کد خبر: 1231203
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۳

جوان آنلاین: اندیشکده تبیین در کانال تلگرامی خود نوشت:

صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو تبعات سیاسی دارد

مسئله صدور حکم بازداشت از سوی دیوان کیفری بین المللی علیه مقامات اسرائیل دارای ابعاد مختلفی است. زمانی که چندی پیش دبیرکل سازمان ملل درباره حماس و غزه موضع گرفت، او به نوعی از سوی تل‌آویو تهدید شد و در این میان تمام اسرائیل علیه آنتونی گوترش اقدام به اتخاذ مواضع هجومی کردند. در این راستا اسرائیل به دنبال آن بوده که نوعی تحریم را علیه دیوان کیفری بین المللی اعمال کند و در این راستا تمامی مقامات تل‌آویو از کشور‌های غربی درخواست کردند که یک صف‌بندی مشخص علیه دیوان کیفری بین المللی انجام دهند.

واکنش اسرائیل علیه دیوان عملاً یک واکنش رادیکال است؛ چراکه نتانیاهو و تیم وی در داخل اسرائیل تحت فشار قرار دارند و از خارج هم به نوعی انتقاد‌های به شدت تند و اساسی علیه آن‌ها اتخاذ شده است. اینکه صدور حکم بازداشت نتانیاهو از سوی دیوان کیفری بین المللی چه تاثیراتی خواهد داشت باید گفت که از نظر سیاسی پیامد‌های منفی برای وی و سایر اعضای کابینه جنگ وجود دارد و در این راستا آن‌ها به دنبال این هستند که به هر ترتیب مانع صدور حکم از سوی این مرجع قضایی بین المللی شوند.

اینکه دیده می‌شود مقامات اسرائیل به تکاپو افتاده‌اند نشان از یک تهدید سیاسی دارد؛ به عبارت دیگر اسرائیل به نوعی پرستیژ خود را در حال تهدید می‌بیند و سعی می‌کند دست به هر تهدیدی بزند تا این مسئله را خنثی کند، اما بحث اینجاست که آمریکا هم در این راستا با مقامات اسرائیل هم نظر و همگام است.

ایالات متحده در شرایط فعلی به دنبال تحریم دیوان کیفری بین المللی است و باید دانست اینکه دادستان دیوان از سوی آمریکا، اسرائیل یا هر کشور دیگر تحریم شود، یک مسئله کاملاً مشخص به حساب می‌آید و صرفاً آن‌ها می‌توانند دادستان دیوان را به صورت انفرادی تحریم کنند.

آمریکا و تیم بایدن حتی برای جلب نظر لابی آیپک به سمت تحریم دیوان کیفری بین المللی رفته‌اند و این در حالیست که اساساً وضعیت کنونی حکایت از نوعی تهدید را نمایان می‌کند. به بیانی گویاتر دیوان کیفری بین المللی به عنوان یک نهاد قضایی بین‌المللی در حال تهدید شدن است و به موازات این وضعیت باید متوجه بود که با صدور حکم جلب مقامات اسرائیل به هر ترتیب آن‌ها با مشکلات سیاسی جدی روبرو خواهند شد، اما در نهایت کشور‌هایی که مقامات تل‌آویو با آن‌ها روابط عمیق دارند این حکم را اجرا نخواهند کرد؛ به گونه‌ای که روابط سیاسی آن‌ها بر اجرای این احکام ارجحیت دارد و از سمت دیگر باید توجه شود که مشابه این مسئله را در گذشته و در پرونده عمرالبشیر هم شاهد بودیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار