کد خبر: 1154720
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰

گزارش اصلی روزنامه هم‌میهن روز گذشته به موضوع وجود واگن اختصاصی برای بانوان در قطار‌های متروی تهران اختصاص داشت. این گزارش با تیتر «یک قدم تا دیوارکشی» و روتیتر پیرزمندانه! «شهرداری تهران و حامیان دولت درستی حرف‌های روحانی را اثبات کردند» با یک دروغ آغاز می‌شود: «شهرداری تهران جداسازی زنان و مردان در پایتخت را با جداسازی در مترو و تشکیل ستاد حجاب‌وعفاف در درمانگاه‌های شهر تهران شروع کرده است.»
شروع گزارش دو دروغ بزرگ دارد.
اول آنکه چیزی به عنوان جداسازی زنان و مردان در متروی تهران نداریم و صرفاً امکان جدا بودن زنانی است که به هر دلیلی نمی‌خواهند همراه با آقایان در یک واگن سوار شوند. اما اگر زنی، باز هم به هر دلیلی، مجبور است یا علاقه دارد که در فضای مختلط باشد، این امکان برای او مهیاست و می‌تواند از سایر واگن‌ها استفاده کند. چون متروی تهران واگن مخصوص آقایان ندارد که ورود بانوان در آن ممنوع باشد و غیر از واگن‌های مخصوص بانوان، باقی واگن‌ها خانوادگی یا مختلط است.
دوم آنکه اختصاص واگن ویژه برای بانوان، ربطی به این شهردار و این دولت ندارد و در تمام ادوار گذشته هم، اگر اهالی روزنامه هم‌میهن – به مدیرمسئولی شهردار اسبق تهران- از مترو استفاده می‌کردند، این واگن‌های ویژه را می‌دیدند. خوشبینانه البته این است که بدون اطلاع گزارش نوشتند، وگرنه که واقع‌بینانه‌اش این است که با علم به واقعیت، خلاف واقعیت نوشته‌اند و دروغ گفته‌اند. دروغ نوشته‌اند تا بتوانند بگویند دروغ حسن روحانی در مورد دیوارکشی در پیاده‌رو‌ها راست بود و رقبای سیاسی ما فلان هستند و بهمان!
واگن ویژه بانوان ایجاد حق انتخاب برای زنان است، انتخاب بین حضور در واگن مختلط یا واگن تک جنسیتی. این امکان فقط هم برای بانوان وجود دارد و آقایان چنین حق انتخابی نداشته و صرفاً باید در واگن مختلط حضور یابند. ایجاد این حق انتخاب برای بانوان حداقل دو دهه است که در تهران انجام شده است و در تمام ادوار شهرداری هم پابرجا بوده است. اینکه بانوانی که علاقه ندارند در فضای مختلط مترو باشند، امکان حضور در واگن اختصاصی زنان را داشته باشند، چه حقی از روزنامه هم‌میهن و نویسنده گزارش دروغش ضایع کرده که با دروغ، می‌خواهند علیه آن فضاسازی کنند؟ مگر نه اینکه خود را منادی حقوق زن می‌دانند، پس چرا با ایجاد چنین حق انتخابی برای زنان مخالفت می‌کنند؟! آن‌ها که اگر بخواهند امکان حضور در فضای مختلط یا خانوادگی را دارند، چرا با حق دیگران مخالف‌اند؟! وقتی زن فضای امن برای حضور نداشته باشد، طبعاً بیرون نخواهد آمد و از قضا آنچه امثال روزنامه هم‌میهن دنبال آن هستند، به خانه‌نشینی زنان و عدم آسایش روانی آن‌ها در اجتماع می‌انجامد.
از سویی اختصاص واگن ویژه برای بانوان مختص ایران نیست و برخی کشور‌ها علاوه بر واگن، تاکسی یا اتوبوس ویژه بانوان هم دارند. مصر، مکزیک، برزیل، ژاپن، امارات، اندونزی، مالزی، تایوان و آلمان از جمله این کشور‌ها هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار