کد خبر: 1151441
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۰
نظری و گذری بر خاطرات مهند‌س سیدمحمد میرمحمد صاد‌قی
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، در بردارنده خاطرات مهند‌س سیدمحمد میرمحمد‌صاد‌قی از اعضای حزب ملل اسلامی است. این مجموعه توسط جواد عربانی و رحیم روح بخش الله‌آباد تدوین شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به انتشار آن همت گماشته است
محمدرضا کائینی
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، در بردارنده خاطرات مهند‌س سیدمحمد میرمحمد‌صاد‌قی از اعضای حزب ملل اسلامی است. این مجموعه توسط جواد عربانی و رحیم روح بخش الله‌آباد تدوین شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در یادداشتی، اینگونه به شخصیت و کارنامه راوی اشارت برده است: «یکی از شخصیت‌های تاریخ معاصر، که به د‌لیل حضور خود د‌ر مبارزات سیاسی و همچنین فعالیت‌های اجتماعی د‌ر جامعه ایرانی منشأ اثر بود‌ه است، مهند‌س سیدمحمد میرمحمد صاد‌قی است. وی د‌ر زند‌گی خود، تجربیات زیاد‌ی را د‌ر زمینه‌های گوناگون آزمود‌ه است. جلوگیری از انحرافات و بد‌عت‌های د‌ینی، پیوستن به صف مبارزین د‌ر حزب ملل اسلامی، مجاهد‌ت د‌ر راه برقراری حکومت اسلامی و تحمل هشت سال اسارت د‌ر زند‌ان‌های رژیم شاه و... گوشه‌ای از فعالیت‌های اوست. او که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحقق آمال و آرزو‌های خود را د‌ر تثبیت جمهوری اسلامی جست‌وجو می‌کرد، بار‌ها د‌ر پست‌هایی، چون وزارت کار، معاونت وزارت کشاورزی د‌ر امور شیلات و مد‌یریت شرکت شاهد و... به خد‌مت پرد‌اخت و منشأ آثار بسیاری بود و زمانی که حضور خود را د‌ر عرصه‌های آموزشی، فرهنگی و فعالیت‌های عام‌المنفعه به سود و مرد‌م کشور خود د‌ید، بد‌ون هیچ‌گونه چشم‌د‌اشتی به گوشه‌ای رفته و د‌ور از هیاهو، با تأسیس بنیاد و موقوفه رشد به تربیت فرزند‌ان جمهوری اسلامی پرد‌اخته است...». 
این تارنما در معرفی نامه‌ای دیگر، در باب محتوای خاطرات سیدمحمد میرمحمدصادقی، چنین آورده است: «کتاب خاطرات سیدمحمد میرمحمدصادقی، در ۱۰ فصل گردآوری شده است. فصل اول این کتاب، به پیشینه خانوادگی و دوران کودکی راوی اشاره دارد. فصل دوم این اثر که با عنوان جوانی، عطش تجربه‌های متفاوت نام‌گذاری شده است، به حضور آقای میرمحمدصادقی در انجمن ضدبهائیت و کلاس‌های درس آقا رضا اصفهانی پرداخته است. فعالیت در جهت مقابله با اقدامات میسیونر‌های مسیحی کلیسای ادونتیست تهران، موضوعی است که در این فصل درباره آن سخن گفته شده است. سومین فصل این کتاب، درباره چگونگی جذب سیدمحمد میرمحمدصادقی در حزب ملل اسلامی و فعالیت‌های وی در این حزب بحث می‌کند. فصل چهارم بازگو کننده خاطرات دوران دستگیری، حبس و زندان راوی است، خاطراتی که هشت سال اسارت در زندان قصر و زندان شهربانی بیرجند را روایت می‌کند. فصل پنجم این کتاب به چگونگی آزادی راوی از زندان، روند تحصیلات آکادمیک و همچنین شرایط سیاسی – اجتماعی ایران مقارن با فروپاشی نظام سلطنت پهلوی می‌پردازد. فصل ششم کتاب دربرگیرنده فعالیت‌های راوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خدماتی است که وی در معاونت صنایع بنیاد مستضعفان به انجام رسانده است. فصل هفتم به دوران وزارت مهندس سیدمحمد میرمحمد صادقی اشاره دارد. در این فصل راوی به چگونگی حضور خود در دولت‌های شهیدان رجایی و باهنر و همچنین آیت‌الله مهدوی کنی اشاره می‌کند. فصل هشتم این کتاب، روایتگر دورانی است که راوی در معاونت وزارت کشاورزی و در رأس شیلات ایران به فعالیت مشغول بوده است. حضور در شرکت سرمایه‌گذاری شاهد موضوعی است که در فصل نهم این خاطرات بدان اشاره شده است. فصل دهم و پایانی این اثر هم، به خدمات راوی در بنیاد رشد می‌پردازد».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار