کد خبر: 1231168
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۰
دولت سیزدهم از همان ابتدای تشکیل، سفر‌های استانی را در دستور کار خود قرار داد و رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت بعد از یک سال به ۳۱ استان کشور و به بیش از ۵۰ شهرستان سفر استانی داشته‌اند.
سجاد مرسلی

جوان آنلاین: با اینکه با به شهادت رسیدن رئیس دولت سیزدهم عملاً کار دولت هم به پایان رسیده است و تا یک ماه آینده دولت جدید باید مشخص شود و کار خود را آغاز کند، اما خدمات شهید آیت‌الله رئیسی و تیمش و اثرات آن نشان می‌دهد دولت سیزدهم در طول سه سال فعالیت، خدمات زیادی داشته و توانسته است کارنامه خوبی از خود بر جای بگذارد. 
 
دولت سیزدهم از همان ابتدای تشکیل، سفر‌های استانی را در دستور کار خود قرار داد و رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت بعد از یک سال به ۳۱ استان کشور و به بیش از ۵۰ شهرستان سفر استانی داشته‌اند. این سفر‌ها که با محوریت استان‌های محروم آغاز شد، بر خلاف روال گذشته با کمترین هزینه ممکن انجام شد و رئیس‌جمهور که روز‌های تعطیل را برای این سفر‌ها انتخاب می‌کرد، بدون هیچ تشریفات زائدی در استان‌ها حضور پیدا کرد. گذری به استان‌ها بیانگر اقدامات و خدمات ماندگار دولت سیزدهم در جای جای ایران است. 
دولتی که تنها سه سال روی کار بود توانست بخش زیادی از عقب‌ماندگی‌ها را از بین ببرد و با تعریف پروژه‌های لازم و اساسی برای مشکلات مردم چاره‌ای همیشگی بیندیشد. 
 سفر‌های استانی از شمال تا جنوب
دولت سیزدهم پس از رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی با ۱۸ وزیر، کار خود را از چهارم شهریور ۱۴۰۰ آغاز کرد تا مردمی‌بودن را به معنای واقعی کلمه یک فرصت برای خدمتگزاری غنیمت بشمارد و در همین راستا خوزستان نخستین مقصد دولت مردمی پس از گذشت یک روز از آغاز به کارش بود. 
در این سفر رئیس‌جمهوری که خود را خادم ملت می‌دانست، از پروژه فاضلاب شهری اهواز و بیمارستان و بخش بیماران کرونایی رازی این شهر بازدید کرد و در ادامه پروژه آبرسانی به منطقه محروم جفیر در استان خوزستان به بهره‌برداری رسید. 
وی همچنین با یک فروند بالگرد از منطقه رُفیع در شهرستان هویزه، تالاب هورالعظیم، تأسیسات نفتی مستقر در تالاب و وضعیت آب رودخانه‌های کرخه نور و رودخانه نیسان دیدن کرد تا از نزدیک وضعیت هورالعظیم و رودخانه کرخه نور را بررسی و مشکلات را رصد کند تا تصمیمات نهایی در دولت اتخاذ شود. 
شهید رئیسی در ادامه برای اطلاع از مشکلات و کمبود‌های منطقه جفیر از توابع شهرستان هویزه، بین مردم این روستا رفت و از نزدیک جویای وضعیت و مشکلات آنان شد. استان‌ها یکی پس از دیگری شاهد حضور رئیس‌جمهور فقید و تیم همراه و هیئت دولت بودند. همدان سی‌امین مقصد سفر‌های استانی رئیس‌جمهور بود. 
پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمینی در بخش‌های مختلف ورزشی، بهداشتی، تأمین آب آشامیدنی و مسکن و پروژه‌های نیمه تمام زیادی را بر زمین داشت که هر کدام معضلات فراوانی برای این استان فراهم کرده بودند و حالا همدانی‌ها چشم انتظار بزرگمردی بودند تا از برکات سفر ایشان بهره‌مند شوند. در آن سفر ۱۷۹ طرح با اعتبار ۱۴هزار میلیارد تومان برای این استان به تصویب رسید تا عمده مشکلات آبرسانی، کشاورزی، اشتغال و مسکن در مدت کوتاهی برطرف شود. 
اَبَرپروژه آبرسانی به همدان که تا پیش از شروع فعالیت دولت سیزدهم طی ۱۷ سال فعالیت اجرایی تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت در دولت شهید رئیسی و در سفر ایشان به همدان یک هزار میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت و با ضرب‌الاجل رئیس‌جمهور فقید در کمتر از یک سال به بهره‌برداری رسید تا چالش تأمین آب همدان بعد از گذشت بیش از یک دهه به پایان برسد. 
پروژه بزرگ بیمارستان اکباتان همدان یکی دیگر از اقدامات مهم دولت ابراهیم رئیسی در استان همدان بود. اجرای این بیمارستان با گذشت ۱۴ سال از کلنگ‌زنی و آغاز پروژه با روند بسیار کندی مواجه بود که تأمین اعتبار در سفر ریاست جمهوری، خون تازه‌ای به رگ‌های پروژه تزریق کرد. با تزریق ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در مدت دو سال پروژه بیمارستان اکباتان به پایان رسید و دی سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری شد تا آن اتفاق مهم که سال‌ها مردم همدان در انتظارش بودند، رخ دهد. راه‌اندازی این پروژه هدیه گرانبهای شهید رئیسی به مردم همدان بود که حتی افتتاح آن از سوی شخص رئیس‌جمهور نیز قسمت ایشان نشد، اما دعای خیر مردم همدان بدرقه این شهید بزرگوار خواهد بود. 
یکی دیگر از مشکلات و معضلات بزرگ مردم همدان عقب‌افتادگی در بحث مسکن بود، همدان یکی از گران‌ترین مراکز استان‌های کشور در حوزه مسکن و اجاره‌بها بود که یکی از دلایل آن عدم گسترش شهر و تأمین مسکن مورد نیاز مردم بود که در دولت سیزدهم اجرایی و کلنگ ۱۱ هزار واحد مسکونی در شهرک پرواز همدان به زمین زده شد که فاز نخست آن تا پایان دولت سیزدهم طبق برنامه به پایان خواهد رسید. 
 کرمان قدردان شهید خدمت
هرچند طی دو دهه اخیر دولت‌های مختلفی که روی کار آمدند به نوعی سعی کردند برای رفع محرومیت در این منطقه اقداماتی انجام دهند، اما خدمات و اقداماتی که دولت آیت‌الله رئیسی طی سه سال گذشته برای رفع محرومیت و مشکلات مردم این منطقه برنامه‌ریزی کرد یا انجام داد خاص و ویژه بود. ایشان مصمم بود در چهار سال جهش و تحولی در وضعیت استان کرمان و مناطق جنوبی آن به نفع مردم و رفع محرومیت صورت گیرد. 
فعال شدن مزیت‌های جنوب کرمان در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، گردشگری و معادن مورد توجه دولت قرار گرفت تا این ظرفیت‌ها در مسیر توسعه استان کرمان فعال شود. 
در حوزه مسکن، دولت سیزدهم اقدامات مؤثری در جنوب استان کرمان انجام داد. طرح‌ها و برنامه‌هایی که نتایج آن افتتاح هزار و ۷۰۱ واحد مسکن روستایی و آغاز عملیات اجرایی ۶ هزار و ۳۰۴ واحد مسکن شهری و روستایی جنوب کرمان در قالب نهضت ملی مسکن بود؛ اقداماتی که باعث شد بسیاری از مردم محروم این منطقه که در خانه‌های کپری یا ناایمن زندگی می‌کردند سرانجام خانه‌دار شوند. 
در بخش بهداشت و درمان هم خدمات دولت سیزدهم در جنوب کرمان بر کسی پوشیده نیست. جنوب استان کرمان همواره از نبود مراکز بهداشتی و درمانی مناسب و پزشک متخصص رنج می‌برد و بسیاری از مردم محروم این مناطق مجبورند برای درمان بیماری به مرکز استان سفر کنند که چالش‌ها و هزینه‌های زیادی را بر آن‌ها تحمیل می‌کند. 
به همین منظور افتتاح ۶۶ پروژه بهداشتی و درمانی، افتتاح ساختمان آموزشگاه بهورزی و بازآموزی برنامه‌های سلامت شهید ناصر رئیسی در جیرفت، ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی شهرستان عنبرآباد، اجرای پروژه بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی امام خمینی (ره) شهرستان بم، نصب دستگاه پیشرفته ام آر‌ای در کهنوج، اجرای ۳۰ طرح بهداشتی و درمانی در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و شهرستان‌های تحت پوشش این دانشگاه از جمله اقدامات و برنامه‌های دولت ابراهیم رئیسی در جنوب کرمان بود تا زیرساخت‌های حوزه سلامت در سال‌های آینده در این منطقه ارتقا یابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار