کد خبر: 710417
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری دیروز به آخرین نشست خبری‌اش در‌ سال ٩٣ آمد تا گزارش‌های مربوط به سفر اخیرش به نیویورک برای شرکت در اجلاس پکن+۲۰ را ارایه کند.

روزنامه شهروند: شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری دیروز به آخرین نشست خبری‌اش در‌ سال ٩٣ آمد تا گزارش‌های مربوط به سفر اخیرش به نیویورک برای شرکت در اجلاس پکن+۲۰ را ارایه کند.

این نشست اما به این گزارش‌ها محدود نشد و معاون امور زنان رئیس‌جمهوری حرف‌های دیگری هم برای گفتن داشت. نمونه اش، گزارش او از زندان زنان در قرچک و نگرانی‌اش درباره خشونت علیه زنان در خانواده و جامعه.

او گفت که موضوع خشونت و همسرآزاری‌ها در خانواده‌های ایرانی جدی و نگران‌کننده است: «وظیفه ما هماهنگی بین دستگاه‌هاست و اگر احیانا کم‌کاری درباره موضوعی وجود دارد، ما ورود پیدا کنیم. با بهزیستی هم ما این همکاری را داریم. الان هم کارگروه خانواده سالم و آسیب‌های اجتماعی ما موضوع همسرآزاری را بررسی می‌کند. از طرف دیگر سعی می‌کنیم طرح‌های بشیر و طرح‌هایی را که بهزیستی و قوه قضائیه درباره خانواده دارند به صورت یک طرح ملی اجرا کنیم.»

او گفت که معمولا ٢٠‌درصد زنانی که از زندان آزاد می‌شوند، به زندان برمی گردند: «نگرانی‌هایی در زمینه وضع اشتغال زنان زندانی و اسکان آنان پس از آزاد شدن وجود دارد که لازم است برنامه‌ریزی‌های مناسب در این زمینه انجام شود. برخی از خانواده‌های زنان زندانی آنان را طرد می‌کنند به همین علت این دسته از زنان پس از آزادی با مشکل اسکان مواجه هستند به گونه‌ای که ٢٠‌درصد از آنان به‌ویژه در فصل زمستان به زندان بازمی‌گردند.

 در این شرایط در زمینه سرپناه، نگهداری موقت و توانمندسازی زنان زندانی اصفهان پس از آزادی با مدیرکل استاندار اصفهان اقداماتی انجام داده‌ایم و درحال پیگیری هستیم. یکی از محورهای مدنظر ما وضع زندانیان زن است و این موضوع باید موردتوجه قرار گیرد. معمولا در سفرهای استانی، فرصت لازم برای بازدید از زندان زنان فراهم نمی‌شود اما این امکان در سفر استانی اصفهان فراهم شد.»

او درباره بازدید از زندان زنان شهرری که بهمن گذشته انجام شد، گفت: «مسأله این زندان در دولت مطرح و از طرف معاونت زنان پیشنهاد شد که به همراه معاون حقوقی رئیس‌جمهوری از زندان شهرری بازدید کنیم؛ ٢١بهمن‌ماه این بازدید انجام شد،  مهدکودک این زندان آماده افتتاح است. در آن زمان ٢٠ کودک در یک بند همراه مادرشان به سر می‌بردند. اکنون نیز درحال پیگیری مطالبات کلی و موردی زندانیان زن شهرری هستیم.»

به گفته مولاوردی، مهدکودک زندان زنان قرچک آماده افتتاح است. مولاوردی با بیان این‌که تنها دو نفر از زندانیان سیاسی زن در زندان شهرری هستند گفت که یکی از آنها اخیرا به زندان اوین برگشت داده شد و دیگری سه ماه آخر محکومیت ٥ساله خود را در زندان شهرری می‌گذراند.

او در ادامه و در پاسخ به «شهروند» درباره وضع بهداشتی این ندامتگاه بسیار نامطلوب است، گفت: به ما گزارش شده بود که دوهزار نفر در یک سوله در این ندامتگاه زندگی می‌کنند اما آماری که زندان به ما ارایه داد، ۹۷۰ نفر بود. براساس مشاهده ما این ندامتگاه دارای چند بند بود که هرکدام هواخوری خود را داشت. البته این درخواست وجود داشت که زمینی به این ندامتگاه ویژه نگهداری زندانیان ۱۸ تا ۲۶‌سال داده شود، تا این افراد به صورت جداگانه نگهداری شوند.»

او ادامه داد: «ما از همه قسمت‌های این ندامتگاه ازجمله آشپزخانه و... بازدید کردیم که بازدیدهای ما نشان می‌داد وضع این زندان آن‌گونه که در بعضی سایت‌ها مطرح می‌شود، نیست. البته مسائلی وجود دارد که باید برطرف شود و از آن‌جا که ممکن است؛ شرایط این زندان در زمان بازدید ما متفاوت شده باشد، ارتباط و تعامل خوبی را با مسئولان این زندان ادامه می‌دهیم. از نظر بهداشتی هم البته این زندان مشکلاتی دارد؛ مثلا مسئولان زندان می‌گفتند که پزشکان در زندان نمی‌مانند و ترجیح می‌دهند بیرون زندان کار کنند و ماهی ٦‌میلیون تومان حقوق بگیرند نه یک‌میلیون تومان.

 از طرف دیگر ما ارتباط خود را با قاضی ناظر زندان قرچک حفظ کرده‌ایم و حتی در زمینه میوه و شیرینی شب عید این زنان زندانی نیز اقداماتی انجام داده‌ایم.»  معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها هم گفت: «طبق برنامه‌ای که قبلاً اعلام شده بود، کمیته مشترکی با وزارت ورزش و جوانان برگزار شد و قرار شد تا نتایج و پیشنهادات آن جلسه به شورایعالی امنیت ملی ارسال شود و قرار است تصمیم‌گیری نهایی در آن‌جا صورت گیرد که هنوز نتایج نهایی آن اعلام نشده است.»

مولاوردی در ادامه گفت که معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری سند تأمین امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی را به دولت ارایه کرده و درحال حاضر این سند در وزارت کشور درحال بررسی است: «دراین‌باره سه جلسه در کمیسیون لوایح دولت تشکیل و قرار شد که این سند با سند امنیت اجتماعی زنان و کودکان ادغام شود.»

او درباره پیگیری‌های معاونت امور زنان و خانواده در زمینه اسیدپاشی روی دختران گفت: «رئیس‌جمهوري در برخورد قاطع و سریع با مرتکبان این عمل تأکید و چندین بار این موضوع را در جلسات هیأت دولت تکرار کردند. معاونت زنان و امور خانواده از پلیس در این زمینه درخواست ارایه گزارش به صورت مستقیم را نکرده است. متولی نیروی انتظامی، وزارت کشور است و این نیرو و وزارت اطلاعات در جلسات برگزار شده در این زمینه گزارش ارایه می‌دهند و ما از این طریق در جریان پیگیری‌های انجام شده هستیم. به‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته، اما هنوز عامل یا عاملان اسیدپاشی اصفهان شناسایی نشده‌اند. تاکنون دو دیدار با قربانیان اسیدپاشی انجام داده‌ام و پیگیر درمان و هزینه‌های آن هستیم و این موضوع را تا پایان و حصول نتیجه ادامه می‌دهیم.»

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده درباره آخرین وضع بیمه زنان خانه‌دار هم گفت: «این موضوع درحال حاضر در نوبت رسیدگی کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد. البته قصد داشتیم این لایحه را با همکاری سازمان تأمین اجتماعی به دولت ارایه کنیم ولی با فشارهای فراکسیون زنان مجلس، معاونت به‌طور جداگانه دیدگاه‌های خود را به دولت ارایه داد ولی برای اجرایی شدن بیمه زنان خانه‌دار با سازمان تأمین‌اجتماعی همکاری می‌کنیم چراکه باید این سازمان مجاز به اجرای این بیمه شود. با اقدامات صورت‌گرفته، ردیف بودجه بیمه زنان سرپرست خانوار در لایحه بودجه ‌سال ٩٤ ابقا شده است این درحالی است که هنوز برخی از نمایندگان زن مجلس می‌گویند که لایحه بیمه زنان خانه‌دار به مجلس نرسیده است این درحالی است که باید مراحل لازم طی شود تا این لایحه به مجلس برسد. اگر نمایندگان زن مجلس کمی تامل کنند، پیش از انتخابات این لایحه به مجلس می‌رسد.»

مولاوردی در گزارش‌اش درباره اجلاس پکن + ٢٠ با انتقاد از مباحثی که درباره این اجلاس مطرح می‌شود، گفت: «عده‌ای از همزمانی برگزاری اجلاس پکن+۲۰ و مذاکرات هسته‌ای نگران بودند اما ارتباط میان این دو چیست و طرح این موارد چه لزومی دارد. از طرف دیگر انتقاداتی درباره حضور تعداد زیادی از NGO‌ها در این اجلاس مطرح شده درحالی‌که در مجموع هیأت دولتی با بنده حدود ٦ نفر بودیم که دو نفر موفق به اخذ ویزا نشدند، دو نفر از وزارت خارجه و دو نفر نیز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این اجلاس هیأت دولتی را همراهی می‌کردند.»

او ادامه داد: «ادعاهایی که مطرح شده بود مبنی بر این‌که قرار است به سرزمین شیطان لشکرکشی زنانه داشته باشیم خلاف واقع بود و محقق نشد. به نظر می‌رسد این دوستان عده‌ای جوان هستند و جبهه و جنگ را درک نکرده‌اند و تفاوت لشگر و گروهان را نمی‌دانند.» او درباره رویکرد معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری برای گسترش مشارکت سیاسی زنان، گفت: «اتخاذ این رویکرد و تلاش برای گسترش مشارکت سیاسی زنان به معنای فعالیت سیاسی نیست، با بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم حضور کمرنگ زنان در مشارکت‌های سیاسی به‌عنوان یک چالش جدی مطرح است، به‌عنوان مثال حضور یک تا ٣‌درصدی زنان در پارلمان و حضور ١٠ تا ١٤‌درصدی در کابینه دولت حضور بسیار کمی است.» مولاوردی در ادامه درباره سالم‌سازی فضای کار هم گفت: «ما مخالفتی با سالم‌سازی فضای کار نداریم اما معتقد هستیم که برای سالم‌سازی فضای کار حتماً نباید انگشت اتهام به سمت زنان برود و این سیاست کلی ما است.»

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار