کد خبر: 1116820
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
کره‌شمالی همزمان با آزمایش‌های پی‌درپی موشکی برای نشان دادن آمادگی خود در مقابل امریکا و متحدانش به جنگ لفظی با مقامات واشنگتن روی آورده است و رهبر کره‌شمالی در تازه‌ترین موضع‌گیری خود حین نظارت بر شلیک موشک بالستیک قاره‌پیمای «هواسونگ-۱۷»، به امریکا هشدار داد تهدید‌های اتمی را با تسلیحات اتمی و تقابل را با تقابل پاسخ می‌دهند. 
تنش‌ها بین کره‌شمالی با امریکا و متحدانش هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد و مقامات دو طرف همدیگر را به استفاده از گزینه نظامی در صورت لزوم تهدید می‌کنند. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی که از امریکا برای بازگشت به میز مذاکرات و لغو تحریم‌ها ناامید شده است، سعی دارد به تنها برگ برنده خود که «بمب اتمی» است متمرکز شود تا از این طریق از تنش‌آفرینی دشمنان در شبه‌جزیره کره ممانعت کند. کیم روز شنبه در تازه‌ترین اظهارات خود بار دیگر به امریکا هشدار داد که هرگونه تهدید نظامی را با واکنش قاطع اتمی پاسخ می‌دهند. رسانه دولتی کره‌شمالی روز شنبه گزارش داد که کیم این اظهارات را حین نظارت بر شلیک موشک بالستیک قاره‌پیمای «هواسونگ-۱۷» مطرح کرده است. رهبر کره‌شمالی نیز حین نظارت بر این پرتاب گفت که شلیک موشک قاره‌پیما، وجود ظرفیت قابل اتکا و قدرتمند در کشورش برای مقابله با هر نوع تهدید اتمی را نشان داد. کیم هشدار داد: «اگر دشمنان به تهدید علیه کره‌شمالی با معرفی ابزار‌های تهاجمی اتمی ادامه دهند، دولت و حزب ما هم قاطعانه، تهدید‌های اتمی را با تسلیحات و تقابل را با تقابل پاسخ می‌دهند. به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، موشک بالستیک کره‌شمالی که از فرودگاه بین‌المللی پیونگ‌یانگ شلیک شد، ۹۹۹ کیلومتر مسافت را در آسمان به ارتفاع ۶ هزار کیلومتری طی کرد. در این گزارش آمده است: «این شلیک آزمایشی، قابل‌اتکا بودن سامانه‌های تسلیحاتی راهبردی بزرگ و جدید کره‌شمالی و عملکرد رزمی قدرتمند آن را نشان داد. پیش از این، «یون سوک یول» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی با درخواست از جامعه بین‌المللی برای اعمال شدید‌ترین تحریم‌ها بر پیونگ‌یانگ، خواستار تقویت بازدارندگی در برابر موشک‌های کره‌شمالی شده بود. در روز‌های اخیر مقامات ژاپنی و کره‌ای اعلام کردند که کره‌شمالی به موشک‌های بالستیک برد بلند ۱۰ هزار کیلومتری دست پیدا کرده است که می‌تواند خاک امریکا را مورد هدف قرار دهد.
 کره‌شمالی دو ماه پیش نیز قانون حمله اتمی پیشدستانه را تصویب کرد تا به امریکا هشدار دهد که در صورت احساس خطر حتی ممکن است به اقدامی پیشدستانه متوسل شود. در ماه‌های اخیر امریکا و کره‌جنوبی رزمایش‌های زیادی را در شبه‌جزیره کره برگزار کردند که واکنش تند پیونگ‌یانگ را در پی داشت. کره‌شمالی هم برای اینکه نشان دهد در بالا‌ترین سطح آمادگی قرار دارد، موشک‌های زیادی را در این مدت آزمایش کرده است. رهبران پیونگ‌یانگ بار‌ها هشدار داده‌اند که رزمایش‌های واشنگتن و سئول هیچ کمکی به حل اختلافات در منطقه نخواهد کرد بلکه به تشدید تنش‌ها دامن خواهد زد. در پی افزایش آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی، مقامات سئول از واشنگتن خواسته بودند بمب‌های اتمی را مجدداً در خاک کره مستقر کند، اما کاخ سفید با این درخواست مخالفت کرده و آن را اقدامی تنش‌زا توصیف کرده است. 
 واکنش سازمان ملل و واشنگتن 
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اقدام کره‌شمالی در شلیک موشک بالستیک را محکوم کرد. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در سخنانی گفت: «آنتونیو گوترش پرتاب موشک را به شدت محکوم کرده و پیونگ‌یانگ را فراخوانده تا فوراً از هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر خودداری کند». پیش‌تر نیز «جان کربی» از مقام‌های ارشد کاخ سفید گفته بود: «آزمایش موشکی که کره‌شمالی انجام داده، تهدیدی برای امریکا به شمار نمی‌آید.» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرد: «هیچ‌گونه ارتباط مستقیمی با کره‌شمالی نداریم و آماده مذاکرات با پیونگ‌یانگ بدون هیچ‌گونه پیش شرطی هستیم». مقامات امریکایی از طرفی از پیونگ‌یانگ می‌خواهند در میز مذاکرات حاضر شود، اما از طرف دیگر، با رزمایش‌های مکرر خود و اعمال تحریم‌های جدید راه هرگونه تعامل و گفتگو را می‌بندند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار