کد خبر: 1157594
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
دبیر جشنواره شکوه شاهنامه خبر داد
هادی سیدخوانی ،دبیر جشنواره شکوه شاهنامه در نشست خبری عنوان کرد : بیش از 700اثر از سراسر ایران در تمام گروه های سنی به نخستین جشنواره ملی خوشنویسی ارسال شده است .
آرش بدوئی

دبیر جشنواره شکوه شاهنامه افزود: تصویر بیش از ۷۰۰ اثر را به صورت دیجیتال  طی فراخوانی که اعلام کردیم ، دریافت شد . هیئت داوران جشنواره متشکل از اساتید بزرگی چون غلامحسین امیرخانی، میرحیدر موسوی و علی شیرازی این اثار را ارزیابی کردند و از این میان ۱۵۰ اثر برای مرحله نهایی انتخاب شده است. یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در مراسمی در موسسه خیریه همدم نتایح نهایی بخش رقابتی اعلام خواهد شد و مراسم اعتای جوایز و افتتاح نمایشگاه برگزیده آثار را هم خواهیم داشت.

هادی سیدخوانی، اظهار داشت : جشنواره در دو بخش اساتید و غیراساتید برگزار می‌شود. حدود ۱۰۰ اثر از بخش غیراساتید و ۳۰ تا ۵۰ اثر نیز از بخش اساتید مستقیما وارد مرحله نهایی ارزیابی می‌شوند. هنرمندان زیر ۲۰ سال( دهه هشتادی) حاضر در جشنواره نیز به صورت ویژه مورد حمایت‌های انجمن نیز خواهند بود و برای رشد آن‌ها برنامه ریزی صورت می‌گیرد. 

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره شکوه شاهنامه در خصوص جوایز نفرات برگزیده نیز مطرح کرد: به رتبه‌های اول تا سوم به ترتیب ۳۰، ۲۰ و ۱۰ میلیون تومان اهدا خواهد شد. به ۱۰ نفر از منتخبین نیز به عنوان برگزیدگان جشنواره بدون ذکر رتبه جایزه نقدی اهدا خواهد شد. بخش ویژه این جشنواره، بخش شرکت کنندگان زیر ۲۰ سال است که به ۵ برگزیده از میان شرکت کنندگان جایزه نقدی تقدیم خواهد شد. این بخش نیز خیلی مورد استقبال قرار گرفته است و کیفیت برخی اثار بسیار بالا بود تا جایی که ممکن است در رقابت نهایی هم شرکت داده شوند.

صالحی درمورد معیار ارزیابی آثار بیان کرد: اصالت اثار برای ما خیلی مهم است. ما انتظار داریم هنر نستعلیق را با همان اعتلا و جایگاه واقعی آن که به جهان معرفی شده در میان اثار ببینیم. یکی از ویژگی های این جشنواره، استقبال بی نظیر  اساتیدی هست که در هیچ جشنواره‌ای تا به حال حضور نداشتند .

وی افزود: یکی از خروجی‌های فرهنگی جشنواره تمیز دادن بین ابیات سروده خود فردوسی و ابیات الحاقی به شاهنامه است. این شاخصه بزرگی است که در بحث انتخاب ابیات توسط شرکت‌ کنندگان به آن توجه می‌کنیم و تنها ابیاتی را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم که بلاشک متعلق به فردوسی باشد.

محمدتقی ابراهیمی نیا، استاد خوشنویسی و مدرس انجمن خوشنویسی در خصوص این جشنواره مطرح کرد:این اتفاق برای اولین بار در کشور رقم خورده و افراد بسیار خوب و بزرگی در این عرصه وارد رقابت شدند. من کشورهای مختلفی رفتم و با بزرگان این هنر آشنا شدم. اذعان همه این هنرمندان در کشورهای اسیای میانه و خاورمیانه، خوشنویسی نستعلیق هیچ‌کجا به پای ایران نمی‌رسد. پیشنهاد و آرزوی من این است که روزی این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار شود.

بر اساس این گزارش ، همایش شکوه شاهنامه با همکاری موسسه خیریه توانبخشی همدم تاریخ 31 اردیبهشت 1402 در سالن همایش همدم و همچنین نمایشگاه آثار برگزیده تاریخ 31 اردیبهشت الی 5 خرداد در نگار خانه همدم برگزار می شود .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار