کد خبر: 711397
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
عباس آخوندی با اشاره به اینکه از 25 اسفندماه 93 چیزی حدود یک میلیون و 260 هزار مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی کشور جابه‌جا شده‌اند گفت: حدود 50 درصد از سفرهای ریلی به مقصد مشهد بود؛ از 25 شهر قطارهای شرکت راه‌آهن به سمت مشهد در حال حرکت است.
 فارس: وزیر راه و شهرسازی از افزوده شدن ۴۰۰ واگن مسافری به ناوگان ریلی در سال ۹۴ خبر داد.

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی با اشاره به اینکه از 25 اسفندماه 93 چیزی حدود یک میلیون و 260 هزار مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی کشور جابه‌جا شده‌اند گفت: حدود 50 درصد از سفرهای ریلی به مقصد مشهد بود؛ از 25 شهر قطارهای شرکت راه‌آهن به سمت مشهد در حال حرکت است.

آخوندی با تأکید بر اینکه به دنبال توسعه حمل و نقل ریلی در سطح کشور به ویژه در حومه شهرها هستیم٬ یادآور شد: با توجه به نظر رئیس جمهوری برای تمرکز بر توسعه خطوط ریلی٬ توجه به این مسئله برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی به حادثه‌های سال گذشته در خطوط ریلی اشاره و اظهار کرد: امسال تلاش شد که تمام مسیر تهران- مشهد به صورت کنترل اتوماتیک هدایت شود و به همین دلیل تا این لحظه آمار وقوع حادثه به صفر رسیده است و در ادامه تلاش داریم تمام مسیرها از سیستم کنترل اتوماتیک برخوردار شوند تا حمل و نقلی کاملا ایمن باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با استفاده از سیستم کنترل اتوماتیک می‌توان با یک سرمایه‌گذاری اندک بهره‌وری را تا دو برابر افزایش داد. خوشبختانه در سال گذشته پنج درصد به ظرفیت قطارها و واگن‌های تهران- مشهد اضافه و همچنین در سایر مسیرها مثل مسیر تهران- گرگان قطارها بازسازی و نوسازی کامل شدند. امیدواریم با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته٬ در سال 94 تعداد واگن‌های مسافری و باری افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی با اعلام اینکه طبق برنامه‌‌ریزی‌ها٬ تصمیم گرفته شده که 400 واگن مسافری به ناوگان ریلی کشور در سال 94 اضافه شود٬ ادامه داد: همچنین تلاش شده است که برای فروش بلیت‌های نوروزی واسطه‌ها به طور کامل حذف شوند و بلیت‌ها به صورت مستقیم به دست مردم برسد تا مردم بتوانند با برنامه‌ریزی خرید بلیت‌ها را تا 45 روز بعد به صورت اینترنتی انجام دهند.

آخوندی همچنین درباره سامانه کنترل اتوماتیک قطارها گفت: این سامانه علاوه بر افزایش ایمنی سیر٬ تأخیرها را تا حد زیادی کاهش داده و تقریبا به صفر رسانده است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی در خصوص نظارت بر نرخ فروش بلیت‌های هوایی٬ زمینی و ریلی یادآور شد: ما در این بخش فقط نظارت داریم و همانطور که می‌دانید فروش‌ بلیت‌ها به صورت آزاد و در اختیار بخش خصوصی است. ضمن اینکه ما در هر سه حوزه، سامانه‌هایی برای دریافت شکایات مردمی داریم که اگر شکایتی باشد حتما رسیدگی می‌شود.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم دوران نو و تازه ای را در حوزه ریل داشته باشیم و باتوجه به اهمیت حوزه ریلی باید بتوانیم تحولات بنیادین در آن ایجاد کنیم.راه آهن نماد صنعتی شدن کشور است و با توجه به گذشت بیش از 80 سال از احداث آن نیازمند ایجاد راه آهن مدرن در کشور هستیم.

آخوندی با اعلام اینکه در حال حاضر اندیشه مدرن کردن و تلفیق راه آهن با فناوری اطلاعات (IT ) در حال انجام است گفت: تلقی جامعه از راه آهن سیستمی سنتی است، با توجه به این موضوع باید راه آهن مدرن را به مردم در  دو حوزره بار و مسافر ارائه کنیم.

وزیر راه و شهر سازی با اشاره به رویارویی کشور با پدیده رشد جمعیت شهری تصریح کرد: با توجه به رشد شش برابری جمعیت شهری در طول 50 سال اخیر نیازمند یک تغییر پارادایم در زندگی شهری هستیم.

آخوندی گفت: بحث راه آهن و توسعه آن تنها به موضوع نوسازی باز نمی‌گردد بلکه باید به سمتی حرکت کنیم که زندگی شهری را بر اساس ریل بازتعریف کنیم؛ به عبارت دیگر در حال حاضر نیاز به توسعه شهری برمبنای ریل محور داریم چراکه حوزه ریلی در بحث ارتباط درون و برون شهری و همچنین ارتباط کلان شهرها با حومه نقش محوری را ایفا می‌کند.

وزیر راه و شهر سازی توسعه حوزه ریلی را پاسخ به مساله شهر نشینی دانست و گفت: با توجه به افزایش جمعیت بیش از 15 میلیون نفری مرکز و پیرامون شهر باید تمام ارتباطات بر مبنای ریل طراحی شود.

وی ایجاد نگاه بازرگانی در حوزه بار و توسعه حمل و نقل ترکیبی را نکته مهمی بر شمرد و گفت: ایجاد پارادایم جدید در حوزه شهری نیازمند بازتعریف آن برمبنای ریل و ایستگاه های آن است به این معنا که ایستگاه ها تنها توقفگاه نبوده و باید به مرکز مبادله شهری تبدیل شوند و پیرو این موارد کشور نیازمند تعریف جدیدی از راه آهن و حوزه ریلی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار