کد خبر: 1135902
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
تولید سالانه حدود ۳ میلیون تن انواع مرکبات در مازندران، حالا نیازمند هدف‌گذاری برای مدیریت این همه محصول است. هر چند سال‌ها بود مسئولان از برنامه‌هایشان در جهت تأمین نیاز بازار داخلی، ذخیره‌سازی برای شب عید و صادرات مرکبات سخن گفته و قول‌هایی می‌دادند، اما در عمل اتفاق خاصی رخ نمی‌داد و این باغداران بودند که همیشه متضرر می‌شدند. اما حالا اتفاقات خوبی رقم خورده و با صادرات نخستین محموله کشاورزی مازندران از طریق دریا می‌توان به ادامه این روند و بهبود شرایط امیدوار بود.
سجاد مرسلی


مدت‌ها بود که کارشناسان باغبانی تاکید می‌کردند روند افزایش جهشی سالانه تولید مرکبات در مازندران که محصول مازاد بر مصرف را هم بیشتر می‌کند، ضرورت هدف‌گذاری برای استفاده از نیاز‌های بازار داخلی و ارتباط با فروش و توسعه بازار‌های خارجی این محصول را دو چندان کرده است.
در همین راستا صاحبان باغ‌های تجاری مرکبات مازندران معتقدند، پشت گرمی باغداران به سیاست‌های حمایتی دولتی در کنار گسترش آشنایی باغداران با مدیریت محصولات باغی در انبارداری فنی، مقابله به موقع با آفات و کاهش ضایعات سبب شده است تا این روز‌ها دست افراد سودجو از محل تولید تا بازار مصرف کوتاه شود، اما لازمه دوام این وضعیت توسعه بازار‌های داخلی و خارجی این محصول است که باید به صورت جدی دنبال شود و بحث صادرات اولین گزینه در جهت ورود به بازار‌های دیگر کشورهاست.
اگر چه چرخ کشاورزی مدرن و پیشرفته در مازندران طی یک دهه اخیر سرعت گرفته است، اما به دلیل شکل نگرفتن زنجیره تولید همواره دلالی و واسطه بازی در بازار انواع محصولات کشاورزی مورد اعتراض همه از جمله تولید کنندگان، مسئولان و مصرف کنندگان است.
هر چند طی چند سال اخیر باغداری مرکبات مازندران در فرآیند‌های تولید تا بازار مصرف ورود کرده و موفقیت‌هایی هم کسب کرده‌اند، اما رسیدن به مرز تولید ۳ میلیون تن مرکبات در این خطه شمالی به برنامه‌ریزی جدی‌تری در همه حوزه‌ها نیاز دارد.
نیازمند تقویت لجستیک
صادرات نخستین محموله مرکبات از طریق دریا اتفاق بسیار خوب و خبر شیرینی برای باغداران مازنی بود که می‌تواند آن‌ها را برای سال‌های آینده امیدوارتر کند.
در همین راستا رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر تقویت لجستیک برای صادرات محصولات گفته که نخستین محموله مرکبات استان از طریق دریا در سال‌جاری صادر شده است.
حسن عنایتی کلیجی با بیان اینکه به دنبال این هستیم حوزه‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به‌ویژه در بخش آب و خاک رخ داده و به عدد قابل قبولی دست پیدا کنیم، ادامه داد: «در دولت سیزدهم و سفر هیئت دولت به مازندران اعتبارات مناسبی در بخش آب و خاک اختصاص پیدا کرد و امیدواریم به موقع تخصیص پیدا کند.»
این مسئول از سرمایه‌گذاران خواست در حوزه کشاورزی ورود کرده و سرمایه‌گذاری کنند و حتماً حمایت‌های لازم نیز در این زمینه صورت می‌گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: «به عنوان یک کارشناس در بخش کشاورزی عرض می‌کنم که فشار جمعیتی کشور به استان‌های شمالی به ویژه مازندران زیاد است و باید بستر تولید را حفظ کنیم و این موضوع تلاش همگان را می‌طلبد.»
به گفته عنایتی کلیجی در کنار جهاد کشاورزی باید اتاق بازرگانی، سازمان صمت و بخش خصوصی حضور پیدا کنند تا کشاورزی مازندران سربلند باشد و مشکلی در امنیت غذایی وجود نداشته باشد و فعالان این عرصه با دلگرمی اقدام به تولید کنند.
سلامت محصولات مهم است
کیفیت بالای تولیدات کشاورزی مازندران موجب شده تا ۱۰درصد ارزش اقتصادی محصولات این حوزه در کشور به این استان برسد.
ضمن اینکه مازندران توانسته نقش مؤثری در بازار‌های پایتخت ایفا کند و به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی این منطقه، سایر استان‌ها درصدد استفاده از تجربیات مازندران برای ورود به دیگر بازار‌ها هستند.
عنایتی کلیجی ادامه داد: «امسال از ظرفیت دریایی استفاده کردیم و ۱۰ کانتینر کیوی و مرکبات را ارزان‌تر و سریع‌تر و با قیمت مناسب صادر کردیم و این نشان می‌دهد باید لجستیک را در استان تقویت کنیم و به همین منظور نخستین محموله دریایی را از بندر امیرآباد صادر شد.»
حالا مسئولان استانی باید مواردی همچون سلامت محصولات و میزان استفاده از سموم در باغات را مد نظر قرار دهند تا با باز شدن راه‌های ارزان قیمت صادرات، مبادا محصولات به دلایل دیگر مهر بازگشت به ایران بخورند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار