کد خبر: 512856
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۲
رهبر انقلاب در ديدار جمعي از مسئولان و دست اندركاران جشنواره مردمي فيلم عمار:
حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي روز گذشته در ديدار جمعي از مسئولان و دست‌اندركاران جشنواره مردمي فيلم عمار، توجه به موضوع دين و معارف ديني و همچنين انقلاب اسلامي و ارزش‌هاي انقلاب در اين جشنواره را اقدامي مبارك خواندند و تأكيد كردند: نگاه به هنر اسلامي و سينماي ديني بايد نگاهي بلندمدت و همراه با برنامه‌ريزي دقيق و اميد به آينده و بهره‌گيري مناسب از ابزار هنر براي تأثيرگذاري حداكثري باشد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، ايشان با اظهار خرسندي از برگزاري جشنواره مردمي فيلم عمار انتخاب نام «عمار» را كه از صحابه بزرگ پيامبر اسلام (ص) و ياران نزديك حضرت علي (ع) بود، انتخابي پسنديده دانستند و با اشاره به ويژگي‌هاي ممتاز اين صحابي بزرگ افزودند: تزلزل ناپذيري عمار در حوادث مختلف صدر اسلام و همچنين امتحان‌هاي سخت دوران بعد از پيامبر اسلام(ص)، موقع شناسي و حضور در وقت نياز، و نقش تبيين كننده او در مسائل و حوادث دوران حضرت علي (ع) از ويژگي‌هاي برجسته و بارز عمار بود.
رهبر انقلاب اسلامي نگاه اميدوارانه به آينده و بلند كردن افق ديد را در اهداف و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي بسيار مهم ارزيابي و خاطرنشان كردند: حركت انقلاب اسلامي كه با پيروزي آن در سال ۱۳۵۷ آغاز شد و شكسته شدن هيمنه امريكا و حوادث مختلفي كه در اين ۳۴ سال روي داده است، همه مقدمات رسيدن به اهداف اصلي نظام اسلامي است، بنابراين بايد با همت و تلاش مضاعف و نهراسيدن از دشمن و توطئه‌هاي او، پرهيز از سياه بيني و يأس، با سرعت بيشتر به سمت قله حركت كرد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي چنين نگاهي را در موضوع هنر اسلامي و سينماي ديني ضروري برشمردند و تأكيد كردند: در اين عرصه جوان‌هاي مومن، باطراوت و شاداب و داراي نگاه نو و همت بلند، موتور محرك براي حركت رو به جلو هستند و پيشكسوتان نيز بايد با بيان تجربيات خود و تربيت نيروهاي جديد و كارآمد به اين حركت شتاب بيشتري ببخشند.
ايشان، با اشاره به خاستگاه غربي هنر سينما بر ضرورت برنامه‌ريزي و تشكيل اتاق فكر براي حركت جوانان و استعدادهاي جديد در عرصه هنر اسلامي و سينماي ديني و همچنين ورود افراد متدين و انقلابي و صاحب تخصص و تجربه به اين عرصه تأكيد كردند. رهبر انقلاب اسلامي در عين حال شرط اصلي ورود تأثيرگذار افراد متدين و انقلابي به عرصه سينما و تأثير نپذيرفتن از فضاي آن را مصونيت‌سازي برشمردند و تأكيد كردند: تنها راه مصون‌سازي نيز ارتباط مستمر با خدا، بجا آوردن نوافل و تضرع به درگاه الهي است، همانگونه كه عمار اينگونه خود را مصون و تزلزل ناپذير كرده بود. ايشان افزودند: عبادت و ذكر و توجه به خدا از هر لذت هنري بالاتر است.
رهبر انقلاب اسلامي نقش مسئولان و مراكز دانشگاهي مرتبط را در اثرگذاري بر فضاي سينمايي و رسانه‌اي كشور مهم دانستند و تأكيد كردند: اصلاح اين عرصه نيازمند اصلاح مبادي ورودي آن است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: كساني كه امروز مشغول كار و فعاليت در عرصه فيلم‌هاي با مضامين انقلابي و دفاع مقدس هستند واقعا در حال جهاد هستند.
ايشان استفاده شايسته از ابزار هنر و بهره‌گيري از قصه و داستان و فيلمنامه قوي را يكي از ضروريات اساسي در فيلمسازي دانستند و تأكيد كردند: مقوله قصه‌نويسي و رمان در كشور با نقطه مطلوب فاصله زيادي دارد و بايد اين بخش تقويت شود. رهبر انقلاب اسلامي، موضوعات مربوط به تاريخ انقلاب اسلامي، دفاع مقدس، فلسطين و بيداري اسلامي را از جمله موضوعات مهم و پر مايه براي استفاده در فيلمسازي برشمردند و افزودند: يكي از مسائل دروغي كه در دنيا تبليغ مي‌شود اين است كه مي‌گويند هنر نبايد با سياست آميخته شود، در حالي كه مجموعه‌هاي هنري غرب از جمله هاليوود كاملاً سياسي هستند و اگر اينگونه نبود چرا به فيلم‌هاي ضدصهيونيستي ايران اجازه حضور در جشنواره‌هاي سينمايي را نمي‌دهند؟
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند: ساخت فيلم‌هاي سياسي بر ضد ايران يا اعطاي جايزه به فيلم‌هاي ضدايراني نشانه‌هاي آشكار از آميخته بودن سياست و هنر در امريكا و غرب است.
ايشان همچنين با اشاره به مطالب مطرح شده در اين جلسه در خصوص رابطه علوم انساني با هنر و سينما و لزوم تحول در علوم انساني افزودند: علوم انساني هواي تنفسي مجموعه‌هاي نخبه كشور است كه هدايت جامعه را بر عهده دارند بنابراين آلوده يا پاك بودن اين هواي تنفسي بسيار تعيين كننده است.
رهبر انقلاب اسلامي مشكل علوم انساني غربي را پايه‌هاي معرفتي غلط آن دانستند و تأكيد كردند: اصلاح در علوم انساني و تحول در سينما و تلويزيون بدون اصلاح پايه‌هاي معرفتي علوم انساني غربي امكانپذير نيست و اصلاح اين پايه‌ها نيز در گرو ارتباط مؤثر با حوزه‌هاي علميه و علماي دين است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي جريان‌هاي سينمايي علاقه‌مند به دين و انقلاب را به پرهيز از كشيده شدن به حاشيه‌ها و مشغول شدن به اختلاف‌هاي بي‌نتيجه توصيه و خاطر‌نشان كردند: معتقدين به دين و انقلاب در عرصه سينما كه ممكن است داراي سلايق مختلف باشند، بايد همت و تلاش خود را معطوف كارهاي اساسي و اصلي كنند.

پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب، آقايان وحيد جليلي، نادر طالب‌زاده، حسن عباسي، مهدي نصيري، سيد جمال عود سيمين، ابوالقاسم طالبي، فرج‌الله سلحشور، محمد صادق باطني، ابراهيم فياض، سعيد قاسمي و مصطفي رضواني از داوران و منتخبان جشنواره فيلم عمار نكات و محورهاي زير را مطرح كردند:
- ضرورت مردمي كردن هنر به ويژه در بخش سينما از مرحله توليد تا نمايش و خارج كردن آن از فضاي انحصاري
- تقويت و فعال‌سازي ظرفيت‌هاي مغفول هنري در راستاي اهداف انقلاب اسلامي
- ضرورت بهره‌برداري از رسانه سينما براي انتقال بيان دغدغه‌هاي ديني و انقلابي
- لزوم تقويت بنيان‌هاي اعتقادي فيلمسازان مذهبي براي مصون ماندن از آسيب‌ها
- ضرورت نقش قائل شدن براي سينما و رسانه در تنظيم سياست‌ها و برنامه‌هاي كلان كشور
- پرهيز از نگاه تقليل‌گرايانه در سطح فناوري به سينما و برنامه‌ريزي براي حركت‌هاي رو به آينده
- برنامه‌ريزي براي رويش نيروهاي جوان و خط شكن در عرصه سينما
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار