یک واقعیت غیرقابلانکار درباره مجموع شرایط کشور آن است که اگرچه جنگ به پایان رسیده است، تهدیدهای دشمنان هنوز ادامه داشته و بنابراین، مجموعه قوا و دستگاههای کشور باید برای مواجهه هوشمندانه و قدرتمندانه با این شرایط، بیش از پیش آمادگیهای خود را تقویت کنند. در رأس این قوا و دستگاهها هم بهطور طبیعی، عمده رسالت متوجه دولت و دستگاههای اجرایی است، زیرا ماهیت رسالت و وظایف آنها بهگونهای است که بیش از سایر دستگاهها با مدیریت جامعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی سروکار دارند. اهمیت این مهم نیز بدان سبب است که در شرایط تشدید تهدیدها، آنچه بیش از هر متغیر و حوزه دیگری تعیینکننده نتیجه است، توانایی در مدیریت شرایط اجتماعی و ارتقای ضریب تابآوری اجتماعی در برابر تهدیدها میباشد. بر این اساس، به موازات تقویت تواناییهای دفاعی، اطلاعاتی و امنیتی، تواناییها در مدیریت شرایط اجتماعی کشور بهمنظور تقویت تابآوری اجتماعی در شرایط تصاعد تهدیدها هم باید تقویت شود. برای این منظور گزارهها و راهکارهای زیر پیشنهاد میشود:
۱. حفظ همبستگی و انسجام ملی: انسجام ایجاد شده در برابر دشمن و پیرامون حفظ وطن و نظام و حمایت از نیروهای مسلح باید محفوظ مانده و حتی تقویت شود. در این زمینه، از هر موضعی که سبب انشقاق در انسجام ملی میشود، باید بهطور جدی پرهیز شود. یک الزام مهم در این زمینه، مراقبت جریانهای سیاسی از عدممیدانداری طیفها و نیروهای رادیکالی است که همواره با مواضع خود، بیش از وحدت و انسجام، اختلاف ایجاد کردهاند.
۲. حفظ آرامش و امنیت روانی جامعه: از آرامش و امنیت روانی جامعه در این روزها باید مراقبت شود. انتشار برخی اخبار یا برجستهسازی برخی مشکلات که ماهیت عام داشته و فرد خاصی هم در ایجاد آنها مقصر نیست مانند خشکسالی و لزوم مدیریت مصرف آب و برق، اگرچه برای آگاهسازی مردم از واقعیت قضایا و لزوم همراهسازی آنها برای مدیریت وضع موجود ضروری است، اما در این زمینهها باید ظرافتهای لازم بهگونهای رعایت شود که موجب نگرانی و ترس مردم نشود. در همین زمینه قابل ذکر است که اگرچه در جریان گذاشتن مردم در این قبیل امور ضرورت دارد، اما در کنار بیان مشکلات، دستگاههای مسئول باید تلاش کنند تا با رونمایی از ابتکارات و طرحهای کارشناسی خود و همچنین، توضیح اقداماتی که تاکنون برای مدیریت تحولات مختلف بهویژه در بعد اقتصادی و مدیریت وضعیت انرژی در کشور انجام دادهاند، امید و اعتماد را در فضای جامعه زنده نگه دارند و موجب شکلگیری احساس رهاشدگی و بیمدیریتی از سوی دولت نزد افکار عمومی نشوند. قابل ذکر است که نوع مدیریت دولت بهویژه در بعد اقتصادی بهگونهای بود که کمبودی در بازار ایجاد نشد و حال در شرایط کنونی نیز باید آن نوع مدیریت تداوم داشته باشد.
۳. اتخاذ مواضع عزتمندانه، هوشمندانه و حکیمانه در برابر دشمنان: در این زمینه، از اتخاذ مواضعی که ممکن است تصور ضعیف بودن ایران را برای دشمن ایجاد کند، باید پرهیز شود و بهویژه در نشست و برخاست با دشمنان به هیچ وجه نباید به عنوان طرف ضعیف ظاهر شد. دیپلماتها و مقامات سیاسی باید بر مواضع و حقوق مسلم ایران تأکید داشته باشند، همانند تأکیدهایی که رئیسجمهور محترم و وزیر خارجه کشورمان بر عدمعقبنشینی از حق غنیسازی اورانیوم در ایران دارند و در عین حال، با هوشمندی و حکمت باید عملیات رسانهای دشمنان و همچنین، فشارهای سیاسی آنها را خنثی کنند.
۴. تکریم نیروهای مسلح و تبیین نقش برجسته آنها: اگرچه دشمن در سالیان اخیر با جنگ شناختی در تلاش بود تا به تخریب نیروهای مسلح و تواناییهای دفاعی آنها بپردازد، اما در جنگ اخیر اهمیت نیروهای مسلح، تواناییها و فداکاریهای آنها در دفاع و حفظ کیان کشور بیش از پیش روشن شد. اکنون باید ضمن تکریم جایگاه رفیع فرزندان ملت در نیروهای مسلح، فداکاریها و جانفشانیهای آنها مورد توجه قرار گیرد و به نحو شایستهای از تلاشهای آنها به صورت مداوم تقدیر شود.
در عین حال، برنامهریزی بهمنظور تأمین استقلال کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، با توجه به تأثیری که ضعفها در این حوزه در جنگ اخیر داشت، و همچنین تسهیل امور روزمره مردم در دستگاه دیوانی ضروری به نظر میرسد.