کد خبر: 1201720
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «جوان»:
اجرای مصوبه افزایش تسهیلات مسکن روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰‌میلیون تومان با تأخیر زیادی صورت گرفت و فاصله‌ای طولانی بین تصویب این مصوبه و ابلاغ و اجرایش شاهد بودیم. بیم آن می‌رود اجرای آیین‌نامه تسهیلات ۳۵۰‌میلیون تومانی نیز دچار همان سرنوشت شود.

جوان آنلاین: عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس معتقد است اقدام دولت در افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستاییان از ۲۰۰ به ۳۵۰‌میلیون تومان بسیار مثبت است و انتظار می‌رود در راستای سیاست‌های دولت و نوسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی، بانک مرکزی هر چه سریع‌تر سهمیه هر استان و بانک را در خصوص پرداخت تسهیلات ۳۵۰‌میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی ابلاغ کند.
اخیراً در خبر‌ها اعلام شد با موافقت هیئت وزیران تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰‌میلیون تومان افزایش پیدا کرد. این تسهیلات با سود ۵ درصد و بازپرداخت طولانی‌مدت اعطا می‌شود. اجرای مصوبه افزایش تسهیلات مسکن روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰‌میلیون تومان با تأخیر زیادی صورت گرفت و فاصله‌ای طولانی بین تصویب این مصوبه و ابلاغ و اجرایش شاهد بودیم. بیم آن می‌رود اجرای آیین‌نامه تسهیلات ۳۵۰‌میلیون تومانی نیز دچار همان سرنوشت شود.
از آنجا که در آستانه فصل سرما قرار داریم، اگر آیین‌نامه سریعاً اجرا نشود، عملاً امکان استفاده از این تسهیلات برای روستاییان از بین می‌رود. از طرف دیگر، بانک‌ها معمولاً در اسفندماه پرداخت تسهیلات را متوقف می‌کنند و این امر نیز مزیت بر علت می‌شود که روستاییان نتوانند از این تسهیلات بهره ببرند. از طرف دیگر، اگر آیین‌نامه بموقع اجرا نشود، تسهیلات ۳۵۰‌میلیون تومانی ارزش خود را از دست می‌دهد، زیرا مصالح ساختمانی گران می‌شود و روستاییان در عمل قدرت خرید کمتری خواهند داشت. آیین‌نامه تسهیلات ۳۵۰‌میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی به بانک مرکزی ابلاغ شده است، اما هنوز ابلاغ لازم به بانک‌های عامل صورت نگرفته و اجرای این آیین‌نامه شروع نشده است. سازمان برنامه و بودجه نیز ضمانت‌های لازم را صادر نکرده است. سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» گفت: سازمان برنامه و بودجه نیز باید ضمانت‌های مورد نیاز را برای پرداخت تسهیلات مورد بحث صادر کند. در صورتی که به سرعت بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه سهمیه‌ها را ابلاغ و ضمانت‌ها را صادر کنند، روستاییان می‌توانند در عمل از این تسهیلات بهره ببرند، در غیر این صورت، عملاً تسهیلات برای روستاییان سودی نخواهد داشت.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آستانه فصل سرد سال هستیم، هر چقدر تسهیلات ساخت مسکن روستایی دیرتر به دست روستاییان برسد، عملاً امکان استفاده از آن برای روستانشینان کمتر می‌شود. میرتاج‌الدینی گفت: از آنجا که این طرح تا تیر ماه سال بعد ادامه دارد، بانک مرکزی باید هر چه سریع‌تر سهمیه‌ها را اعلام کند تا اقدامات اولیه در بانک‌های عامل صورت بگیرد و به سرعت روند پرداخت تسهیلات آغاز شود. وی ادامه داد: لازم است اعطای تسهیلات ۳۵۰‌میلیون تومانی با نرخ ۵ درصد سود را برای شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز در نظر بگیریم، زیرا ساکنان این شهر‌ها نیز نیازمند توسعه در امر مسکن هستند و بیشتر در مناطق محروم قرار گرفته‌اند.
میرتاج‌الدینی گفت: مقاوم‌سازی و نوسازی خانه‌های روستایی باید یکی از اولویت‌های دولت باشد. لازم است به اندازه‌ای در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم که حتی یک خانه فرسوده و غیرمقاوم هم در روستا‌ها وجود نداشته باشد. این امر با سیاستگذاری صحیح امکانپذیر است. وی در ادامه گفت: در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است ۲۰۰ هزار خانه روستایی در هر سال مقاوم‌سازی شود. آیین‌نامه‌ای که اخیراً دولت در خصوص افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰‌میلیون تومان مصوب کرده است، می‌تواند به این روند کمک کند. شرطش این است که به سرعت این آیین‌نامه اجرایی شود و روستاییان از تسهیلات بهره‌مند شوند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: اگر در اجرای آیین‌نامه تسهیلات ۳۵۰‌میلیون تومانی ساخت مسکن روستاییان تعلل کنیم، بر اثر تورم، عملاً از ارزش وام اعطایی به روستاییان کاسته می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار