کد خبر: 650095
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
چيت‌ساز، روانشناس در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» مطرح كرد:
يك روانشناس و مشاور ازدواج و خانواده بر اين باور است كه بالارفتن آسيب‌هاي اجتماعي همچون اعتياد، طلاق، همسرآزاري، دخالت هاي ديگران و غيره يكي از مهمترين عوامل ازدواج نكردن جوانان است.
جوان‌آنلاين: الهه چيت‌ساز در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» اظهارداشت: ازدواج يكي از بهترين نيازهايي هست كه يك انسان مي تواند آن را داشته باشد كه دين ما اهميت زيادي به آن داده و توصيه هاي زيادي براي شكل گرفتن ازدواج داشته است.
 

وي تصريح كرد: بي شك ازدواج يكي از بهترين سنت هاي ديني است كه در روايات زيادي آمده كه هيچ چيزي نبايد ازدواج جوانان را عقب بياندازد؛ اما در طي چند سال اخير همين طور كه پيش مي رود شاهد به تاخير افتادن سن ازدواج جوانان هستيم و به همان ترتيب سن بچه دارشدن نيز افزايش داشته كه در راستاي همين امر خيلي از زوج هايي كه دير ازدواج كرده اند هم ديگر تمايلي به بچه دار شدن ندارند.
 

اين روانشناس با بيان اينكه در حال حاضر مي بينيم سن ازدواج در پسران به سن 29 تا 30 سال و در دختران به 28 تا 29 سال رسيده است، گفت: بالارفتن آسيب‌هاي اجتماعي همچون اعتياد، طلاق، همسرآزاري، دخالت هاي ديگران و غيره يكي از مهمترين عوامل ازدواج نكردن جوانان است به طوري كه وقتي با آنها گفتگو مي كنيم در مي يابيم كه كمتر تمايلي به ازدواج دارند.
 

چيت ‌ساز عنوان كرد: همه اين عوامل سبب شده است كه به ويژه پسرها تمايل كمتري در امر ازدواج داشته باشند، و وقتي مي شنوند از آنهايي كه مي گويند خوش به حالت زن نگرفته ا ي، اجاره خانه نمي دهي و خودت را زير بار مهريه نبرده اي، پس جواني ات را بكن و از اين موقعيتي كه داري لذت ببر.
 

اين مشاور ازدواج و خانواده ادامه داد: افزايش ورودي دختران به دانشگاه ها و طولاني بودن مدت تحصيلات دانشگاهي نيز سبب شده است كه كمتر به ازدواج تمايلي داشته باشند.
 

به گفته وي، راحت تر شدن ورود دختران به دانشگاه ها و اينكه كمتر به دنبال شغل هستند آنان را وادار مي كند تا درس شان را ادامه بدهند و به درجات تحصيلي بالاتري دست يابند و وقتي هم كه دختري مدرك دكتري گرفت ديگر به راحتي نمي تواند با پسري كه مدرك ديپلم يا كارشناسي دارد ازدواج كند و تشكيل زندگي بدهد چرا كه سطح توقعاتش بالاتر رفته است اما پسرها معمولا تا كارشناسي درس‌شان را ادامه مي دهند و پس از آن به سربازي مي روند بعد هم به دنبال شغل مي گردند تا در آينده ازدواج كنند.
 

اين روانشناس اظهار كرد: مشكلات اقتصادي يكي از مهمترين موانع در ازدواج جوانان و بالارفتن سن ازدواج است كه تا حدودي هم مي توان به آنها حق داد؛ وقتي پسري مي گويد كه من با نهايت 800 هزار تومان چگونه زير بار اجاره خانه، قسط، خرج زندگي و گرفتن عروسي بروم براي همين نمي توانم ازدواج كنم چرا كه اين مسائل از يك طرف و بالارفتن سطح توقعات دختران از طرف ديگر راه‌هاي ازدواج را بر جوانان بسته است.
 

چيت ساز تصريح كرد: دختران و خانواده شان نيز براي تهيه جهيزيه كه متاسفانه چشم و هم چشمي هم به همراه دارد، دچار مشكل هستند به طوري كه مي بينيم خانواده هايي را كه به دليل بالارفتن تورم و طلاق‌هايي كه در اطراف خود مي بينند يا همسرآزاري‌هايي كه مي شنوند، ترجيح مي دهند كه فرزندشان ازدواج نكند و مي گويد وقتي در خانه پيش ما هست احساس امنيت بيشتري داريم.
 

وي ادامه داد: يك نيازي هم كه جوانان براي ازدواج كردن دارند، ميل و غريزه جنسي شان است؛ كه وقتي يك دختر يا پسري در يك رابطه دوستي قرار مي گيرند، ديگر دليلي براي ازدواج نمي بينند؛ وقتي كه يك آقا پسر يا دختر خانم اولين شرط دوستي شان همين قضيه است كه من مي توانم به جرات بگويم كه بر اساس مشاوره هايي كه داشتم در بسياري از دوستي هاي جوانان ما رابطه‌ي جنسي است؛ يعني اگر اين رابطه نباشد اين دوستي اصلا شكل نمي گيرد. بنابراين وقتي دوستي‌هاي اين شكلي انجام مي گيرد؛ پسر مي گويد چرا من خودم را ديگر به خرج بياندازم و زير بار مشكلات بروم تا ازدواج كنم.
 

اين روانشناس اضافه كرد: سخت گيري خانواده هاي دختران نيز يكي ديگر از عوامل افزايش سن ازدواج در كشور است، متاسفانه خانواده‌ دختري كه ادعا مي كنند، داماد بايد خانه دار و ماشين دار باشد و مراسم عروسي مفصلي برگزار كند در حالي كه اگر يك مقدار سطح توقعات طرفين كمتر باشد مي توانند راحت تر تشكيل خانواده بدهند.
 

چيت‌ ساز يادآور شد: خانواده ها بايد به فرزندانشان قبل از ازدواج توصيه هاي لازم را داشته باشند و تعريف درستي از عشق و دوستي بين دختر و پسر وجود داشته باشد، يعني وقتي ما دو نفر زير سقف مي رويم، ما دو نفر يك نفر شده ايم و هر مشكلي هست براي جفت مان هست و براي يك نفر نيست، بنابراين مرد خانه به تنهايي نبايد مشكلات را تك نفري به دوش بكشد و يا بالعكس.
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
بهلول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
0
2
متاسفانه چشم هم چشمي و مراسم باشكوه و پرهزينه براي عروسي به يك معضل براي ازدواج جوانها تبديل شده . تا حالا هم هيچ برنامه فرهنگ سازي مشخصي براي جلوگيري از اين توقع بيجا صورت نگرفته است . بنظر ميرسد مسئولين تاكنون اينگونه مشكلات فرهنگي را مانند اسب افسار گسيخته رها كرده اند تا هرجا خودش ميخواهد برود . فرهنگ سازي برنامه ريزي ميخواهد . نياز به تبليغات و اطلاع رساني و هزينه دارد . اين كارها با يك سمينار و دوتا سخنراني نصيحت گونه حل نمي شود .
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
0
0
تصور دارم "علت ازدواج نکردن پسر ها"
بیشترسطح درامدی انها می باشد"
قادر نیستند" با دختری که خواسته های مختلف او درخانواده براورده می شود"ازدواج کنند"واگر هم ازدواج کنند"
مشکلات زندگی مشترک عامل اختلاف
ودر اخر منجر به طلاق می شود"دولت
باید پسرهائی که ازدواج کردند وفرزند ندارند و پسرهائی که در شرف ازدواج
هستند"به طرق اساسی یاری دهد"نه" به شکل تبلیغاتی "دهان پرکن " باری
ازروی دوش انها بردارد""تا جامعه
دارای جمعیت جوان "سالم ومفید "نه سربار داشته باشد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
0
0
چقدر امنیت بالا و سلامت جامعه بالا میرفت ...اگر قانونی بود که هر مدتی بجه های زیر 16سال معاینه میکردن...که ایا مورد سوه استفاده جنسی هستند...که به موقع پیشگری میشده
ملیحه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
0
0
واقعا استفاده کردیم! این همه مشکل مطرح میکنید که چی بشه؟! داغ رودلمون نذارید به فکر راه حل مشکلات باشید این حرفها خیلی وقت پیش مطرح شدن
حامد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
0
0
سلام.. تمام مسایلی که فرموندین صحیح .. ولی از همه مهمتر مشگل بیکاریه . من خودم 4 ماهه که دنبال کار میگردم 1 ماهه که ازدواج کردم و به غلط کردی افتادم..
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
0
1
بسمه تعالی
با سلام خدمت سرکار خانم چیت ساز بنده حقیر به نویه خودم از راهنمائی و نظرات سازنده سرکار خانم تشکر و سپاسگزاری می نمایم . متاسفانه این امر به یک معضل در کشور ما تبدیل شده . وهر روز هم بدتر می شود . باید مسئولین محترم مملکت عدم ازدواج بین جوانان دختر و پسر را جدی بگیرند . واین یک خطر جدی است . باید به جوانان کار داد و امنیت شغلی ایجاد کرد. تا نوبت به ازدواج و تشکیل خانواده برسد . و الا با این وضعیت اقتصادی کشور ازدواج کردن سخت است . و دوستی دختر و پسر متاسفانه هر روز رو به افزایش است .! با تشکر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار