه گذاری داخلی صندوق توسعه ملی دیگر نماینده دولت در اتاق بازرگانی دوره هشتم به شمار می رود. وی در دولت قبل سابقه مشاورت وزیر صنعت و رئیس کل بانک مرکزی را بر عهده داشته و در اوایل دهه 80 نیز مدتی معاون ادرای مالی بانک مرکزی بود.

محمدرضا نجفی منش و علا میر محمد صادقی از اعضای قدیمی اتاق بازرگانی تهران که در این دوره موفق به کسب آرا لازم برای حضور در اتاق بازرگانی تهران نشدند، نیز روز گذشته با حکم نعمت زاده به اتاق بازرگانی راه یافتند. نجفی منش عضو انجمن خودروسازان و شورای سیاست گذاری خودرو است و میر محمد صادقی از دوره اول فعالیت پارلمان بخش خصوصی در هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران فعالیت داشت.

حسن عابدی جعفری وزیر بازرگانی دولت میرحسین موسوی نیز چهره جدید راه یافته به اتاق بازرگانی در این دوره به شمار می رود. وی که سال ها مسئولیت خاصی را در بخش دولتی بر عهده نداشته به عنوان نماینده دولت در اتاق بازرگانی دوره هشتم حضور خواهد یافت.

محمدرضا بهرامن نایب رئیس خانه معدن که دوره هفتم نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران بود، نیز با حکم نعمت زاده به اتاق بازرگانی راه یافت. وی از بزرگترین ناکامان ائتلاف برای بزرگ در انتخابات اتاق بازرگانی دوره هشتم بود، که نتوانست آرا لازم را برای حضور در اتاق بازرگانی به دست آورد. سهیلا جلودارزاده مشاور امور بانوان وزیر صنعت و رئیس اتحادیه زنان کارگر هم که بیشتر به عنوان یک فعال سیاسی اصلاح طلب شناخته می شود، روز گذشته به عنوان نماینده دولت به اتاق بازرگانی تهران راه یافت.

نمایندگان حجتی در اتاق بازرگانی

اما احکامی که محمود حجتی برای نمایندگان بخش کشاورزی صادر کرد هم بیشتر برای معاونین و نزدیکانش بود. محمد حسین شریعتمدار مشاور وزیر جهاد کشاورزی یکی از این افراد بود که به اتاق بازرگانی راه یافت. وی از معاونین قدیمی وزارت جهاد کشاورزی است که سال ها در بخش کشاورزی کشور و در منصب دولتی مختلف حضور داشته است. محمد علی باغبانی معاون باغبانی حجتی در وزارت جهاد کشاورزی دیگر نماینده دولت در بخش کشاورزی پارلمان بخش خصوصی به شمار می رود. باغبانی از معاونین نزدیک عیسی کلانتری و محمود حجتی در دوره حضورشان در وزارت کشاورزی سابق و وزارت جهاد کشاورزی محسوب می شود. حسن یونس سینکی قائم مقام وزیر جهاد در امور بازرگانی و از دوستان نزدکی محمد شریعتمداری در معاونت اجرایی رئیس جمهور هم روز گذشته با حکم حجتی به اتاق بازرگانی رفت. لطف الله سعیدی دیگر معاون حجتی هم روز گذشته به اتاق بازرگانی تهران راه یافت و در نهایت عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه ریزی وزارت جهاد هم دیگر نماینده دولت در بخش کشاورزی پارلمالن بخش خصوصی انتخاب شد.

ابوالمشاغل ها و دور باطل دولتی شدن اتاق بازرگانی

انتخاب افراد پرمشغله ای مانند معاونین و مشاورین وزرا برای عضویت در اتاق بازرگانی تهران دور باطلی است که دولت های گذشته هم آن را دنبال کردند و به وسیله آن آسیب های جدی را پارلمان بخش خصوصی وارد ساختند. هنوز ماجرای تشکیل نشدن جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به دلیل مشغله فراوان وزرا و معاونینشان از یاد فعالین بخش خصوصی نرفته است که انتخاب های دیروز حجتی و نعمت زاده بر تشریفاتی بودن نمایندگان دولت در اتاق بازرگانی صحه گذاشت.

هیچ کس منکر حق دولت در انتخاب 20 عضو دولتی برای اتاق بازرگانی نمی تواند باشد، اما چرا دولت حتما باید نمایندگان خود را از طریق معاونین وزرا و افراد پر مشغله ای انتخاب کند که به نظر نمی رسد فرصت چندانی برای حضور در جلسات اتاق بازرگانی تهران داشته باشند و یا وقت خاصی برای حل مشکلات بخش خصوصی بگذارند. سوالی که مطرح می شود این است که آیا امکان انتخاب افرادی دیگر از سوی دولت که بیشتر برای اتاق بازرگانی مفید باشند وجود نداشت.

دولتی شدن پارلمان بخش خصوصی هم آفتی است که دوره های گذشته خیلی مورد انتقاد فعالین بخش خصوصی قرا می گرفت. اما در این دوره هم حضور مسئولان درجه اول دولتی در اتاق مطمئنا این سیر غلط را ادامه خواهد داد و اتاق بازرگانی بازهم در خطر سیطره بیشتر دولتمردان قرار گرفت.

در نهایت باید گفت بعد از پیروزی یک طرفه طیف نزدیک به دولت در انتخابات اتاق هشتم و انتخاب نزدیکان وزرا در اتاق بازرگانی مطمئنا شرایط برای تشکیل یک اتاق کاملا دولتی تر از گذشته در دوره هشتم اتقاق تهران فراهم شده است که نمی تواند التیام خاصی برای آلام بخش خصوصی باشد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
0
0
اگر قدری قوه تعقل و عقل بود بصورت جدول راحت تر و قابل فهم تر بود تا خواندن وراجی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار