کد خبر: 709027
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۲
احمد كاظم زاده
روز سه‌شنبه اين هفته انتخابات پارلماني رژيم صهيونيستي برگزار مي‌شود. هرچند اين انتخابات تاثير چنداني درراهبرد اين رژيم به خصوص درتداوم اشغال فلسطين ندارد امااين انتخابات با توجه به اينكه بعد از سال‌ها، حزب كار به عنوان باني طرح صلح ازحاشيه به متن آمده و ازطرفي محصول بروز اختلاف ميان كابينه نتانياهو و طرف‌هاي بين‌المللي از جمله امريكا درباره طيف مختلفي ازمسائل ازحل موضوع هسته‌اي ايران گرفته تا اجراي طرح دو دولت درفلسطين بوده است، مورد توجه است.
 در حالي كه راستگرايان اسرائيلي به رهبري نتانياهو بر مسائل امنيتي و ضرورت كنترل اوضاع حتي زير فشار بين‌المللي تمركز دارند، رقباي نتانياهو روي مسائل اجتماعي و اقتصادي طبقه متوسط جامعه تمركز كرده‌اند. بهاي مسكن در مناطق اشغالي طي يكسال گذشته 30 درصد گران شده و به نوشته رويترز جامعه سفاردي (يهوديان شرق تبار) كه فقيرتر از يهوديان اشكنازي - يهوديان غرب تبار - هستند، ممكن است در انتخابات از احزاب ديگري حمايت كنند زيرا به سبب افزايش هزينه‌هاي زندگي و افزايش قيمت خانه‌ها خشمگين هستند. از اين رو نتانياهو براي حفظ حمايت سفاردي‌ها از بازار حيفا و بازار ماهان در بيت المقدس بازديد كرد، موضوعي كه به گفته برخي مفسران نشان مي‌دهد حزب ليكود از استقبال ضعيف شهروندان يهودي نگران است.
اولويت نتانياهو بر مسائل نظامي و امنيتي موجب شد سنديكاهاي كارگري و بازنشستگي بارها تظاهرات اعتراض آميز برگزار كنند كه در برخي موارد با خودسوزي همراه بود. هرچند نتانياهو با فرافكني و برجسته‌سازي خطر فلسطيني‌هاي داخل اراضي اشغالي سال 1948 يا آنچه كه خطر هسته‌اي ايران مطرح مي‌كندكوشيده بود اين اعتراضات را مهاركند و به حاشيه براند اما مبارزات انتخاباتي اخير بار ديگر اين جنبش‌هاي اعتراضي را از حاشيه به متن آورد. گرچه هيچ يك از احزاب سياسي به طور رسمي از راهپيمايي هفته قبل حمايت نكردند، اما مير داگان رئيس سابق موساد، در جمع تظاهركنندگان در سخناني كارنامه شش ساله نتانياهو را زير سؤال برد و در سخنان انتقادي گفت: «من از درنگ، بن بست و مهم‌تر از همه بحران در راهبري واهمه دارم؛ اين شديدترين بحران حاكميت است كه شاهد بوده‌ايم. در شش سال نخست وزيري نتانياهو، اسرائيل هرگز تا اين اندازه درجا نزده بود.»
 درمجموع با وجود اينكه هر يك از جناح‌ها و احزاب سياسي رقيب در فلسطين اشغالي مي‌خواهند هواداران خود را به صحنه بياورند اما اظهارات هشدار گونه روون ريولين، رئيس رژيم صهيونيستي در باره لزوم شركت در انتخابات نشان مي‌دهد كه بي‌تفاوتي در جامعه صهيونيستي افزايش يافته است.  بررسي محتواي تبليغات انتخاباتي در فلسطين اشغالي حاكي از آن است كه اين رژيم از ساختار حزب محور به تدريج به سمت ساختار شخص محور حركت مي‌كند و به همين علت بسياري از نامزدهاي انتخاباتي كنست براي رأي دهندگان ناشناس باقي مانده‌اند. ليكود سعي دارد نتانياهو را فردي قوي توصيف كند ولي ائتلاف موسوم به اردوگاه صهيونيسم سعي در برجسته كردن توان نامزدهاي خود اعم از اسحاق هرتزوگ و تزيپي ليوني در روابط بين‌المللي دارد. سعي دارد خود را به عنوان شخصي معرفي كند كه مي‌توان در هر مسئله‌اي به او اتكا كرد. اما رقباي او در اردوگاه صهيونيسم شعار «يا ما يا او‌» را سر داده‌اند و از سياست‌هاي نتانياهو در مسائل مختلف انتقاد مي‌كنند و ليكود را مسئول به انزوا كشاندن اسرائيل معرفي مي‌كنند.
برخي نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه شانس نتانياهو براي پست نخست‌وزيري 44درصد است كه نسبت به دو هفته پيش دو درصد افزايش نشان مي‌دهد. براساس شمار زيادي از نظرسنجي ها، فهرست حزب چپ ميانه به رياست اسحاق هرزوگ از حزب كار فاصله خود را با حزب ليكود نتانياهو در فاصله زماني يك هفته مانده به انتخابات پارلماني در اسرائيل افزايش داد ولي نكته مهم اين است كه به دست آوردن بيشترين شمار كرسي‌ها در پارلمان رژيم صهيونيستي (كنست)، دستيابي به سمت نخست وزيري را در نظام انتخاباتي تناسبي به طور كامل تضمين نمي‌كند. بنابراين، ‌نتانياهو با توسل به ائتلاف، امتياز نسبي را براي تشكيل اكثريت حفظ مي‌كند. براساس يك نظرسنجي كه راديو نظامي اسرائيل چهارشنبه قبل منتشر كرد، اتحاديه صهيونيست، ائتلافي از احزاب چپ ميانه 24 كرسي از مجموع 120 كرسي كنست را در برابر 21 كرسي ليكود ( راستگرا) به دست خواهد آورد. دو نظرسنجي ديگر كه سه شنبه انجام شد نيز جلو بودن سه تا چهار كرسي را براي اتحاديه صهيونيست به سبب كاهش محبوبيت ليكود با نزديك شدن به انتخابات، ‌تأييد مي‌كند. نظرسنجي قبلي كه پيش از نطق سوم مارس نتانياهو در برابر كنگره امريكا درباره ايران انجام شده بود به ليكود 22 كرسي مي‌داد. در ميان متحدان نتانياهو، ‌كانون يهود، ‌حزب ملي گراي مذهبي 13 كرسي را از آن خود مي‌كند، دو حزب مذهبي افراطي يعني حزب شاس و حزب فهرست متحد تورات هريك هفت كرسي و نيز حزب اسرائيل بيتنا و ياهاد ‌حزب راستگراي افراطي مذهبي، چهار كرسي به دست خواهند آورد كه به اين ترتيب ائتلاف نتانياهو 58 كرسي به دست خواهد آورد.
در مجموع به نظر مي‌رسد چند سناريو براي نتيجه انتخابات قابل تصور است و هر يك آثار و پيامدهاي خاص خود را به همراه خواهد داشت. نخست اينكه نتانياهو و راستگرايان اكثريت را در پارلمان به دست آورند كه در اين صورت سياست‌هاي رژيم صهيونيستي در چند سال گذشته با قدرت و قوت بيشتر دنبال خواهد شد. دوم اينكه اردوگاه صهيونيسم با محوريت حزب كار اكثريت را بدست آورد كه در اين صورت زمينه براي تغيير رويكردهاي اين رژيم فراهم خواهد شد و زمينه براي احياي مذاكرات سازش فراهم خواهد شد و اين همان چيزي است كه غرب به دنبال آن است. سوم اينكه هر يك از دو نفر نتانياهو و هرتزوگ به مقام نخست وزيري برسند اما اكثريت را در پارلمان كسب نكنند كه در اين صورت هم تشكيل دولت جديد سخت و طولاني خواهد شد و هم اينكه در صورت تشكيل بسيار شكننده خواهد شد و اين محتمل‌ترين سناريو محسوب مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار