کد خبر: 1160141
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۵

کانال تلگرامی «دورنمای اقتصاد» نوشت: گردشگری در اسپانیا بعد از بخش‌های صنعتی و تجاری- بانکی سومین رکن اقتصادی است و در برخی از سال‌ها حدود ۱۵درصد از تولید ناخالص داخلی اسپانیا را تشکیل می‌دهد. با توجه به اهمیت توریسم در اقتصاد اسپانیا، شاهد تلاش بیش از پیش مقامات این کشور برای جذب هرچه بیشتر گردشگران از سراسر جهان به این کشور در فصل توریست پذیر تابستان در سال‌جاری هستیم، آن هم در زمانی که اسپانیا با جدی‌ترین بحران آبی خود مواجه شده است. کاتالونیا که یکی از محبوب‌ترین مقاصد توریست‌ها به شمار می‌رود، اینک با مخازن خالی از آب، زمین‌های خشک و چالش آتش سوزی جنگل‌ها به دلیل بالا رفتن دمای هوا مواجه شده است.
با توجه به اینکه گردشگری ساحلی بیشترین درآمد را در اقتصاد اسپانیا ایجاد می‌کند و محبوب‌ترین سواحل اسپانیا در سمت مدیترانه قرار دارد؛ اکنون، مقامات این کشور با تنشی جدی در مدیریت آب و جذب گردشگر مواجه شده اند. زیرا تفریحات آبی بیشترین طرفدار را در میان گردشگران دارد و بحران آبی اسپانیا می‌تواند این کشور را با چالش اساسی در مدیریت بحران آب در کنار رضایت گردشگران و شهروندان محلی مواجه کند. حتی این بحران آبی می‌تواند منجربه درگیری گردشگران با مردم بومی بر سر مصرف آب شود.
پس از اینکه بسیاری از رودخانه‌های کاتالونیا با خشکسالی مواجه شدند که این امر، منجربه رکود منطقه شد، از سال گذشته محدود کردن مصرف آب کشاورزی و صنایع در دستور کار قرار گرفت، زیرا میزان آب به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده است. از پارک‌ها و تالار‌ها خواسته شده از پرکردن فواره‌های عمومی خودداری کنند و محدودیت‌هایی برای سایر کاربری‌ها اعمال شده است. حتی برخی از کارشناسان معتقدند که شاید بهتر باشد در تابستان استخر‌های شنا خالی از آب باقی بمانند. باتوجه به بالا رفتن دمای هوا که در تابستان ۲۰۲۲، رکورد گرما زده شد، احتمال بالا ماندن آن در ۲۰۲۳ نیز وجود دارد که در صورت بارش کم، جنگل‌ها بیشتر در معرض آتش سوزی قرار می‌گیرند و کم آبی مخازن، اسپانیا را با بحرانی جدی مواجه خواهد کرد.
طبق قوانین جدید، استخر‌ها را نمی‌توان دوباره پر کرد، دوش‌ها به پنج‌دقیقه محدود می‌شوند، بسیاری از آبنما‌های شهرداری خاموش شده اند، ماشین‌ها را نمی‌توان تمیز کرد و باغ‌ها را فقط دو روز در هفته می‌توان آب داد. اگر خانوار‌ها بیش از حد آب مصرف کنند، شرکت‌های خصوصی آب به مقامات هشدار می‌دهند. تاکنون، آب آشامیدنی قطع نشده است، اما ممکن است مقامات مجبور شوند محدودیت‌های بیشتری را در بارسلونا و بیش از ۵۰۰شهر در این منطقه شمال شرقی اعمال کنند. از همین رو، مقامات بارسلونا و شهر‌های کاتالونیا، محدودیت‌های جدی برای مصرف آب روزانه شهروندان خود اعمال کرده و از آن‌ها خواسته‌اند میزان مصرف آب روزانه هر فرد تا ۱۰۰ لیتر برای مصارف خانگی و ۲۰۰ لیتر برای مصارف عمومی برسد. دولت کاتالونیا قوانین منطقه‌ای را پیشنهاد کرده که به آن اجازه می‌دهد شهر‌هایی را که بیش از حد آب مصرف می‌کنند، جریمه کند. از دیگر اقدامات اسپانیا، کاهش مصرف آب آشامیدنی، ترویج استفاده از منابع آب جایگزین همچون آب باران، مقاوم‌سازی شهر در برابر سیل و حفاظت از خط ساحلی و رودخانه‌ها بوده است.
مشارکت شهروندان و تشویق به حفظ آب یکی دیگر از تاکتیک‌های مهم برای حفظ ذخایر آب است. در اوایل سال‌جاری، این شهر یک‌پروتکل خشکسالی برای کمک به مبارزه مؤثرتر با کمبود آب ایجاد کرد. این پروتکل شامل چهار سطح خشکسالی - قبل از هشدار، هشدار، استثنایی و اضطراری - و جزئیات «اقدامات صرفه‌جویی در مصرف آب» در سطح شهر است که در هر سناریو توصیه می‌شود. هدف حفظ سطوح اولیه خدمات آب حتی در خشکسالی‌های شدید است.
با شروع خشکسالی، شکل گردشگری در اسپانیا و جاذبه‌های توریستی نیز تغییر یافت. برخی از شهر‌های زیرآب رفته، اینک سر از آب‌ها برآوردند و به جاذبه جدید تبدیل شدند. کلیسای سان پائو متعلق به قرن دهم که در سال ۱۹۶۲ به دستور دیکتاتور اسپانیایی ژنرال فرانسیسکو فرانکو زیر آب رفت، از اعماق بیرون آمده و به یک جاذبه بزرگ تبدیل شده است. تا پیش از این، کایاک‌سواری و قایقرانی عمدتاً جمعیت را به خود جذب می‌کرد، اکنون بازدیدکنندگان آخر هفته از بارسلونا برای گرفتن سلفی در خارج از کلیسا که کاملاً قابل مشاهده است می‌آیند. این جاذبه جدید منجر به تعطیلی کایاک‌سواری به دلیل کمبود آب و گل و لای زیاد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار