کد خبر: 1153340
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۰
اردیبهشت بهترین ماه سال برای سیر و سیاحت در طبیعت است، اما از میان خیل مناطق دیدنی ایران در اردیبهشت، دشت لار که بیخ گوش پایتخت نشینان است، چیز دیگری است. بدون شک، اگر در فصل بهار فقط یک بار از این نقاشی زیبای خداوند دیدن کنید، هر سال در ماه اردیبهشت اشتیاق تماشای آن را خواهید داشت.

دشت لار در مرز استان‌های مازندران و تهران، در دامنه کوه دماوند واقع شده است. از آنجا که این دشت به عنوان یک پارک ملی شناخته شده، سازمان محیط‌زیست از آن محافظت می‌کند. مهم‌ترین چیزی که پس از آب‌وهوا، هر گردشگری را به سمت دشت لار در اردیبهشت روانه می‌کند، رویش شقایق‌های زیبا در آن است. تقریباً از اواخر فروردین ماه، سراسر دشت لار از شقایق‌های سرخ پر می‌شود و اگر سفر در اردیبهشت را برای این منطقه انتخاب کنید، شانس تماشای این زیبایی را دارید.
وسعت این دشت حدود ۷۳ هزار هکتار است که ۳۱هزار هکتار آن در محدوده پارک ملی قرار گرفته است. چشمه‌های تماشایی، شقایق سرخ قشنگ، گل زرد و زنبق وحشی به آن جلوه دیدنی داده است، اما از زیبایی‌هایش که بگذریم، گیاهان دارویی و خوراکی فراوانی در پارک ملی لار می‌رویند. در این دشت کاسنی، گلپر، شیرین‌بیان، آویشن، بارهنگ و والک پیدا می‌کنید. در ناحیه دشت لار حیواناتی مثل گرگ، روباه، خرس قهوه‌ای، آهو، بزمجه، افعی طلایی، قوچ و میش زندگی می‌کنند و از دیدن عقاب طلایی، شهباز، خفاش و کبک نباید تعجب کنید.
مسیر‌های دسترسی مختلفی برای رسیدن به دشت لار دماوند وجود دارد که اولین مسیر از سمت لواسان است. شروع این مسیر از روستای ایراست و تا ورودی پارک ملی لار ادامه دارد. اگر بخواهید از لواسان به این دشت بروید، باید از برگ جهان، نیکنام، سد لتیان، رسنان، چهارباغ و روستای کلان عبور کنید تا به ایرا برسید. در ادامه مسیر بعد از عبور از گردنه ایرا به این دشت زیبا و دیدنی می‌رسید.
شهر پلور و جاده آبعلی نقطه شروع مسیر بعدی برای رسیدن به این دشت است. این مسیر به این شکل است که از سه راهی پلور به سمت محیط‌بانی دلیچای حرکت می‌کنید و بعد از آن مانند مسیر اول راهتان را تا دشت لار ادامه می‌دهید. مسیر بعدی نیز از روستای گرمابدر آغاز می‌شود و به پارک ملی لار راه دارد. البته گفتنی است که گرفتن مجوز از شکاربانی گرمابدر برای عبور از این مسیر لازم است.
برای رسیدن به دشت لار مسیر دیگری وجود دارد که قدیمی‌ترین راه رسیدن به این دشت به حساب می‌آید و در قدیم راه عبور و مرور دامداران منطقه افجه بوده است. این مسیر از افجه شروع می‌شود و پس از عبور از دشت هویج لواسان و گردنه افجه به شم، به لار خشک یا لار کوچک می‌رسید که بین محلی‌های آن منطقه به نام قلقلک معروف است. از لار کوچک که مسیر خود را ادامه دهید، باید از رودخانه و کوه کافر عبور کنید و بعد از آن به دشت لار می‌رسید که این مسیر حدوداً ۲۶ کیلومتر است.
برای بازدید و تفریح در این دشت زیبا، می‌توانید با اقامت در شهر‌های نزدیک به این منطقه، سفر‌های یک روزه بچینید. همچنین می‌توانید دشت لار را مکانی برای کمپ‌کردن در نظر بگیرید. البته از آنجا که این منطقه تحت حفاظت محیط‌زیست است، برای برپاکردن کمپ در این دشت زیبا باید با محیط‌بانی هماهنگی‌های لازم انجام شود. اگر قصد دارید شب را در این منطقه بگذرانید، بهتر است که تجهیزات لازم و تجربه کافی را داشته باشید یا اینکه با گروه‌های حرفه‌ای این کار را انجام بدهید.
یادتان باشد پس از تماشای دشت لار و لذت بردن از زیبایی‌های بی‌تکرار آن، از سد و دریاچه لار، آبشار سفیدآب، رود‌های دشت لار و همچنین ارتفاعات بی‌نظیر آن برای کوهنوردی دیدن کنید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار