کد خبر: 1115061
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو از رفع ۳ مشکل اساسی صنعت داروسازی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با رفع شدن آن، تولیدکنندگان با شرایط بهتری به فعالیت خود ادامه دهند.

سید حیدر محمدی رییس سازمان غذا و دارو گفت: در خصوص کمبودهای اخیر، بخش بزرگی از مشکلات در نتیجه قوانین و مقررات موجود بود، که شناسایی و رفع آن‌ها با همکاری بین بخشی به صورت فوریت در دستور کار قرار گرفت.

اعمال تعرفه ۹ به ۱ از ابتدای سال

وی افزود: تا پیش از این مالیات بر ارزش افزوده اقلام دارویی ۹ درصد از ارز دولتی محاسبه می‌شد که امسال به ۹ درصد ارز نیمایی رسید و هزینه واردات ماده اولیه تولید دارو را به صورت چشمگیری افزایش داد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده بلاخره در آبان‌ماه سال جاری اصلاح این تعرفه مصوب شد، اما باتوجه به اینکه مبنای اعمال تعرفه یک درصدی ارزش افزوده همان آبان‌ماه اعلام شد، برخی شرکت‌های دارویی که ماده اولیه خود را قبل از این تاریخ ترخیص کرده بودند متضرر می‌شدند، بنابراین با پیگیری مجدد و برگزاری جلسه با ستاد تنظیم بازار مقرر شد تا مالیات بر ارزش افزوده در حوزه دارو نیز مانند سایر کالاهای اساسی از ابتدای سال ۱۴۰۱ با تعرفه یک درصد محاسبه شود.

وی با اشاره به اینکه طی روزهای گذشته ماده اولیه موجود در گمرکات ترخیص و بخشی از مشکل حل شده است، گفت: حجم زیادی ماده اولیه دارویی معادل صدها میلیون دلار به دلیل همین مشکل ارزش افزوده در گمرک مانده بود که با حل شدن این موضوع، ترخیص و بخش عمده‌ای از مشکلات در حوزه تامین ماده اولیه را حل خواهد کرد.

رفع موانع اعطای تسهیلات ۱۵ هزار میلیاردی به صنعت داروسازی

دکتر محمدی با بیان اینکه تامین نقدینگی شرکت‌های داروسازی نیز یکی از مشکلات عمده این حوزه بود، گفت: بانک‌ها برای تامین نقدینگی شرکت‌های دارویی مقداری تاخیر داشتند که این موضوع نیز مورد پیگیری قرار گرفته و طی جلسه وزیر بهداشت و رئیس بانک مرکزی مقرر شد شرکت‌هایی که خواستار استفاده از تسهیلات هستند میزان تسهیلات درخواستی را به‌اضافه مبلغ پیشنهادی به سازمان غذاودارو اعلام کرده و با تایید این سازمان به بانک عامل مربوطه معرفی و تسهیلات به قید فوریت به آن‌ها پرداخت شود.

پرداخت ۲۴ ساعته ارز واردات ماده اولیه دارویی

رییس سازمان غذاودارو با بیان اینکه واردات مواد اولیه و برخی از داروها به دلیل تاخیر در تخصیص ارز مورد نیاز با مشکل مواجه بود، عنوان کرد: تخصیص ارز نیمایی در برخی از موارد تا یک ماه طول می کشید که با پیگیری‌های صورت گرفته از بانک مرکزی مقرر شد مدت زمان تخصیص ارز تمامی اقلام دارویی به ۲۴ ساعت کاهش پیدا کند؛ طبیعتا تسریع در روند تخصیص ارز موجب کوتاه شدن زمان واردات ماده اولیه و در نتیجه تولید دارو خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه نظر به رفع این سه مشکل اساسی حوزه دارو و تدابیر اندیشیده شده در جهت افزایش تولید و واردات دارو (در صورت نیاز) مشکل عمده کمبودهای اخیر دارویی حل شود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار