کد خبر: 1198624
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰
نیره ساری

جوان آنلاین: مواد لازم برای پُز فرهیختگی دادن: یک عدد مداد نوکی برند، یک لیوان قهوه یا چای در یک ماگ چشم نواز، یک عدد کتاب، مقداری فضای آمیخته با نور و گلدان. مواد لازم فراهم شد. حالا با تلفن همراه و عکسی که برای صفحه مجازی ثبت می‌شود، کار با کتاب به اتمام می‌رسد.
زیاد شنیدیم که می‌گویند در فضای سبک زندگی‌های امروزی که همه پُز گوشی و ماشین و... را می‌دهند شما با ورزش و کتاب پُز بدید. اتفاقاً دقیقاً همین دو موضوع هم که خارج از مادیات نیست وارد دنیای پُز و نمایش شده است. از قدیم گفتند «درخت هرچه‌قدر پربارتر، افتاده‌تر»، پس این‌قدر الکی کتاب کتاب نکنید. پُز کتابخوانی ندهید! و ژست کتاب خواندن نگیرید. اینکه کتابخانه‌ای مملو از کتاب داشته باشیم، اما نخوانیم چه فایده‌ای دارد؟! اینکه کتاب به دست بگیریم و پُز روشن فکری بدهیم، اما ذره‌ای درک از محتوای کتاب نداشته باشیم چه فایده‌ای دارد؟! کتاب باید روی جهان‌بینی ما تأثیر بگذارد. با کتاب می‌توانیم دنیای خود را بسازیم و اوقات فراغت خود را به نحو عالی پر کنیم. آگاه شویم و رشد کنیم. به ناکجا‌ها سفر کنیم و لذت ببریم. با کتاب باید انسان بهتری شویم. اما آیا هستیم؟! اگر پُز کتاب خواندن می‌دهیم، احتمالاً کتاب‌های خوبی نمی‌خوانیم یا اصلاً کتاب نمی‌خوانیم! این روز‌ها کتابخانه بزرگ داشتن با کلی کتاب راهی برای فخر فروشی شده و خیلی‌ها با کتابخانه دکوراسیون منزل و محل کار را تزیین می‌کنند. کتابخانه شیک داشتن البته نکته مهمی است که به بسیاری از افراد کمک می‌کند برنامه‌های آنلاین خود را جایی برگزار کنند تا کتابخانه شکیل آن‌ها تمام مدت به عنوان لوکیشن در تصاویر آنلاین مشخص باشد؟! اما واقعاً جریان محتوایی کدامیک از کاربران اینستاگرام با داده‌های علمی نمایش داده می‌شود؟ به زبان ساده‌تر کدامیک از ما وقتی جست‌وجوی اینستاگرام خود را باز کنیم محتوای آن علمی یا مربوط به کتاب است؟! کدامیک از ما زمان انتخاب دوست و رفیق و همنشین برایمان مهم است که ببینیم فرد مقابل‌مان آخرین کتابی که خوانده کدام و اصلاً اهل کتاب خواندن هست یا نه؟
کاربرد کتاب خواندن باید اینگونه باشد که به شعور افراد چیزی اضافه کند، اما اگر چنین حاصلی نداشت و به آگاهی بیشتر ختم نشد، نخواندن بهتر از خواندن است چراکه یا کتاب خوب نخوانده‌ایم یا کتاب را خوب نخوانده‌ایم. بالطبع ما باید سعی کنیم در زمینه‌هایی که ضعف داریم خود را ارتقا دهیم و کتاب بیشتری بخوانیم. شاید کسی به ظاهر در فضای مجازی در صدد به اشتراک گذاشتن کتابی است که خوانده، اما برخی مواقع افراد حتی یک خط از کتابی که می‌خرند را هم نمی‌خوانند و البته که خواندن تنها بخشی از ماجراست و مهم‌تر از آن درک محتوای کتابی است که می‌خوانیم. کتاب گاهی وقت‌ها حکم آچار فرانسه را هم برای ما دارد. با کتاب توی سر دیگران می‌زنیم. مگس می‌کشیم. روی داشبورد ماشین می‌گذاریم. زیر مانیتور می‌گذاریم تا بالا‌تر قرار بگیرد و البته هدیه‌ای خوبی برای وقت‌هایی است که می‌خواهیم خود را از شر خریدن کادوی گران‌قیمت خلاص کنیم، پس پُز روشنفکری می‌دهیم و با فخر فروشی، کتاب را دو دستی تقدیم دیگران می‌کنیم. اینجاست که باید گفت بیچاره کتاب؟!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار