کد خبر: 1221467
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۱

 کانال تلگرامی تحلیل و پژوهش جنگ‌های ترکیبی مطلبی با عنوان چگونه چین، روسیه و ایران در حال ایجاد روابط نزدیک‌تر هستند، منتشر کرد که برگرفته از مطلبی در اکونومیست است:

اقدامات اخیر آمریکا در خصوص اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران و تحریم‌های روسیه در سال ۲۰۲۲ منجر به تشدید روابط ایران و روسیه شده است. در همین حال، چین با محدودیت‌هایی مواجه است که در صورت انتخاب دونالد ترامپ می‌تواند بسیار سخت‌تر شود.

چین قول همکاری "بدون محدودیت" با روسیه را داده و در سال ۲۰۲۱ یک "توافق راهبردی" ۲۵ ساله به ارزش ۴۰۰ میلیارد دلار با ایران امضا کرده است. هر سه کشور عضو باشگاه بریکس هستند و تجارت بین آن‌ها در حال افزایش است. طرح‌هایی برای بلوک‌های بدون تعرفه، سیستم‌های پرداخت جدید و مسیر‌های تجاری که مکان‌های تحت کنترل غرب را دور می‌زنند، طراحی شده است.

ژوئیه گذشته، ایران عضو سازمان همکاری شانگهای، یک ائتلاف امنیتی نیز شد. در ماه دسامبر یک توافق تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه امضا کرد که بیشتر آسیای مرکزی را پوشش می‌دهد. در اجلاس‌های اخیر، وزرای ایران و روسیه مذاکرات برای گسترش کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) را احیا کردند. این پیشنهاد که شامل ترکیبی از جاده‌ها، راه‌آهن و بنادر است، می‌تواند ایران را به یک خروجی صادراتی برای روسیه تبدیل کند. در اول فوریه، نمایندگان درباره گام‌های بعدی راه‌آهن رشت-آستارا، پروژه‌ای ۱.۶ میلیارد دلاری که می‌تواند ترانزیت بار در شمال ایران را تسهیل کند، گفتگو کردند.

این اتحاد در پنج تا ده سال آینده چگونه خواهد بود؟ ایران، روسیه و چین متعهد شده اند که یک سیاست خارجی مشترک را دنبال کنند: حمایت از دنیای چندقطبی که دیگر تحت سلطه آمریکا نیست.

اگر ترامپ دوباره انتخاب شود و تلاش کند چین را از بازار‌های غربی حذف کند، چین ممکن است تلاش بیشتری را برای تشکیل بلوک جایگزین غرب انجام دهد.

برای آمریکا و متحدانش، این اتحاد یک کابوس است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب ها: چین ، روسیه ، ایران
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار