کد خبر: 1205784
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
علی مطهری در گفتگو با «جوان»:
همان‌طور که می‌دانید میزان مشارکت مردم در هر انتخاباتی رابطه مستقیم با اعتبار و جایگاه آن نظام سیاسی دارد و هر میزان مشارکت مردم در انتخابات بالاتر باشد، اعتبار نظام جمهوری اسلامی در دنیا بیشتر می‌شود
جعفر برزگر

جوان آنلاین: رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار مردم کرمان و خوزستان به مسئله انتخابات مجلس دوازدهم پرداختند و بر چهار مؤلفه قبلی که درباره این انتخابات بیان کرده بودند، دوباره تأکید کردند. ایشان در این دیدار انتخابات ۱۱ اسفند را بسیار مهم، تعیین کننده و زمینه‌ساز تحول خواندند و با تبیین اهمیت مجلس شورای اسلامی در حل مشکلات موجود و تعیین مسیر حرکت کشور، تأکید کردند: ملت خود را برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل یعنی همراه با چهار خصوصیت «مشارکت قوی و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» آماده کند.
علی مطهری، نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این سؤال که تحلیل و ارزیابی شما از سخنان رهبری در خصوص تأکید بر انتخابات رقابتی با حضور همه سلایق سیاسی، فرهنگی و اقتصادی چیست، به خبرنگار «جوان» گفت: همان‌طور که می‌دانید میزان مشارکت مردم در هر انتخاباتی رابطه مستقیم با اعتبار و جایگاه آن نظام سیاسی دارد و هر میزان مشارکت مردم در انتخابات بالاتر باشد، اعتبار نظام جمهوری اسلامی در دنیا بیشتر می‌شود.
وی افزود: مشارکت بالای مردم در انتخابات دشمنان نظام را نسبت به ضربه زدن به کشور و نظام ناامید و مأیوس می‌کند. بنابراین هم مردم باید توجه کافی به اهمیت انتخابات در کشور داشته باشند و هم گروه‌های سیاسی و هم خود نظام که بالاخره زمینه رقابت سالم را ایجاد کند. رقابت سالم با این اضلاع شکل می‌گیرد. ایجاد بستر رقابت سالم به این معنا است که گروه و افراد با سلایق مختلف سیاسی بتوانند در انتخابات شرکت کنند و مردم هم سلایق خود را در بین کاندیدا‌ها ببینند. وی ادامه داد: به هرحال شورای نگهبان در مسئله بررسی صلاحیت‌ها اکتفا کنند به همین که اگر کسی یک فساد مهم اقتصادی یا فساد اخلاقی با فساد مهم سیاسی مثل جاسوسی داشته باشد، این‌گونه افراد را رد کند و در مورد بقیه افراد سخت‌گیری نکند و تشخیص را برعهده مردم بگذارد. مطهری با تأکید بر اهمیت انتخابات در ایران و اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران دشمنان زیادی دارد، گفت: در دنیا چشم‌ها به ایران دوخته شده است و نگاه می‌کنند که چه اتفاقاتی در ایران می‌افتد. اگر مشارکت پایین باشد دائماً سرکوفت خواهند زد و بهانه می‌‎کنند برای اینکه مثلاً نظام جمهوری اسلامی را تخریب کنند. بنابراین مردم باید مشارکت کنند و اگر مشارکت بالا باشد مشکلات کشور هم بهتر حل خواهد شد.
این فعال سیاسی در پاسخ به این سؤال که در شرایط کنونی چشم‌انداز شکل‌گیری انتخابات رقابتی مشاهده می‌شود یا خیر، بیان داشت: به نظر من اذهان هنوز خیلی به طور کامل به سمت انتخابات نرفته است. شاید این موضوع جنگ غزه باعث شده که کمتر مسئله انتخابات مورد توجه باشد. مردم نگران این موضوع هستند و منتظر هستند بیینند که آخر سر بحث غزه به کجا می‌رسد. ولی به مرور که به انتخابات نزدیک می‌شویم تنور انتخابات هم قطعاً گرم می‌شود. وی با بیان اینکه هنوز فضای رقابتی شکل نگرفته است، افزود: شکل‌گیری فضای رقابتی بستگی دارد به زمان اعلام فهرست نهایی صلاحیت‌ها که معلوم شود که چه کسانی تأیید صلاحیت شدند. آن وقت رقابت خیلی ملموس‌تر خواهد شد.
نماینده مردم تهران در مجلس دهم با رد سخنان کسانی که انتخابات را بی‌اثر می‌دانند و مردم را نسبت به انتخابات دلسرد می‌کنند، هم گفت: من این حرف‌ها را قبول ندارم. ما در هر شرایطی باید در انتخابات شرکت کنیم و اینکه عده‌ای می‌گویند انتحابات در آینده کشور تاثیر ندارد را قبول ندارم و حرف درستی نیست و البته من قبول دارم که تا حدودی مجلس از جایگاه خود در قانون اساسی تنزل کرده است، ولی به نظرمن اگر افراد مجرب و مؤثری وارد مجلس شوند، می‌توانند این جایگاه را برگردانند و مجلس بتواند تأثیر بیشتری در کشور داشته باشد. وی تأکید کرد: به هرحال ما هیچ وقت نباید مأیوس شویم و اینکه بگوییم کاری نمی‌توان کرد حرف غلطی است. حتماً مشکلات راه حل دارد و با حضور در انتخابات حل مشکلات آسان‌تر می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار