کد خبر: 689314
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳
ايستگاه آخركارخانجات لبنيات سيستان وبلوچستان
استان سيستان وبلوچستان دلیل شرايط جغرافيايي، يكي از مناطق مهم دامپروري در كشور است كه سهم قابل توجهي در توليد گوشت وشير كشور دارد.چند سال قبل به خاطر توليد بالاي شير در اين استان 6 كارخانه توليد لبنيات در شهرهاي مختلف استان ايجاد شد كه اين واحدهاي صنعتي علاوه بر مرتفع ساختن نيازهاي لبني استان نقش مهمي در تامين نياز استانهاي همجوار ايفا مي كردند وعلاوه بر آن به طور مستقیم وغيره مستقيم براي بيش از دوهزار نفر اشتغال ايجاد مي كردند.
محمدرضا سوري

 اما با آغاز طرح هدفمندي يارانه ها در حالي كه قرار بود سهم يارانه توليد كننده ها پرداخت شود اين موضوع به فراموشي سپرده شد و فعالان و تولید کنندگان محصولات لبنی به دلیل افزایش سه برابری قیمت نهاده های تولید، قوانین دست و پاگیر، بی اعتنایی بانک های عامل و عدم حمایت لازم از طرف دولت با رکود جدی مواجه شده وعلاوه بر تعطيلي كارخانجات كوچك دو کارخانه بزرگ نيز در آستانه ورشكستگي قرار گرفتند.

*********

مشت نمونه خروار

شش سال پيش بود كه دوكارخانه بزرگ لبنيات درجنوب استان سيستان وبلوچستان راه اندازي شد. اين كارخانه ها در ابتدا با خريد روزانه يك تن شير خام ازدامپروران منطقه، فعاليت خودرا آغاز كردند تا اينكه با راه اندازي فازهاي ديگر اين كارخانه ها ميزان خريد شير به حدود 4تن در روز رسيد.اين روند تا آنجايي ادامه پيدا كرد كه يكي از اين كارخانه ها با كمك متخصصانش برای نخستین بار در کشور تولید محصولات لبنی حاصل از فراوری شیر شتررا به مرحله اجرا رساند كه مورد استقبال بسياري قرار گرفت. در حالي كه اين موضوع می توانست روزنه ای از امید در دل پرورش دهندگان شترایجاد کند اما آغاز طرح هدفمندي يارانه ها و البته پرداخت نشدن یارانه در نظر گرفته شده، سبب تعطيلي وورشكستگي اين دو كارخانه ومابقي توليد كنندگان لبينيات در استان شد.

نعمت الله پودینه مدير عامل يكي از اين كارخانه ها در اين خصوص مي گويد: ساخت این کارخانه در سال ۱۳۸۵ آغاز و در سال 1387 شروع به کار کردو ۱۶ مرکز شیر را در سطح شهر و مناطق روستایی بصورت پراکنده پوشش داد،تا زمانی که بخشی از خرید شیر را خود دولت برعهده داشت و در کل خرید و فروش کارخانه در وضیعت خوبی قرار داشت. وي ادامه مي دهد:با توليد نشدن شیر یارانه ای در سال ۹۰ ،بار مضاعفی به کارخانه تحمیل ومشكلات بي شماري گريبانگيرمان شد. ازطرفي هزینه تامین سوخت مصرفی کارخانه افزایش پیدا كرد که این امر نیز به سايرمشکلات اضافه شد.

اين کارآفرین نمونه استانی و کشوری كه چند سال موفق به كسب اين مقام شده است مي گويد: اما مشكلات تنها به اينجا ختم نشد بلكه هدفمندی یارانه ها روزانه بیست میلیون تومان هزينه اضافي به کارخانه تحمیل می كرد که به سبب هزینه بالا مجبور به فروش بخشی از ماشین آلات کارخانه شدیم.

نعمت الله پودینه به عدم مساعدت بانک ها اشاره کرده و می گوید: با نک عامل وقتي در جريان مشكلات ما قرار گرفتند از دادن تسهيلات خودداري كردند. اين كارخانه داربا اشاره به اینکه ايجاد صنایع لبنی بیشتر منبع درآمدی را برای منطقه بوجود آورده است ادامه مي دهد: در این بخش ۱۰۰۰ دامدار منطقه را تحت پوشش قرار داديم اما اکنون هیچ گونه حمایتی در قبال مشکلات کارخانه شیرسیستان صورت نمی گیرد.

این مسئول مي گويد: تا سال ۹۱ حدود ۷۵ نفر مشغول به کار بودند ولی با رکود و مشکلاتی که دامنگیر کارخانه شیر شده است ،تنها ۲۵ نفر باقی مانده اند و ۵۵ نفر از کار بیکار شدند. در حالي كه به خاطر شرايط آب وهوايي منطقه ووفور بز وشتر وگاووگوسفند، شير باكمترين هزينه توليد مي شود اما مشكلات مالي وعدم توان كارخانه داران در پرداخت پول شير وپرداخت اقساط وامها سبب شده تا بارها آنها از سوي بانكها تهديد به ضبط اموالشوند .

غلامرضا نوری كه بزرگترين كارخانه لبنيات در ايرانشهر را تاسيس كرده است مي گويد:شش سال پيش با سرمايه گذاري30 ميليارد ريالي اين مجتمع را راه اندازي كردم چرا كه كار آفريني را مقدس ترين كار مي دانستم اما از سال 90 كه فازاول هدفمندي آغاز شد مشكلات نيز شروع شد . اين كار آفرين نمونه كشوري ادامه مي دهد: به دلیل افزایش شدید قیمت نهاده های تولید و عدم حمایت از تولید کننده، اسفند ماه سال گذشته اين واحد توليدي را تعطيل كرديم و50 كارگر نيز شغل خودرا از دست دادند.

وی ادامه مي دهد: به دلیل نبود سرمایه در گردش و افزایش3برابري قيمت مواد اولیه این کارخانه با رکود مالی روبرو شد و توان تولید را از دست داد. نوري با اشاره به تهديد بانكها به خاطر ناتواني در پرداخت اقساط تسهيلات دريافتي اش مي گويد : بانكها تهديد كردند كه اگر تازمان تعيين شده نتوانم اقساطم را پرداخت كنم اموالم را مصادره خواهند كرد.

دولت کمک نکرد!

چندي پيش به منظور راه اندازی مجدد این کارخانه و حل مشکلات پیش رو جلسه ای در ستاد تسهیل استان با حضور معاونان استاندار و نماینده بانک کشاورزی در استانداری برگزار شد. در این جلسه مقرر شد تا جرایم این واحد مورد بخشودگی قراربگیرد و برای پرداخت بدهی معوق فرصتی به این واحد تولیدی داده شود اما بانک عامل از این مصوبه سرباز زد .

طبق اظهارات نوري، با وجود مکاتبات متعدد در راستای کمک به رفع مشکلات و فرصت برای احیای این کارخانه اما سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین بانک عامل توجهی به این استمداد نداشته و هیچ کمکی به این واحد تولیدی نشده است.

نوری با بیان اینکه برای راه اندازی این کارخانه مبلغ 10 میلیارد ریال تسهیلات از بانک گرفته شده ومقرر بود 5 درصد از سود تسهیلات را دولت متقبل شود و تنها 6 درصد سود از طرف سرمایه گذار پرداخت شود اما این وعده و مصوبه تا کنون در حد شعار باقی مانده و حتی یک ریال از طرف دولت کمکی نشده است.

اين كار آفرين نمونه در خصوص آخرين تصميمات گرفته شده مي گويد : مبلغ 10 میلیارد ریال تسهیلات با گذشت یک و سال و نیم به مبلغ 20 میلیارد ریال جریمه تبدیل شده و چون توان پرداخت آن را ندارم بانك عامل در صدد مصادره این واحد تولیدی است.

اين كارخانه دار ادامه مي دهد:با توجه به اینکه ایرانشهر در تمامی فصول از علوفه تازه برخوردار است لذا کارخانه شیر ،خرید دامپروران را تضمین می کرد و ایجاد این صنعت در ایرانشهر جان تازه ای به دامداران بخشید اما با تعطیلی این واحد تولیدی بسیاری از سرمایه گذاران و مردم محلی نیز متضرر شدند.

وی ويژگي ديگر اين كارخانه شير پاستوريزه را فر آوري شير شتر اعلام کرده ومي گويد: برای نخستین بار در کشور در این کارخانه تولید محصولات لبنی حاصل از فراوری شیر شتر به مرحله آزمایش و تولید رسید و با وجود اینکه می توانست روزنه ای از امید را دل پرورش دهندگان شتر نیز ایجاد کند به علت مشكلات پيش آمده دیری نپایید که این هدف به یاس و نامیدی تبدیل شد.

البته مشكلات كارخانجات لبنيات در اين استان تمام شدني نيست وجاي دارد دولت تدبير واميد با حمايت از توليد كنندگان كه تمام سرمايه خودرا وقف كار آفريني در اين استان محروم كردند را بيش از پيش مورد حمايت قرار دهد چرا كه اين استان توانايي بالقوه اي در تامين گوشت ولبنيات با حداقل قيمت تمام شده را دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار