کد خبر: 1159403
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش شامل ناوشکن دنا و ناوبندر مکران برای اولین‌بار دور دنیا را پس از حدود ۸ ماه دریانوردی طی کرد.

‌به گزارش جوان آنلاين به نقل از تسنیم، در بخشی از ماموریت ناوگروه ‌86، ناوشکن دنا با وجود وزن سبک اما توانست به خوبی از اقیانوس آرام عبور کند و مسیر دریا‌نوردی ‌‌به دور کره‌زمین را با موفقیت به پایان برساند.

در این ماموریت، ناوشکن دنا مسیری را طی کرد که برای اولین بار در طول تاریخ کشور انجام می‌شد و ناو هزار و 200 تُنی ایرانی در بزرگترین پهنه دریایی دنیا یعنی اقیانوس آرام حاضر شد و از سه طوفان سهمگین با موفقیت گذشت‌؛ طوفان‌هایی که در یکی از آن‌ها یکی از ناوشکن‌های کشور‌های همسایه غرق شد، اما ناوگروه ایران عرض اقیانوس اطلس را طی کرد و در قاره آمریکا در بندر ریودوژانیرو در سالگرد رابطه دولت‌های ایران و برزیل پهلو گرفت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در این ارتباط می‌گوید ناو دنا کاری کرد که رزم ناو 10 هزار تُنی جلوی ما تعظیم کند، چون دنا با هزار و 200 تُن این مسیر را طی و از طوفان‌ها عبور کرده و برای اولین بار از تنگه ماژلان رد شده است. طراحان ناو دنا گفتند که این ناو برای 28 درجه کجی طراحی شده، اما با دقت و درایت فرماندهان این ناوگروه، دنا تا 48 درجه کجی را در طوفان تجربه کرده و سربلند بیرون آمده است.

امیر دریادار دوم فرهاد فتاحی فرمانده ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان این‌که «ما برای اولین بار از هفت دریا و هفت تنگه راهبردی و طوفان‌های خیلی سهمگینی عبور کردیم»، گفت: متخصصان ما در نیروی دریایی برای عبور و حضور در این اقیانوس، نرم افزار داخلی و بومی پیش‌بینی وضعیت جوی طراحی کردند و ما این را در صحنه عملی و واقعی در دریا دیدیم، تست کردیم و صد درصد جوابگو بود. ما در این ماموریت اولین‌های بسیار زیادی داشتیم؛ اولین آنها این بود که ما در راستای اجرایی کردن فرمان فرمانده کل قوا(مدظله‌العالی) مبنی بر حضور در اقیانوس‌ها و آب‌های دوردست، این را عملی کردیم و در آب‌های دوردست حضور پیدا کردیم. ما برای اولین بار از هفت دریا و هفت تنگه راهبردی گذشتیم، همچنین از طوفان‌های خیلی سهمگینی عبور کردیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر