کد خبر: 614254
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴
جاده شهداد - نهبندان که از آن در کنار جاده چالوس، هراز و گردنه حیران به عنوان یکی از زیباترین جاده های ایران یاد می شود از شش ماه قبل به دلیل جاری شدن سیل مسدود شده است اما با گذشت ماهها از انسداد این جاده اما اقدامی برای بازگشایی آن صورت نگرفته است.
خبرگزاری مهر: جاده شهداد - نهبندان که از آن در کنار جاده چالوس، هراز و گردنه حیران به عنوان یکی از زیباترین جاده های ایران یاد می شود از شش ماه قبل به دلیل جاری شدن سیل مسدود شده است اما با گذشت ماهها از انسداد این جاده اما اقدامی برای بازگشایی آن صورت نگرفته است.

 اگر در ایران به لیست جاده های منحصر به فرد سری بزنید جاده کویری شهداد - نهبندان که از اعماق یکی از بزرگترین کویرهای دنیا می گذرد را می توانید ببینید. در لیست جاده های دیدنی و منحصر به فرد در کنار نام جاده چالوس، هراز و گردنه حیران نام این جاده که عمری طولانی نیز ندارد دیده می شود.

در این میان جاده اسالم به خلخال، جاده بریس در بندر چابهار نیز در جمع جاده های منحصر به فرد ایران قرار دارند، ارتفاع زیاد، جنگلی بودن، مه آلود و ساحلی بودن این جاده ها از جمله دلایل شهرت آنان است اما شهرت جاده شهداد در استان کرمان به گذر این جاده از میانه یکی از مخوف ترین کویرهای جهان است که زیبایی های منحصر به فردی دارد.



این کویر 80 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و یکی از بی آب ترین کویرهای جهان است و همین امر لوت را به یکی از بکرترین مناطق ایران تبدیل کرده است.

این کویر چندین استان کشور را از هم جدا می کند و در این میان کرمان بیشترین پهنه کویری را دارد که این استان را به استانهای خراسان جنوبی از طریق نهبندان و سیستان و بلوچستان را از طریق زابل به کرمان و خراسان رضوی و یزد متصل می کند.

طولانیترین جاده کویری ایران ماهها مسدود است

این جاده طی دهه اخیر ساخته شد و شهر تاریخی و گردشگری شهداد را به نهبندان متصل می کند از این جاده به عنوان زیباترین جاده کویری ایران و یکی از طولانی ترین جاده های کویری جهان نام برده می شود جدای از جاذبه های منحصر به فرد این جاده، احداث این محور موجب کوتاه شدن راه دسترسی مردم جنوب کشور به مشهد، بیرجند و زاهدان شده است و به همین ترتیب نیز دسترسی استانهای شمالی نیز بسیار سهل شده است.

این جاده زیبا نقش قابل توجهی در احیای زندگی در شهرهایی دارد که به واقع آخرین نقطه زندگی در حاشیه کویر محسوب می شوند.



رونق قابل توجه شهر شهداد که آخرین نقطه زندگی در کویر لوت محسوب می شود از جمله مزیتهای این جاده است به واقع پس از احداث جاده در شهرهای شهداد و نهبندان رونق اقتصادی ایجاد شده است و فاصله دسترسی به شهرهای مهم شرق کشور نیز کاهش چشمگیر یافته است.

سیلاب در عمق کویر

اما اردیبهشت ماه سال جاری بود که در پی بارندگی های بهاری در استان کرمان بسیاری از شهرستاهای کرمان دچار سیلاب شدند در این میان بخش شهداد که در سال جاری با افزایش بارندگی قابل توجهی نیز مواجه شد نیز سیلاب را تجربه کرد.

در واقع رودخانه شور در عمق کویر لوت طغیان کرد و کیلومترها از جاده شهداد نهبندان را دچار خسارت جدی کرد به طوریکه در ساعات اولیه سیلاب جاده بسته شد اما نکته عجیب اینکه این جاده از همان زمان تا کنون که مهرماه است بسته شده است!



از اردیبهشت تا مهر در انتظار بهسازی جاده هستیم

در این خصوص با محمد مومنی، بخشدار شهداد به گفتگو نشستیم، وی به خبرنگار مهر گفت: این جاده که برای شهر شهداد بسیار ارزشمند و از جمله جاده های اصلی استان محسوب می شود و کرمان را به خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان متصل می کند و بسیاری هم برای مسافرت به مشهد از آن استفاده می کنند در سیلاب دومین ماه از سال جاری دچار خسارت بسیار شدید شد و عملا مسدود شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در هفتمین ماه از سال جاری هستیم اما تاکنون هیچ اقدامی برای بهسازی این جاده صورت نگرفته است.

مومنی افزود: پس از بارندگی اطراف جاده مملو از آب شده است و چون در ساخت جاده اشتباهاتی شده است این محور دچار خسارت جدی شد.

بخشدار شهداد گفت: این مشکل در بخشی به وجود آمده است که جاده از مجاورت رودخانه شور می گذرد و خاک این منطقه مملو از نمک است.

مومنی گفت: برای احداث زیر ساخت جاده از خاک این منطقه استفاده شده است در صورتیکه باید از خاک بدون نمک استفاده می شد.



خاک پفکی زیر ساخت جاده آب می رود

وی گفت: این خاک مانند پفک است و همین که به آن آب برسد تحلیل می رود و پس از بارندگی نیز کیلومترها از جاده از بین رفته بطوریکه زیر آسفالت خالی شده و فروکش کرده است.

مومنی تصریح کرد: بخش تخریب شده نزدیک به 14 کیلومتر است و امکان گذر از آن وجود ندارد.

شن پاشی تنها اقدامی که توسط مسئولان محلی صورت گرفت


بخشدار شهداد ادامه داد: در مدت این چند ماه هیچ اقدامی صورت نگرفته است و بخشداری برای رفع معضل در قسمتهایی از آن شن پاشی کرده است و برخی از خودروها می توانند از آن گذر کنند اما ماشینهای معمولی نمی توانند از آن گذر کنند.

وی گفت: این جاده فاصله تا زابل را 270 کیلومتر نزدیک تر می کند و راننده های ترجیح می دهند از آن عبور کنند.



وی تصریح کرد: تنها کمپ کویری کرمان را نیز در منطقه شهداد دچار آبگرفتگی شده و جاده آن نیز تخریب شد.

بخشدار شهداد افزود: برای اصلاح جاده شهداد – نهبندان باید تعداد قابل توجهی پل بر روی این جاده ساخته شود اما متاسفانه اینگونه نشده و در بخشهایی از جاده اگر رودخانه های فصلی جاری شود این محور بسته خواهد شد.

وی گفت: همین امروز از قول یکی از مسئولان شنیدم برای مرمت جاده یک میلیارد تومان در نظر گرفته شده است این درحالی است که برای حل قطعی مشکل حداقل چهار میلیارد تومان نیاز است.

زیبایی های جاده شهداد

جاده شهداد – نهبندان از زیباترین جاده های کویری ایران است، اگر از شهداد به سمت نهبندان حرکت کنید در ابتدا از شهر کوتوله ها می گذرید و سپس از کنار گرمترین نقطه جهان در گندم بریان گذر خواهید کرد در همین حین نبکاها با پوشش گیاهی منحصر به فرد را می بینید که به صورت تپه هایی پوشیده از گیاه در کویر در گسترده زیاد دیده می شوند، کمی جلوتر از میان منحصر به فرد ترین پدیده کویر رد خواهید شد و از شهر کلوتها گذر می کنید که تشکیل شده است از سازه های کلوخی با ارتفاع 500 متر که دهها کیلومتر امتداد دارند.



مرتفع ترین هرمهای ماسه ای ایران نیز در این مسیر قرار گرفته است، 40 مخروط زیبای آتشفشانی و دشت پاشتری از جمله دیگر زیبایی های این جاده است.

گذر از مجاورت گودترین چاله ایران و همچنین تجربه دشتهای رنگی تشکیل شده از ماسه ها و شنهای رنگین نیز از دیگر زیبایی های این جاده است.

و درنهایت پهانه گسترده کویر بدون کوچکترین نشانی از زندگی در پهنه مرکزی کویر لوت از جمله عواملی است که این جاده را از جمله زیباترین جاده های کویری جهان قرار داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار