کد خبر: 1156770
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
در میانه فتنه پاییز ۱۴۰۱ که دشمن با بسیج همه گروه‌های برانداز، سلطنت‌طلب، منافق و تجزیه‌طلب، جنگ ترکیبی پیچیده‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران تدارک دید و با بهره‌گیری از توان مالی، اطلاعاتی و رسانه‌ای خود، کشور را درگیر جنگی گسترده و خیابانی کرد، به موازات این اقدام، تلاش برای اخراج ایران از نهاد‌های بین‌المللی با هدف انزوای جمهوری اسلامی را دنبال کرد که جز چند بیانیه سفارشی و غیرالزام‌آور، نتیجه دیگری نداشت.

در میانه فتنه پاییز ۱۴۰۱ که دشمن با بسیج همه گروه‌های برانداز، سلطنت‌طلب، منافق و تجزیه‌طلب، جنگ ترکیبی پیچیده‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران تدارک دید و با بهره‌گیری از توان مالی، اطلاعاتی و رسانه‌ای خود، کشور را درگیر جنگی گسترده و خیابانی کرد، به موازات این اقدام، تلاش برای اخراج ایران از نهاد‌های بین‌المللی با هدف انزوای جمهوری اسلامی را دنبال کرد که جز چند بیانیه سفارشی و غیرالزام‌آور، نتیجه دیگری نداشت.
روند تحولات، اما به گونه‌ای رقم خورد که ملت ایران با شرکت در راهپیمایی‌های گسترده از جمله ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن پایه‌های اقتدار نظام و مقبولیت آن را بیش از پیش محکم و به جهانیان نشان دادند که از چه پشتوانه قوی مردمی برخوردار است. تحولات بعد از این حوادث از جمله تجدید روابط ایران و عربستان و به تبع آن کشور‌های عرب منطقه با ایران و سپس بازگشت آرامش به منطقه، از فراهم آمدن مناسبات جدیدی در منطقه به نفع ایران و جبهه مقاومت و علیه امریکا و رژیم‌صهیونیستی بود.
اکنون، اما انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان «رئیس دوره‌ای اجلاس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر در سال۲۰۲۳» بار دیگر نه تنها تلاش‌های تخریبی علیه ایران در مجامع جهانی را ناکام ساخت که نشان داد، اتحاد و همبستگی ملی تا چه میزان می‌تواند در خنثی‌سازی تهدیدات امنیتی و تحدیدات حضور در مجامع جهانی مؤثر باشد.

روز پنج‌شنبه رئیس شورای حقوق بشر از انتخاب «علی بحرینی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در ژنو به عنوان رئیس نوزدهمین اجلاس «مجمع اجتماعی» شورای حقوق بشر خبر داد.
به گزارش ایرنا، مجمع اجتماعی۲۰۲۳ روز‌های ۱۱ و ۱۲ آبان ۱۴۰۲ در ژنو برگزار خواهد شد و قرار است کارشناسان، مقامات بین‌المللی، نمایندگان دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی طی دو روز و در قالب جلسات کارشناسی مختلف، موضوع «نقش علم، فناوری و نوآوری در ارتقای حقوق بشر به‌ویژه در دوره بازیابی از همه‌گیری کرونا» را مورد بررسی قرار دهند. مجمع اجتماعی یکی از سازوکار‌های شورای حقوق بشر است که از سال۲۰۰۲ (در دوران فعالیت کمیسیون حقوق بشر) ایجاد شده و هر سال با انتخاب یک موضوع خاص که مربوط به مهم‌ترین چالش‌ها، تحولات و نگرانی‌های جهانی در حوزه حقوق بشر است، ابعاد مختلف آن را بررسی می‌کند. این نخستین بار است که جمهوری اسلامی ایران ریاست این مجمع را بر عهده می‌گیرد.
ایران توانسته موقعیت خود را در جهان تثبیت کند
ابراهیم متقی، استاد روابط بین‌الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با فارس با اشاره به اعتراف به شکست طرف‌های غربی در اعلام خبر انتخاب سفیر ایران در ژنو به عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر گفت: الگوی کنش رفتاری امریکا و کشور‌های اروپایی در برخورد با ایران عموماً ماهیتی محدودکننده و مقابله‌جویانه دارند، اما در خیلی از اوقات در تقابل‌هایی که بین طرفین رخ می‌دهد، سریع تغییر موضع داده و به نوعی اعلام شکست خود را بروز می‌دهند.
وی افزود: کشور‌های اروپایی و به طور کل غربی‌ها به لحاظ سنتی از الگوی موازنه قدرت بهره گرفته و در حوزه اجتماعی عموماً تمایل دارند مؤلفه‌های لیبرالیسم اجتماعی را در دستور کار خود قرار بدهند.
رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این کشورها، بسیاری از مواضع، رویکرد‌ها و سیاست‌های ایران را بر اساس انگاره‌های لیبرالی مورد انتقاد قرار می‌دهند و بر اساس چنین انگاره‌هایی، سیاست‌های محدودکننده‌ای علیه ایران همیشه وجود دارد، اما در عین حال، چون که ایران کشوری بزرگ در محیط جهانی و تأثیرگذار در محیط منطقه‌ای است، مدل مواجهه‌شان در خیلی از موارد متفاوت است. متقی افزود: به همین دلیل است که کشور‌های غربی نمی‌توانند در مجمع اجتماعی حقوق بشر ایران را نادیده بگیرند و ملاحظه می‌کنیم که در بالاترین سطح ممکن امروز سفیر دائم ایران سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو به عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر در سال۲۰۲۳ انتخاب شد.
متقی در پایان گفت: انتخاب سفیر ایران در ژنو به عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر نشان‌دهنده این است که ایران توانسته موقعیت خودش را در ماه‌های اخیر در سطح منطقه‌ای و فضای دیپلماسی با کشور‌های مختلف، ارتقا و تأثیرگذاری خودش را نشان دهد و افول غربی‌ها را منعکس کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار