کد خبر: 701895
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۹
دولت هواي بيماران رواني را ندارد
هم اكنون كه اين گزارش را مي‌خوانيد، مطابق آمار در هر كجا كه هستيد و هر تعداد افرادي كه دور و برتان هستند، يك سوم تا يك‌پنجم‌شان از يكي از انواع بيماري‌هاي رواني رنج مي‌برند.
زهرا چيذري
هم اكنون كه اين گزارش را مي‌خوانيد، مطابق آمار در هر كجا كه هستيد و هر تعداد افرادي كه دور و برتان هستند، يك سوم تا يك‌پنجم‌شان از يكي از انواع بيماري‌هاي رواني رنج مي‌برند. اصلاً شايد خود شما يكي از اين افراد باشيد! اما با وجود اين گستردگي ابتلا به بيماري‌هاي رواني، بيمه‌ها حمايت مناسبي از اين بيماري‌ها ندارند و پيشگيري از اين بيماري‌ها اصلاً در دستور كار نيست.

كمبود 40 هزار تخت بيماران رواني در كشور حقيقتي است كه شخص وزير بهداشت آن را بيان مي‌كند. وي در عين حال با صراحت كامل از نبود بودجه براي حل معضلات اين گروه از بيماران خبر مي‌دهد. اين در حالي است كه بنابر آمار منتشر شده ميزان شيوع كشوري بيماري‌هاي رواني 25 درصد است و در كلانشهر تهران به دليل چالش‌هاي بيشتر اين آمار به 34 درصد هم مي‌رسد و اين همه بيمار مبتلا به يكي از بيماري‌هاي رواني چالش‌هاي متعددي را براي فرد و جامعه ايجاد خواهد كرد.

 سلامت روان در بسته بهداشتي طرح تحول سلامت در گام دوم اجراي اين طرح عرضه شد اما در برابر بودجه 2هزار ميليارد توماني كه براي بازنگري در كتاب ارزش نسبي تعرفه‌هاي درمان هزينه شده بود، ‌براي اين بخش از سلامت تنها 200 ميليارد تومان در نظر گرفته شد كه با عنايت به چاله‌هاي متعدد بخش بهداشت و پيشگيري، چيزي از آن براي سلامت روان باقي نمي‌ماند تا جايي كه حتي دكتر سيدحسن قاضي‌زاده‌هاشمي در اين باره مي‌گويد: من از مسير دولت و مجلس خيلي اميدوار نيستم كه اتفاق خاصي براي اداره بيماران مبتلا به اختلالات رواني مزمن بيفتد، اميدوارم بيمه‌ها كمك كنند. 

به رغم اميدواري وزير بهداشت بيمه‌ها كمك نمي‌كنند و تنها 11 روز بستري بيماران رواني حمايت بيمه‌اي دارد. افشين يداللهي، روانپزشك درباره تبعات اين رها شدن بيماران رواني مي‌گويد:‌بسياري از مشكلاتي كه ما اكنون داريم بر اثر مشكلات روان است و همه اينها بار مزمن و مداومي را به لحاظ اقتصادي، كيفيت و ميزان رضايت از زندگي بر دوش جامعه وارد مي‌كند، ضمن اينكه به بروز عوارض جسماني، تشديد آن و تأخير در بهبودي يا بهبودي كامل مي‌انجامد.

 بنابه تأكيد وي مشكلات رواني كارايي افراد را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد و علاوه بر خود، خانواده را نيز گرفتار مي‌كند.  يداللهي با تأكيد بر لزوم توجه به سلامت روان در جامعه و انتقاد از كم‌توجهي دولت نسبت به آن، اينكه وزير بهداشت از ناتواني دولت در حل مشكلات بهداشت روان و تأمين 40 هزار تخت بيمارستاني براي بيماران روان‌پريش سخن گفته است را سندي از توجه نداشتن به سلامت روان مي‌داند و تأكيد مي‌كند: بايد ديد اصلاً بودجه صرف چه چيزهايي مي‌شود كه سلامت روان آنقدر در اولويت پاييني است كه نمي‌توان براي آن كاري كرد.

بنا به تأكيد اين روانپزشك بيماري‌هاي رواني پيش‌زمينه بسياري از بيماري‌هاي جسمي همانند مشكلات قلبي هستند و استرس با تضعيف قواي جسماني و نظم سيستم بدن عامل مهمي در بروز سرطان و ناراحتي‌هاي قلبي است. بنابراين اگر اين مشكلات را از اول پيگيري مي‌كرديم، ممكن بود فرد به سرطان مبتلا نشود يا در مراحل اوليه كنترل شود يا عوارض كمتري داشته باشد. يداللهي حتي آمار بالاي تصادفات رانندگي را با سلامت روان بي‌ارتباط نمي‌داند و تأكيد مي‌كند:‌بايد به آنچه پايه سلامت جامعه است، رسيدگي كنيم و نبودن بودجه يا اختصاص آن به مسائل ديگر اصلاً قابل قبول نيست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار