کد خبر: 640036
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده گفت: افزایش دو برابری آمار زنان معتاد در مدت زمان کوتاه یک زنگ خطر و هشدار محسوب می‌شود که در این راستا مقرر شده بسته‌های آموزشی مناسب سن، گروه‌های شغلی و فضاهای اجتماعی از سوی دستگاه‌های متولی در اختیار زنان و خانواده قرار بگیرد.

خبرگزاری ایسنا: مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده با ابراز تاسف از سرعت شیوع اعتیاد در بین زنان در سال‌های اخیر گفت: افزایش دو برابری آمار زنان معتاد در مدت زمان کوتاه یک زنگ خطر و هشدار محسوب می‌شود که در این راستا مقرر شده بسته‌های آموزشی مناسب سن، گروه‌های شغلی و فضاهای اجتماعی از سوی دستگاه‌های متولی در اختیار زنان و خانواده قرار بگیرد.

زهرا بنیانیان با بیان اینکه زن و خانواده در کنار یکدیگر قرار دارند، گفت: این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که ستاد مبارزه با مواد مخدر با حساسیت و برنامه جدی پیگیر مسئله اعتیاد زنان است چرا که زن بنیان و دوام خانواده است و اگر زن در یک خانواده متزلزل شود، خانواده تخریب می‌شود.

سرعت شیوع اعتیاد در بین زنان

وی افزود: متاسفانه سرعت شیوع اعتیاد در بین زنان در سال‌های اخیر باعث شده تا نگاه جدی‌تر به این مسئله داشته باشیم و افزایش دو برابری آمار زنان معتاد در مدت زمان کوتاه یک زنگ خطر و هشدار محسوب می‌شود.

مشاور امور خانواده و زنان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: درصد بالایی از زنان معتاد به علت مصرف مواد مخدر به رفتارهای پرخطر جنسی سوق داده و از سوی خانواده طرد می‌شوند، لذا با توجه به شرایطی که در اجتماع برای آنها پدید می‌آید فاصله ابتلا به مواد مخدر تا سقوط کامل آنها بسیار کوتاه است و بسیاری از زنان چون احساس قربانی شدن دارند به دنبال قربانی کردن افراد دیگری می‌روند که این موضوع می‌تواند فضای خطرناکی را برای جامعه به وجود بیاورد.

بنیانیان تصریح کرد: اغلب زنانی که معتاد می‌شوند به علت داشتن فرزند نمی‌توانند دنبال درمان خود باشند و یا دیر نسبت به درمان خود اقدام می‌کنند، این در حالی است که به لحاظ شرایط فیزیولوژیکی سرعت تخریب بدن زن بیشتر از مردان بوده و همچنین به لحاظ روحی و روانی اعتیاد آنها بر کیفیت درمان تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: با توجه به اینکه بیماری خاموش فشار خون در زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان و بیماری قلبی نیز در زنان قبل از 45 سالگی ایجاد می‌شود، این موضوع باعث شده تا حساسیت در مسئله زنان و اعتیاد آنها افزایش یابد.

بنیانیان از جمله علل عمده گرایش زنان به مواد مخدر را کمبودهای عاطفی عنوان کرد و اظهار کرد: برخی از زنان نیز به علت عدم آگاهی از پیامدهای مصرف مواد به دنبال زیبایی و لاغری هستند که در دام اعتیاد و روان‌گردان‌ها گرفتار می‌شوند.

زنان بسیار سخت‌تر از مردان از گروه مصرف کنندگان جدا می‌شوند

به گفته وی، وقتی زنان درگیر مسایل عاطفی می‌شوند عمدتا به علت اعتیاد همسران خود در این دام گرفتار شوند و مردان معتاد برای نگه داشتن همسر خود به اعتیاد او تمایل می‌یابند؛ از سوی دیگر به علت علاقه‌ای که به همسر خود دارند اگر او ترک نکند زن نیز دیرتر به دنبال ترک اعتیاد می‌رود لذا زنان بسیار سخت تر از مردان از گروه مصرف کنندگان جدا می‌شوند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده ادامه داد:‌ با توجه به اینکه زنان معتاد به لحاظ حرمت‌های اجتماعی از خانواده طرد می‌شوند، مشکلات مالی و تامین نیازها باعث می‌شود آنها به سمت گروه‌هایی روی بیاورند که در مدت زمان کوتاهی آنها را به سمت رفتارهای پرخطر سوق می‌دهد.

رویارویی زنان معتاد با انواع خشونت‌های جسمی و روانی

به گفته مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده ، اعمال خشونت‌ از پیامدهایی است که زن در صورت ابتلای خود یا همسرش به مواد مخدر از آن رنج می‌برد و آمارها نشان می‌دهد از زمانی که مصرف مخدرهای صنعتی و روان‌گردان‌ها افزایش یافته شاهد قتل‌های زیادی هستیم که ریشه آن در توهم و اعتیاد مردان است، لذا زنان مبتلا به مواد مخدر با انواع خشونت‌های جسمی و روانی مواجه هستند و از سویی انگ و تبعیض نیز زنان مبتلا را درگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه مجموعه آسیب‌هایی که در اثر ابتلا به اعتیاد زنان و همسران آنها به وجود می‌آورد، باعث شده تا این مسئله از حساسیت بالایی برخوردار باشد، ادامه داد: در تلاش هستیم تا در عرصه‌های مختلف بتوانیم درمان اعتیاد زنان و حمایتهای اجتماعی را در دستور کار جدی قرار دهیم.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده، با توجه به اهمیت امر پیشگیری، فرهنگ اطلاع‌رسانی به اقشار مختلف جامعه را یکی از برنامه‌های حوزه زنان و خانواده ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد که در این برنامه بسته‌های آموزشی مناسب سن و گروه‌های شغلی و فضاهای اجتماعی از سوی دستگاه‌های متولی در اختیار زنان و خانواده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: جلب مشارکت سازمانهای مرتبط با موضوع و آموزش و مقاوم سازی زنان و خانواده‌ها باید با تبیین حقیقی از مواد مخدر و لذتهای آنی حاصله از مواد بیان شود تا زنان و خانواده اطلاع درستی از این موضوع و مواجهه با آن داشته باشند.

وی ادامه داد: ممکن است مواد مخدر در ابتدا همراه با کسب لذت و فراموشی غم‌ها و ناراحتی‌ها همراه باشد و جسم در مقطعی لاغر و شاداب باشد اما تمامی این موارد مقطعی است و بعد از مدت زمان کوتاهی پیامدهای مخرب آن آغاز می‌شود که این پیامدها و عواقب باید صادقانه به مردم اطلاع‌رسانی شود تا هیچ فردی به علت نداشتن درگیر این چالش‌ ویرانگر نشود.

بنیانیان با تاکید بر اینکه مدارس و مراکز آموزشی باید در امر اطلاع‌رسانی هوشیارتر عمل کنند، اظهار کرد: باید مشاوران و معلمان و مدیران مدرسه در کنار دروس مختلف در این امر هماهنگ باشند و در روزهای پنجشنبه که به فوق برنامه‌ها اختصاص دارد، باید اطلاع‌رسانی و ارتقای مهارت‌های زندگی در دستور کار مدارس باشد لذا باید دانش‌آموزان از همان سنین پایین و ابتدایی به مهارت‌ «نه» گفتن مجهز شوند.

وی با اشاره به کاهش سن شیوع اعتیاد گفت: ضرورت دارد که مدارس، اولیا و دانش آموزان در این خصوص آگاه و هوشیار باشند و مضرات استفاده از قرص‌ها و ریتالین در شب امتحان به آنها اطلاع‌رسانی شود.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده گفت: جلسات اولیا و مربیان یک ظرفیت خوبی برای تعامل مدرسه و خانواده در حوزه آسیب‌هاست و علی‌رغم اینکه در طول سال تحصیلی چندین جلسه برگزار می‌شود اما به نظر می‌رسد باید با یک برنامه ریزی دقیق برای این اقدام مهم بسترسازی صورت بگیرد.

وی گفت: آموزش در محیط‌های کاری از برنامه‌هایی است که در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و باید برای تمام پرسنل و خانواده‌های آنها آموزش‌های لازم ارایه شود که در این زمینه ستاد بسته‌های آموزشی را آماده و مورد نظر گرفته است.

وی ادامه داد: زن‌ها در بسیاری‌ از موارد قربانی مواد مخدر هستند چون زنی که نمی‌داند همسرش معتاد تزریقی و با او رابطه جنسی دارد، ناخواسته به HIV مبتلا می‌شود و باردار هم می‌شود و بسیاری از زنان با این شرایط نمی‌دانند اگر کودک خود را با روش سزارین به دنیا بیاورند و به او شیر ندهند به HIV مبتلا نمی‌شود که این مستلزم اطلاع‌رسانی دقیق به آنهاست.

بنیانیان با تاکید بر اینکه باید نگاه حمایتی به خانواده آسیب دیده ناشی از مواد مخدر واقع بینانه باشد، اظهار کرد: از بین معتادان کشور 90.7 درصد را مردان و 9.3 درصد را زنان تشکیل می‌دهد لذا باید 90.7 درصد مشخص شود که دارای همسر هستند یا خیر؟ شریک جنسی دارند یا خیر؟ آیا روابط جنسی برقرار می‌کنند یا نه؟ و باید آزمایش اعتیاد برای خانواده این معتادان در نظر گرفته شود.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه باید سلامت اجتماعی ویژه خانواده‌ها تعریف شود، افزود: مردی که مبتلاست و برای گرفتن خدمات و مواد به DIC مراجعه می‌کند، باید خانواده آنها از این امر مطلع شده و راه‌های جلوگیری از اتفاقات بعدی به آنها آموزش داده شود.

وی با اشاره به اینکه باید حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده معتادان و معتادان پاک شده مانند سایر اقدامات نیکوکارانه جامعه اشاعه پیدا کند، گفت: زنانی که به دلایل متعدد کنار خیابان می‌ایستند تهدیدی برای همسران و پسران سایر زنان محسوب می‌شوند.

وی گفت: مشکل اشتغال همه اقشار جامعه را درگیر کرده و در این میان ایجاد اشتغال برای معتادان بهبودیافته می‌تواند به تثبیت درمان آنها کمک کرده و از بازگشت مجدد افراد به چرخه اعتیاد جلوگیری می‌کند لذا باید بتوان برای این افراد در ابتدا اشتغال ایجاد کرده و سایر حمایتهای اجتماعی گسترش دهیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار