کد خبر: 699521
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۴
نظر كارشناسان فرهنگي درباره كمك هنر و فرهنگ به آشنايي جوانان غربي با اسلام
پيام مقام معظم رهبري به جوانان غربي و دعوت از آنان براي شناخت اسلام، بازتاب‌هاي زيادي در سطح جهاني داشته است.
پيام مقام معظم رهبري به جوانان غربي و دعوت از آنان براي شناخت اسلام، بازتاب‌هاي زيادي در سطح جهاني داشته است. اين پيام فرهنگي يك ميدان عمل براي هنرمندان و اهالي فرهنگ در داخل كشور نيز به شمار مي‌رود تا با خلق آثار در جهت شناساندن اسلام و عرضه آن در سطح بين‌المللي و با شاخصه‌هاي بين‌المللي، وظيفه خود را در راستاي اهداف مدنظر پيام تاريخي رهبر انقلاب خطاب به جوانان غربي به انجام برسانند.

«جوان» در گفت‌و‌گو با كارشناسان فرهنگي راهكار‌هاي تأثيرگذاري هنرمندان را در راستاي هموار‌سازي راه‌هاي شناخت غرب از اسلام را جويا شده است.

مديريت فرهنگ ما ضعيف است

محمدحسين نيرومند، كارشناس فرهنگي در گفت‌و‌گو با «جوان» ضمن اشاره به توانمندي‌هاي هنر براي نشان دادن پيام اسلام و انقلاب به جهانيان مي‌گويد: يكي از مشكلاتي كه ما در اين راه داريم در زمينه مديريت فرهنگي است. امور فرهنگي در دو بخش تعريف مي‌شوند، ابتدا توليد آثار فرهنگي و دوم مديريت و سيستم مديريتي فرهنگ. بسياري از هنرمندان به خصوص در رشته‌هاي تجسمي مانند گرافيك آثار خوب و جدي با مضمون انتقال پيام‌هاي اسلامي و آشنا‌سازي جهان با دين اسلام، انجام داده‌اند ولي متأسفانه ما در زمينه سيستم مديريت فرهنگي دچار ضعف هستيم و نتوانسته‌ايم زمينه را براي ديده شدن آثار فراهم كنيم.

نيرومند مي‌افزايد: هنرمندان ما بايد براي توليد آثار و عرضه آثار توليدي‌شان پشتيباني شوند. اين وظيفه مديريت فرهنگي است كه با برپايي نمايشگاه زمينه ديده شدن آنها را فراهم كند. وي با طرح اين پرسش  كه رايزني‌هاي فرهنگي كشورمان در خارج از كشور در طول سال چند نمايشگاه از آثار هنرمندان ايراني برپا مي‌كنند، افزود: قطعاً بخش عمده‌اي از مشكلات ما ناشي از افرادي است كه سرجاي خود قرار ندارند و به واسطه رابطه به عنوان مدير يا رايزن فرهنگي انتخاب شده‌اند.

وجود اين افراد مانع آن مي‌شود كه ما حتي نتوانيم از خيرالموجودين آثار هنري نمايشگاه‌هايي را براي معرفي اسلام و انقلاب در سطح بين‌المللي داشته باشيم. اين كارشناس فرهنگي در ادامه با اشاره به وضعيت سينماي ايران تأكيد كرد: در سينما وضع ما نسبت به ساير هنر‌ها بدتر است زيرا در اينجا حتي كسي به فكر توليد اثر هم نيست چه برسد به اينكه براي نمايش آن در سطح بين‌الملل مسئله داشته باشد.

بايد از ظرفيت رسانه‌ها استفاده كنيم

محسن پرويز، ديگر كارشناس فرهنگي در خصوص راه‌هايي كه هنر و فرهنگ مي‌توانند براي رساندن پيام اسلام به جوانان غربي ايجاد كنند، به «جوان» مي‌گويد: ما ابتدا بايد چند مانع را كه در راه رسيدن پيام اسلام به جوانان غربي است برطرف كنيم، پيام مقام معظم رهبري در اصل همان پيام انقلاب است كه جهان را به اسلام دعوت مي‌كند، براي اينكه اين پيام به گوش جوانان غربي برسد، در ابتدا نيازمند رسانه هستيم.

هم‌اكنون تقريبا تمامي رسانه‌ها در اختيار غربي‌ها است و سياستگذاران آنها هم عموماً صهيونيست‌ها هستند كه در پشت پرده قرار مي‌گيرند. آنها اجازه نمي‌دهند تا واقعيت‌هاي جهان به گوش غربي‌ها برسد و با نوع مديريت رسانه‌هايي كه دارند انتقال پيام‌ها را مهندسي مي‌كنند. اما با وجود همه موانعي كه ايجاد كرده‌اند باز هم گوشه‌هايي از حقيقت اسلام در غرب شنيده مي‌شود و مي‌بينيم همين ميزان اندك نيز توجه جوانان غربي را به خود جلب مي‌كند و بسياري از آنها پس از دريافت پيام اسلام، به اين دين گرايش پيدا مي‌كنند. پرويز مي‌افزايد: مهم‌ترين كار فعلي اين است كه ما هرچه بيشتر موانع انتقال پيام را رفع كنيم، بايد در رسانه‌ها سرمايه‌گذاري فوق‌العاده‌اي انجام دهيم و در رسانه‌هاي جهاني حضور فعال داشته باشيم. تا زماني كه هنرمند نتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار كند، وظيفه هنري‌اش را به طور كامل انجام نداده است، پس بعد از اينكه به آفرينش هنري درباره اسلام و پيام اسلام دست زديم راه‌هاي ارتباط با مخاطب در اولويت قرار مي‌گيرد.

وي با بيان اينكه هنرمندان ما مي‌توانند در مسيرهايي كه حساسيت كمتري دارند بيشتر استفاده كنند، مي‌افزايد: سينماي ما در سطح جهان شناخته شده است و با اينكه مديريت رسانه غرب سعي مي‌كند بخشي از سينماي ايران را كه به تحقير داخلي مي‌پردازد، بزرگنمايي كند، اما همين شناخت اجمالي كه از سينماي ما در جهان وجود دارد مي‌تواند آن را به يكي از راه‌هاي انتقال پيام‌هاي اسلام و انقلاب به جهان تبديل كند. معاون سابق وزير ارشاد مي‌گويد: در كنار سينما، ادبيات، تئاتر و هنرهاي تجسمي نيز مي‌توانند مسيرهايي را كه مي‌توان راحت‌تر با مخاطب جهاني ارتباط برقرار كرد پيدا كرده و در آن مسير فعاليت كنند.

طالب‌زاده: كلام به كلام نامه رهبري قابل تبديل به فيلم مستند است

نادر طالب‌زاده، كارشناس رسانه و مستندساز كه در بخش ويژه خبري شبكه دو حاضر شده بود، مي‌گويد: نامه رهبري آغاز يك روند و كلام به كلام آن قابل تفسير و تبديل به فيلم مستند است. وي مي‌افزايد: اولاً اين متن به انگليسي نوشته شده و به طور خاص مخاطب آن جوانان امريكاي شمالي و اروپاست و سپس متن اصلي به فارسي ترجمه شده است.
 
طالب‌زاده مي‌گويد: اين اقدام يك اتمام حجت و يك حركت جديد براي معرفي انقلاب اسلامي ايران در جهان است. وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا جوانان مخاطب خاص اين نامه هستند، تأكيد مي‌كند: رهبري در روند اين نامه از يك كلمه خاص استفاده مي‌كنند و آن جست‌وجوي حقيقت است و كاري با مذهب افراد ندارند. كارشناس مسائل غرب معتقد است: اين جوانان هستند كه براي حقيقت عطش دارند و مشتاقند و از آنجا كه جوانان به فضاي مجازي و گنجينه‌هاي خبري دسترسي آسان‌تري دارند و چون اميد اصلي به جوانان است، مخاطب اين نامه جوانان امريكايي و اروپايي هستند.

طالب‌زاده مي‌افزايد: امريكاي شمالي و اروپا مركز اصلي هجمه عليه ايران و اسلام است، از اين‌رو بحث حقيقت‌يابي از بحث‌هاي پراهميتي است كه خود انقلاب اسلامي ايران و تشكيل آن نيز يك مسير حقيقت‌يابي بوده است. وي با بيان اينكه شبهه‌اي كه ايجاد شده عليه دين و اسلام است، مي‌گويد: صحنه‌اي كه در فرانسه ايجاد شد و عكس‌العمل سخيفي كه نشريه فرانسوي داشت، بسيار ظالمانه بود و اين در حالي است كه اين افراد مورد حمايت رهبران سياسي اين كشورها نيز هستند و اقدام رهبر معظم انقلاب در اين شرايط خطاب به جوانان و درخواست از آنها براي پيدا كردن حقيقت و پيروي از آن بود.
طالب‌زاده: كلام به كلام نامه رهبري قابل تبديل به فيلم مستند است


اين كارشناس رسانه معتقد است: امروز بيداري در غرب كم نيست به ويژه پس از واقعه 11 سپتامبر بهانه‌اي براي بيداري در اين جغرافيا پيدا شده است.
طالب‌ز‌اده با بيان اينكه اين حركت رهبري آغازي است براي ورود به صحنه‌اي كه سابقه حضور در آن را نداشتيم، مي‌ا‌فزايد: مقام معظم رهبري با اين اقدام مستقيم سياستمدارها را دور مي‌زنند و مي‌گويند از آنها توقعي نيست بلكه به خاطر رسيدن به آينده روشن خودتان به دنبال حقيقت باشيد.

وي تأكيد مي‌كند: معاندان آنچنان پرونده خراب و سياهي دارند كه هيچ مركز فكري قادر نيست عكس‌‌العمل تندي در قبال اين نامه نشان دهد.

طالب‌ز‌اده مي‌گويد: سي‌ا‌ن‌ا‌ن و راشا تودي از انتشار اين نامه جا خورده‌اند و عكس‌‌العمل اين رسانه‌هاي ظرف دو، سه روز آينده مشخص خواهد شد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا برخي هنرمندان غربي ارزش‌هاي ديگر اديان را به سخره مي‌گيرند، مي‌افزايد: اين قبيل اقدامات بيانگر سرشكستگي غرب است زيرا آنها در به تصوير كشيدن ساير پيامبران از جمله حضرت نوح در فيلم‌هايشان دچار شكست شده‌اند و اين پيامبر خدا را طوري نشان مي‌دهند كه گويي وي از مهر خداوند نااميد است.

طالب‌زاده تأكيد مي‌كند: امروز كاري كه با حضرت نوح انجام شده است، مورد اعتراض 95 درصد مسيحيان قرار گرفته است و آنها اظهار داشتند اين نوحي نيست كه ما در كتاب‌هاي مقدس خود سراغ داريم. با وجود آنكه از پيام تاريخي رهبر معظم انقلاب به جوانان غربي مدت زمان زيادي نگذشته است، بازتاب‌هاي آن در رسانه‌هاي مطرح بين‌المللي و شبكه‌هاي اجتماعي، جمعيت جوان بسياري از كشور‌هاي غربي را از مفاد آن مطلع كرده است.

اكنون بايد زمينه‌ها را براي جواناني كه تمايل دارند تا بي‌واسطه و از نزديك با اسلام آشنا شوند، مهيا كرد. زبان هنر مي‌تواند در اين ميان راهگشا و از بين برنده بسياري از موانعي باشد كه دولت‌هاي غربي بر سر آشنايي ملت‌هاي خود با اسلام حقيقي ايجاد كرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار