کد خبر: 696613
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱
جليلي گفت: عقب ماندگی ذهنی که نوعی از اختلال تکاملی محسوب می شود، کاملا قابل پیشگیری و اصلاح است.

بهروز جلیلی روانپزشک کودک و نوجوان گفت: با رعایت رژیم غذایی مادر در دوران بارداری و مراقبت های لازم در زندگی روزمره مادر جهت جلوگیری از صدمات احتمالی به او، می توان از اختلال کم توانی ذهنی یا عقب ماندگی ذهنی جنین از دوران رحمی ، پیشگیری کرد.


وی افزود: همچنین جبران کمبود پروتئین خانمی که باردار است و پیشگیری از عفونت هایی مانند سرخجه و توکسوپلاسموز در او، باعث پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی جنین در این دوران می شود.


 جلیلی، درباره پیشگیری از کم توانی ذهنی کودک پس از تولد ، نیز اظهار داشت : مراقبت از جمجمه کودک برای جلوگیری از ایجاد هرگونه ضربه به سر نوزاد و رژیم غذایی مادری که شیردهی دارد، از اهمیت بسزایی در پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی کودک ، برخوردار است.


وي تصريح كرد: پس از تولد، احتمال بروز اختلال تکاملی کودک که حاصل از کم کاری تیروئید او خواهد بود و یا اختلالی به نام " فنیل کتونیوری " وجود دارد که حتی رژیم غذایی مناسب و کنترل شده، می تواند از این نوع اختلالات جلوگیری کند.


جليلی گفت: البته هرچه این نوع اختلالات، زودتر تشخیص داده شوند و برای درمان اقدام سریع انجام شود، شانس درمان اختلالات ، بیشتر می شود. لذا انجام آزمایش در دوران شیرخواری کودک لازم است تا والدین و پزشک ، به این نوع اختلالات زودتر پی ببرند و برای درمان اقدام کنند.


وی در پایان  خاطرنشان کرد: خوشبختانه انجام تست غربالگری پیشگیری از این نوع اختلالات ، در برنامه کشوری نظام بهداشت و درمان وارد شده و بیمارستانها موظف شده اند که پس از تولد نوزاد، نسبت به انجام آزمایش های لازم در این خصوص اقدام کنند.


 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار