کد خبر: 1159940
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کنعانی در واکنش به لفاظی زلنسکی:

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به لفاظی اخیر رئیس‌جمهور اوکراین در زمینه حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین، ضمن انتقاد شدید از چنین مواضعی و تکرار بی‌طرفی ایران، خطاب به غرب گفت که به جای اتهام‌زنی در زمینه فروش پهپاد، به گفت‌وگوی رسمی رو بیاورد.
طی ماه‌های گذشته، طرف‌های غربی از هیچ اتهام‌زنی به ایران برای گره زدن تهران به جنگ اوکراین فروگذار نکرده‌اند. در این بین ولودیمیر زلنسکی هم نقش خود را به خوبی ایفا کرده است. زلنسکی اخیراً در یک مصاحبه تلویزیونی مردم ایران را خطاب قرار داد و مدعی شد: «امروز با توجه به ادامه‌دار بودن آن حملات تمایل دارم مستقیماً درخواستم را از مردم ایران و از همه اعم از جامعه ایران، علما و هر خانواده ایرانی مطرح کنم. چرا می‌خواهید در اقدامات تروریستی روسیه همدست باشید؟» این در حالی است که ایران بار‌ها ضمن اعلام بی‌طرفی، ارسال مهمات از جمله پهپاد به اوکراین را رد کرده است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دیروز در واکنش به فرافکنی‌های رئیس‌جمهور اوکراین علیه ایران گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که از درد و رنج مردم اوکراین بسیار متأسف است و بر ضرورت یافتن راهکاری سیاسی برای پایان بخشیدن به آن در سریع‌ترین زمان ممکن تأکید دارد و آماده است برای تحقق آن مساعدت کند.» این دیپلمات ارشد ایرانی، تکرار ادعا‌های واهی زلنسکی علیه جمهوری اسلامی ایران را هم‌نوازی با جنگ تبلیغی و رسانه‌ای محور ضدایرانی علیه دولت و ملت ایران و با هدف جلب هر چه بیشتر کمک‌های تسلیحاتی و مالی کشور‌های غربی برشمرد. وی با ذکر این نکته که ادعا‌ها و نمایش‌های سیاسى علیه جمهوری اسلامی ایران، واقعیت‌های جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد، گفت: «طفره رفتن طرف اوکراینی از مذاکرات کارشناسی با طرف ایرانی به منظور بررسی ادعاها، مؤید بی‌پایه بودن آن‌ها و وجود اهداف و انگیزه‌های خاص سیاسی در ورای این‌گونه اتهام‌زنی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است.»
دست نیاز کی‌یف برای دریافت جنگنده‌های بیشتر
به موازات اتهام‌زنی زلنسکی به ایران، وزارت دفاع اوکراین هم تقلا برای تأمین تسلیحات را ادامه می‌دهد. این نهاد اوکراینی، روز جمعه اعلام کرد که کشور نیازمند دست‌کم ۴۸ فروند جنگنده اف-۱۶ بوده تا بتواند به مرز‌های خود در سال ۱۹۹۱ برسد و شبه‌جزیره کریمه را از روسیه پس بگیرد. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز جمعه گفت که برلین تصمیم دارد تا هر زمان که لازم باشد از کی‌یف حمایت کند، اما اظهارات مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا به صراحت به طرف اوکراینی دلگرمی داد. وی روز پنج شنبه در دفاع از بازپس‌گیری اراضی که در اختیار روسیه قرار دارد، به خبرنگاران گفت: «این بدان معناست که جنگ ادامه خواهد یافت. این جنگ خونین و دشوار خواهد بود. در یک مقطع زمانی یا هر دو طرف برای سازش مذاکره خواهند کرد یا اینکه به یک نتیجه نظامی خواهند رسید.»‌مارک میلی تأکید کرد ایالات متحده به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد. میلی همچنین از تصمیم امریکا مبنی بر عدم ارسال زودتر جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین دفاع کرد و گفت که واشنگتن قصد ندارد تحت فشار افکار عمومی تحویل سلاح به اوکراین را افزایش دهد. او گفت امریکا همیشه به اوکراین دقیقاً آنچه را که نیاز دارد، ارسال می‌کند. فرمانده امریکایی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که استقرار تنها ۱۰ جنگنده اف-۱۶ با هزینه‌های عملیاتی و نگهداری ۲ میلیارد دلار هزینه دارد و این در حالی است که روسیه بیش از هزار جت مدرن دارد. وی گفت بر همین اساس، دولت امریکا تصمیم گرفت که ابتدا دفاع هوایی کی‌یف تأمین شود و در ادامه این جنگنده‌ها به عنوان راه‌حل بلندمدت‌تر برای این کشور ارسال شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار