پرواز غیرقانونی نرخ بلیت شرکت‌های هواپیمایی
کد خبر: 1133425
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004kr3
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
در حالی شرکت‌های هواپیمایی به افزایش قیمت بلیت در هفته‌های اخیر اقدام کرده‌اند که هم سازمان هواپیمایی کشوری و هم دادستان تهران، این گرانی قیمت‌ها را غیرقانونی می‌دانند، اما همچنان شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به شکایات معترضان بهانه‌جویی و از بازگرداندن مابه‌التفاوت قیمت بلیت خودداری می‌کنند.
بهناز قاسمی

در روز‌های گذشته برخی شرکت‌های هواپیمایی اقدام به فروش بلیت با قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب کرده‌اند و طبق اعلام سازمان هواپیمایی با شرکت‌های متخلف برخورد خواهد شد. ظاهراً برخی از مسیر‌ها ده‌ها درصد افزایش قیمت داشته و با کمی جست‌و‌جو در سایت‌های فروش می‌توان دید در مسیر‌های مختلف از ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان افزایش قیمت رخ داده است. با وجود اینکه سازمان هواپیمایی اعلام کرده بود تا وقتی ستاد تنظیم بازار افزایش را تأیید نکند، این افزایش غیرقانونی است، اما برخی از شرکت‌های هواپیمایی دست به افزایش قیمت زده‌اند.
به گزارش «جوان» شرکت‌های متخلف هواپیمایی در پاسخ به اعتراض مسافرانی که بلیت گران خریده‌اند، طفره می‌روند و تاریخ‌هایی را که مشتریان سفر کرده‌اند مشمول برگشت مابه‌التفاوت نمی‌دانند. به عنوان مثال به یکی از مسافران سفر مشهد که به شرکت هواپیمایی اعتراض کرده و خواستار دریافت مابه‌التفاوت وجه بلیت شده است، گفته شده تاریخ سفر شما مشمول گران‌فروشی‌ها نمی‌شود. این تخلفات همچنان ادامه دارد و حقوق مسافران تضییع می‌شود، چراکه به رغم اصرار سازمان هواپیمایی کشوری شرکت‌ها زیر بار پرداخت وجه اضافه مسافران نمی‌روند و با دست به سر کردن مشتریان برای خود زمان می‌خرند تا شاید سازمان هواپیمایی افزایش قیمت ۳۰ تا ۴۷ درصدی بلیت شرکت‌ها را بپذیرد.
دادستان تهران: شرکت‌ها تمکین کردند
و قیمت‌ها به قبل از دی ماه برگشت
در این خصوص روز گذشته عباس فرزادنیا، معاون دادستان تهران در حاشیه بازدید از چند شرکت خطوط هوایی با بیان اینکه افزایش قیمتی که اخیراً از طریق انجمن شرکت‌های هواپیمایی به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد، مصوبه ستاد تنظیم بازار را نداشت، گفت: مراجعی که به نوعی مجاز به پیشنهاد قیمت‌ها هستند، مکلفند نظر ستاد تنظیم بازار را در خصوص افزایش قیمت‌ها اخذ کنند. به گزارش مهر، معاون دادستان تهران و رئیس دادسرای ناحیه۳۰ فرودگاه‌های تهران افزود: مصوبات متعددی که ستاد تنظیم بازار بر عهده داشته گویای این است که خدمات حمل‌و‌نقل هم در حوزه‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای درون‌شهری و برون‌شهری مشمول قیمت‌گذاری است و حتماً باید ستاد تنظیم بازار این قیمت‌گذاری را در نهایت تنفیذ و تصویب کند.
وی گفت: شصت‌وششمین مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی هم با حضور رؤسای قوا تشکیل می‌شود، آنجا هم به صراحت تصریح دارد تمام تصمیم‌گیری‌ها که دستگاه‌های مختلف، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در خصوص نرخ‌گذاری و قیمت‌گذاری دارند، در نهایت باید به تأیید و تصویب ستاد تنظیم بازار برسد.
فرزادنیا خاطرنشان کرد: در وهله اول باید بدانیم که در حوزه حمل و نقل، تعرفه‌ها و نرخ قیمت‌گذاری بلیت در حوزه خدمات هوایی باید در چارچوب مصوبات ستاد تنظیم بازار حرکت کرد و به لحاظ اینکه این روند انجام نشد، افزایش قیمت‌ها مورد تأیید مراجع نظارتی و دستگاه قضایی نیست، لذا به صورت جدی به موضوع ورود پیدا کردیم و مصمم هستیم تک‌تک شرکت‌های هواپیمایی را از نزدیک بازرسی کنیم و جایی که افزایش قیمت باشد، برخورد قانونی صورت گیرد.
معاون دادستان تهران اظهار کرد: افزایش قیمت مورد تأیید ستاد تنظیم بازار نیست و این اضافه دریافتی که در شرکت‌های هواپیمایی صورت گرفته است، حتماً باید به مردم و به مسافران برگردانده شود.
وی بیان کرد: تعدادی از بلیت‌ها توسط آژانس‌ها به فروش رفته است و باید اضافه دریافت از طریق آژانس‌ها با نظارت شرکت هواپیمایی برگردد. تعدادی هم به صورت مستقیم از ناحیه شرکت‌های هواپیمایی به فروش رفته است که این شرکت‌های هواپیمایی خودشان مکلف هستند این ارقام را پرداخت کنند.
فرزادنیا اظهار کرد: تا اعاده قیمت‌های فروش بلیت‌های هواپیمایی نظارت‌مان را تحت مسئولیت دادسرای تهران و با حضور نمایندگان سازمان هوایی و سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بر تمام شرکت‌های هواپیمایی اعمال می‌کنیم تا قیمت‌ها به حالت قبل برگردد.
معاون دادستان تهران اظهار کرد: حسب بررسی‌هایی که به عمل آورده و بر اساس مذاکراتی که داشته‌ایم، شرکت‌ها تمکین کرده‌اند و با تذکراتی که دادسرای تهران به شرکت‌ها داده است، عرضه قیمت‌های خلاف قانون متوقف شده و سامانه‌ها و سیستم‌های هواپیمایی در حال به‌روزرسانی به حالت قیمت‌های قبل از دی ماه هستند. وی درباره اینکه مردم چگونه وضعیت برگشت پول خود را پیگیری کنند نیز گفت: در گام اول خود شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند پاسخگو باشند. طی مذاکراتی که انجام دادیم، مکلف هستند پاسخگو باشند و اگر مردم درخصوص بازپرداخت اضافه دریافتی موفق نشدند، حتماً از طریق سازمان هواپیمایی کشوری اقدام کنند. فرزادنیا تصریح کرد: دادسرای تهران، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز چنانچه کسی پیگیر دریافت اضافه پرداختی شده و موفق به دریافت وجه اضافه نشده باشد، بازگشت مبلغ او را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار