جوان آنلاین: کانال تلگرامی «مارکتینگ آز» بخشی از کتاب جیم بلیت با عنوان «۱۰۰ ایده بزرگ بازاریابی» را به اشتراک گذاشت. در این بخش از کتاب آمده است: در پایهترین سطح، بستهبندی برای محافظت از محتوای داخلش از محیط پیرامونی و بالعکس، محافظت از محیط پیرامون از محتوای داخل بهکار برده میشود. با این حال، بستهبندی میتواند کارهای بیشتری برای ما انجام بدهد. برای مثال، بستهبندی میتواند: مشتری را از وجود محصولمان مطلع کند؛ توصیههایی برای روشهای مختلف استفاده از محصول به مشتری ارائه کند؛ برندهای دیگر شرکت را تبلیغ کند؛ و کارهای دیگری از این دست. اکثر مدیران برند با این قبیل کارکردهای بستهبندی آشنا هستند، چون این کارکردها، جزو کارکردهای استاندارد بستهبندی به حساب میآیند، اما برخی شرکتها پا را از این فراتر گذاشته و با کمک بستهبندی، مشتری را سرگرم یا به او کمک میکنند بستهبندی را برای مقاصد دیگری به کار ببرد. برای مثال، در فرانسه، سس خردل در بطریهای شیشهای خیلی زیبا عرضه میشود تا مشتری بتواند پس از تمام شدن سس، از بستهبندی آن برای کارهای دیگری استفاده کند یا به عنوان مثالی دیگر، شرکت فرانسوی اِوین، تولیدکنندۀ آبمعدنی، دنبال این بود تا از بطریهایی استفاده کند که به راحتی بازیافت میشوند. اکثر بطریهای پلاستیکی، با اینکه خالی هستند، ولی جای زیادی را در سطل زباله اشغال میکنند. برای همین، اِوین بطریهایی را طراحی کرد که به سادگی جمع میشوند تا جای زیادی را نگیرند. اما هدف اصلی شرکت از طراحی چنین بطریهایی، چیز دیگری بود. اِوین به خوبی متوجه شده بود که فشردن و کوچک کردن یک بطری پلاستیکی، نوعی تفریح جذاب برای مشتریانش است. این کار آن قدر جذاب است که خیلی از مشتریان، آب داخل بطری را زودتر مینوشند تا بتوانند بطری آن را فشار بدهند و کوچک کنند. برای همین، بطری خاص اِوین به نقطۀ تمایز آن در بازار بسیار رقابتی آب معدنی در سراسر دنیا تبدیل شد. در حقیقت، اِوین به خوبی میدانست که به جز خلاقیت در بستهبندی، راه دیگری برای متمایز کردن آب معدنی ندارد، چون آب، آب است.