کد خبر: 1156033
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰

سه روز پیش یادداشتی با تیتر «عنوان دفتر ارتباطات مردمی قوه قضائیه را عوض کنید!» درباره پرونده مرتبط با تحویل زمین‌های یک تعاونی در استان آذربایجان شرقی، در همین صفحه منتشر شد که قوه قضائیه به این موضوع واکنش نشان داده‌است.
علی اصغر رفاهی، مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه در رابطه با روند رسیدگی به پرونده تحویل زمین‌های یک تعاونی به فرهنگیان بازنشسته استان آذربایجان شرقی گفت: شخصاً ۱۵ بار با افراد شاکی این پرونده ملاقات کرده‌ام و تمام پیگیری‌های لازم انجام شده، اما برخی افراد دخیل همچنان نتیجه حقوقی و قانونی پرونده را نمی‌پذیرند.
رئیس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه در ادامه با توضیح روند طی شده در این پرونده اظهار داشت: بیش از ۶۰ نفر در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان تبریز علیه شخصی که بازنشسته آموزش و پرورش و مدیرعامل وقت تعاونی مسکن فرهنگیان تبریز بود، به اتهام کلاهبرداری رأساً و با مشارکت دیگران شکایت می‌کنند.
وی افزود: شخص مورد نظر در شعبه ۱۱۲ دادگاه عمومی- جزایی دادگستری شهرستان تبریز بابت کلاهبرداری محاکمه و در دادگاه بدوی به حبس، رد مال و جزای نقدی محکوم می‌شود.
رفاهی در ادامه بیان کرد: در مقام تجدیدنظرخواهی، شعبه ۱۹ دادگاه تجدید نظر استان نسبت به ۶۰۰ نفر از اعضای تعاونی مسکن فرهنگیان تبریز به دلیل اینکه زمین موضوع قرارداد آن‌ها موجود است، رأی دادگاه بدوی را ازحیث جزای نقدی و ردمال اصلاح کرده، اما به صورت ارشادی مقرر شده که مسئولان شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان تبریز مکلف هستند وفق مقررات و قرارداد‌های موجود در ید نامبردگان نسبت به تحویل زمین از آذران (نام منطقه‌ای از تبریز) به ایشان اقدام کنند.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه در ادامه گفت: این ارشاد موجب سوء‌برداشت برخی از مراجعانی که در ابتدا به دادگستری استانی آذربایجان شرقی و سپس بار‌ها به مراجع مختلفی در تهران از جمله مرکز ارتباطات مردمی مراجعه می‌کنند، شده‌است.
رفاهی اظهار کرد: این مراجعان اصرار بر اجرای این قسمت از متن رأی که ارشادی بوده و اجرایی به معنای کیفری نیست، دارند، در حالی که متهم در خصوص ۶۰۰ نفر از افرادی که شکایت کرده‌بودند، حکم برائت تحصیل کرده و سپس با توجه به مراجعات مکرر این افراد از دادگاه تجدید نظر اجرای احکام تقاضای رفع ابهام و دادگاه به این موضوع به دقت اشاره کرده‌است.
وی افزود: این افراد سپس درخواست اعاده دادرسی کردند و با تجویز اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور پرونده بار دیگر در شعبه ۱۴ دادگاه تجدید‌نظر استان آذربایجان شرقی مورد رسیدگی قرار گرفته و با اصلاح رد مال در حق ۶۰۰ نفر با استدلال اینکه اراضی موجود است و اصلاح جزای نقدی محکوم علیه، رأی مورد اعاده دادرسی اولیه را تأیید و این توضیح را نیز در دادنامه ذکر کرده‌است که شرکت مکلف است وفق مقررات و قرارداد‌های موجود در ید نامبردگان نسبت به تحویل زمین از اراضی آذران به ایشان اقدام کند.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه گفت: با عنایت به مراتب ذکر شده در خصوص شکایت ۶۰۰ نفر از اعضای تعاونی حسب رأی دادگاه بدوی، هم شعبه ۱۹ دادگاه تجدید نظر استان و هم شعبه ۱۴ دادگاه تجدید نظر استان در مقام رسیدگی به اعاده دادرسی به لحاظ وجود زمین حکم برائت صادر کرده‌است، بنابراین طبعاً رد مالی در کار نخواهد بود و توضیحات هر دو دادگاه به شرحی که گفته شد، در مقام ارشاد و تأیید وجود زمین برای آن افراد است.
وی اظهار کرد: در قسمت تحویل زمین حکمی در دادگستری و در اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب تبریز وجود نداشته‌است که همکاران اجرا کنند و ما هم کمک کنیم تا اجرا شود، با وجود این، دادگستری استان در جهت پیشگیری از ورود پرونده‌های متعدد تحت عنوان الزام به تحویل زمین توسط تعاونی فرهنگیان جلساتی را برگزار و از طرفین دعوت کرده‌است نسبت به تحویل و تحول اراضی مزبور توافق کنند و اقدامات لازم صورت گیرد.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه گفت: افرادی از جمله دو خانم به کرات به مراجع مختلف مراجعه و نامه‌نگاری کردند و خواستار اجرای حکمی بودند که اصلاً جنبه اجرایی نداشته، همچنین در این خصوص گزارشات متعددی بار‌ها به مراجع مختلفی در تهران ارسال شده‌است.
رفاهی عنوان کرد: از سال‌های ۱۳۹۲ به بعد این افراد مراجعات مکرری به دادگستری استان و حوزه ریاست قوه قضائیه در زمان‌های مختلف داشتند، حتی یکی از مشاوران وقت رئیس قوه‌قضائیه پس از مراجعه دو الی سه نفر از این افراد به ریاست وقت حوزه ریاست قوه قضائیه در تاریخ یک اردیبهشت ۱۳۹۷ اینگونه پاسخ داده‌اند که با توجه به گزارش رئیس کل دادگستری استان اقدام خاصی متصور نیست و چنانچه شاکیان حق دیگری را برای خود مدعی هستند باید جهت احقاق حقوق خود مبادرت به تقدیم دادخواست کنند.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه ادامه داد: به عنوان مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه حدود ۱۵ بار با این افراد ملاقات کرده‌ام، حتی آن‌ها برخی مواقع تجمعات گسترده‌ای داشتند.
بیش از هشت نوبت به صورت تلفنی موضوع را از رئیس کل دادگستری و دادستان استان پیگیری کردم و جواب این بود که رأیی وجود ندارد که اجرا کنیم. وی در ادامه بیان کرد: در تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۹۹ جوابی را از دادگستری و از معاون قضایی، رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی دریافت کردیم، حتی چندین نوبت به همکاران قضایی بازنشسته‌ای که با اداره ارتباطات مردمی قوه قضائیه همکاری می‌کنند موضوع را مطرح کردم تا بررسی کنند.
رفاهی در مورد ادعای صورت گرفته مبنی بر اینکه با شکایت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه تعدادی از شکات پرونده بازداشت و به دادسرا عودت داده شده‌اند، گفت: ادعای مطرح‌شده به هیچ عنوان صحت ندارد و هیچ تماس یا درخواستی از طرف این مرکز برای بازداشت افراد مورد اشاره صورت نگرفته‌است و در این مورد حق قانونی برای مرکز ارتباطات مردمی محفوظ است. رفاهی ادامه داد: اقدامات بسیار مختلفی را حسب تکلیف عرفی، قانونی و انسانی که بر عهده ما بود در این رابطه و برای اصحاب این پرونده انجام دادیم. وی افزود: وظیفه ما در دفتر اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه این است که گره از کار و مشکلات هموطنان باز کنیم و این تکلیف شرعی، قانونی و مسئولیت اداری ما است.
رفاهی افزود: اواخر سال گذشته افراد مرتبط با پرونده به دفتر اداره کل ارتباطات مردمی مراجعاتی داشتند و تجمعاتی را مقابل در این اداره کل صورت دادند، به نحوی که ورود و خروج سایر مراجعه‌کنندگان به این اداره را مختل کرده‌بودند.
رفاهی گفت: با دعوت از این افراد، مطالب را به تفکیک موضوعیت شرح دادیم، اما این افراد مدعی بودند که این موارد را نمی‌پذیریم و خواسته ما باید اجرا شود رئیس اداره کل مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار کرد: این افراد مدعی وقوع تخلف در این پرونده بودند و از آنجایی که مباحث مربوط به تخلف یا فساد توسط مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه بررسی می‌شود، به این افراد اعلام شد که در اولین حضور ریاست مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه در دفتر ارتباطات مردمی، از شما دعوت خواهد شد تا با وی به صورت چهره به چهره دیدار کنید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار