کد خبر: 1213496
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
کارشناس اقتصاد توسعه در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: کارشناس اقتصاد توسعه در رابطه با حجم بالای هدررفت گاز همراه در روز و برآورد تقریبی آن با نیاز صنعت گفت: جلوگیری از هدر رفت حدود ۵۰ میلیون مترمکعب گاز فلر که روزانه در ایران سوزانده می‌شود، تأثیری دگرگون کننده در صنایع بزرگ کشور خواهد داشت. با جذب و استفاده از این گاز، مشکلی که نیمی از این صنایع را تحت تأثیر قرار می‌دهد به طور مؤثر حل می‌شود و منجربه بهبود بازده عملیاتی و حل معضل نیمی از ظرفیت ناترازی بخش صنعتی کشور خواهد شد. 
 
سپهر مهرابی کارشناس اقتصاد توسعه در گفتگو با «جوان» در رابطه با لزوم جلوگیری از عدم‌النفع بسیار بزرگ ناترازی گاز در ایران گفت: در حال حاضر اقتصاد ایران از ناترازی جدی گاز در فصول سرد سال رنج می‌برد و این ناترازی عدم‌النفع بسیار بزرگی در اقتصاد ایران ایجاد کرده است. برای حل این معضل باید سیاست‌های متنوعی بر کاهش مصرف، جلوگیری از هدررفت گاز در زمان تولید، توزیع و مصرف و همچنین افزایش تولید گاز کشور انجام داد. یکی از این اقدامات بحث جلوگیری از سوختن گاز‌های فلر است. پیامد‌های اقتصادی کاهش هدر رفت گاز‌های همراه با پتانسیل ایجاد درآمد ثابت سالانه ۵ میلیارد دلاری برای ایران بسیار زیاد است. همچنین با کاهش تلفات گاز‌های همراه، ایران می‌تواند به میزان قابل توجهی ۱۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی خود را افزایش دهد. این افزایش عرضه از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا امکان تأمین تقاضای روبه رشد داخلی برای گاز طبیعی و افزایش امنیت انرژی در داخل کشور را فراهم می‌کند. در دسترس بودن اضافی همچنین می‌تواند برای صادرات استفاده شود و موقعیت ایران را به عنوان یک بازیگر اصلی در بازار جهانی انرژی تقویت کند و به درآمد‌های ارزی کمک کند. 
وی ادامه داد: در برنامه هفتم گامی مهم در راستای رسیدگی به هدر رفت گاز‌های همراه است. در این قانون با پاسخگویی این شرکت‌ها، آن‌ها را تشویق می‌کند تا راه حل‌های جایگزین برای مدیریت گاز مشعل بیابند. علاوه بر این، درآمد حاصل از این عوارض می‌تواند برای بهینه‌سازی مصرف گاز مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه استفاده کارآمدتر و پایدارتر از منابع تضمین شود. این رویکرد توزیع عادلانه مسئولیت را در بین همه ذینفعان ترویج می‌کند و اتخاذ شیوه‌های سازگار با محیط‌زیست در بخش انرژی را تشویق می‌کند. 
این کارشناس اقتصاد توسعه در رابطه با تعیین تکلیف بیش از ۹۰ درصد از پروژه‌های خاموش کردن گاز‌های همراه توسط وزارت نفت گفت: تعهد وزارت نفت ایران به تعطیلی تمامی پرونده‌های فلرسوزی در کشور تا پایان سال ۱۴۰۴ نشان‌دهنده عزم جدی برای مقابله با این موضوع است. با بیش از ۹۰ درصد از گاز‌های مشعل در حال حاضر شناسایی شده است، پیشرفت قابل توجهی در جهت دستیابی به این هدف حاصل شده است. 
وی در رابطه با حجم بالای هدررفت گاز همراه در روز و برآورد تقریبی آن با نیاز صنعت کشور گفت: جلوگیری از هدر رفت حدود ۵۰ میلیون مترمکعب گاز فلر که روزانه در ایران سوزانده می‌شود، تأثیری دگرگون کننده در صنایع بزرگ کشور خواهد داشت. با جذب و استفاده از این گاز، مشکلی که نیمی از این صنایع را تحت تاثیر قرار می‌دهد به طور مؤثر حل می‌شود و منجر به بهبود بازده عملیاتی و حل معضل نیمی از ظرفیت ناترازی بخش صنعتی کشور خواهد شد
سپهر مهرابی در پایان گفت: کاهش هدر رفت گاز همراه در میادین نفتی و پالایشگاه‌های ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. پتانسیل ایجاد درآمد ثابت سالانه ۵ میلیارد دلاری، همراه با افزایش ۱۸ میلیارد متر مکعبی در دسترس بودن گاز طبیعی، اهمیت پرداختن به این موضوع را نشان می‌دهد. اجرای برنامه هفتم از جمله تعیین تکلیف بر شرکت‌های تولیدکننده گاز مشعل نشان دهنده تعهد ایران به یافتن راه حل‌های پایدار است. هدف از بسته شدن همه موارد سوختن شراره تا پایان سال ۱۴۰۴، با بیش از ۹۰ درصد از قبل شناسایی شده، نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی است. با جلوگیری از هدر رفت گاز مشعل، ایران می‌تواند مشکل مهمی را که بر صنایع اصلی خود اثر می‌گذارد حل کند، پایداری را ارتقا بخشد و استفاده بهینه از منابع گاز طبیعی خود را بهینه کند.

برچسب ها: توسعه ، اقتصاد ، گاز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار