کد خبر: 1103641
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
سید رحیم نعمتی

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، شنبه گذشته در یک جشنواره هوافضا شرکت کرده بود و گفت: «ازمیر را فراموش نکنید. به تاریخچه خود نگاه کنید. از حد و حدود خود عبور نکنید. اشغال جزایر از جانب شما، ما را محدود نمی‌کند. ما می‌توانیم یک‌شبه به آنجا بیاییم.» او این کلمات به‌شدت تهدید‌آمیز را خطاب به کشور همسایه ترکیه، یونان، بیان می‌کرد و وزارت خارجه یونان هم بی‌معطلی پاسخ او را داد و با صدور بیانیه‌ای «بدون فوت وقت» متحدان خود را در ناتو در جریان «اظهارات تحریک‌آمیز ترکیه» قرار داد و ترکیه را متهم کرد که به دنبال تضعیف ائتلاف ناتو است. هرچند که رد و بدل شدن این دست اظهارات تند و تحریک‌آمیز در روابط بین دو کشور چیز تازه‌ای نیست، اما به نظر می‌رسد که این بار میزان شدت آن به نحو قابل‌توجهی افزایش یافته است.
به نظر می‌رسد که این دور تنش لفظی بین دوطرف به واسطه ادعایی است که آنکارا مطرح کرده و می‌گوید سامانه‌های یونانی اس-۳۰۰ مستقر در جزیره کرت یونان پرواز جت‌های جنگنده ترکیه را رصد می‌کنند و موشک‌های خود را روی آن‌ها قفل کرده‌اند. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، که جمعه گذشته در مراسم نیروی هوایی ترکیه شرکت کرده بود مثل اردوغان به یونان هشدار داد و گفت: «بار‌ها به یونان گفته‌ایم که از تاریخ درست عبرت بگیرد.»‌او بعد از این حرف با یک جنگنده اف-۱۶ ترکیه بر فراز دریای اژه پرواز کرد تا به گفته روزنامه حریت ترکیه، «نمایش قدرت» ترکیه را در برابر یونان انجام داده باشد. به نظر می‌رسد که این دو مقام ارشد ترکیه در فاصله یک روز شدید‌ترین حمله لفظی را علیه یونان بیان کرده‌اند که از سخنان آن‌ها چنین برمی‌آید که خود را آماده درگیری و حتی جنگ تمام عیار با همسایه غربی می‌کنند. این افزایش تنش می‌تواند مربوط به ادعا‌های ارضی ترکیه در دریای اژه باشد یا مربوط به وضعیت داخلی ترکیه و نیاز مبرم اردوغان به احساسات ملی‌گرایانه.
اردوغان اوایل ژوئن هم تهدید مشابهی را علیه یونان بیان کرده بود. او در مورد ادعا‌های ارضی ترکیه بر برخی جزایر دریای اژه، یونان را مورد خطاب قرار داد و گفت: «من به یونان هشدار می‌دهم که از هرگونه خیال‌پردازی، اقدام یا اظهارنظری که منجر به پشیمانی شود پرهیز کند. سر عقل بیایید.»‌این جزایر بنابر معاهده ۱۹۲۳ لوزان تحت حاکمیت یونان هستند، هرچند که برخی از آن‌ها صد‌ها کیلومتر از این کشور فاصله دارند و تنها چند کیلومتر در آن سوی سواحل ترکیه قرار دارند. ترکیه حاکمیت یونان بر این جزایر را قبول ندارد و به دنبال این است که با اصلاح معاهده لوزان، حاکمیت خود را بر این جزایر تثبیت کند و به دنبال آن از اکتشاف و استخراج منابع طبیعی بیشتری در دریای اژه برخوردار شود. به این جهت، ترکیه همواره سعی می‌کند با لفاظی‌های آتشین این پرونده را باز نگه دارد، اما باید گفت که حالا بعد از تهاجم روسیه به اوکراین، این احتمال وجود دارد که آنکارا نیز اقدام مستقیم نظامی برای تصرف این جزایر را در نظر گرفته باشد. از سوی دیگر، شرایط نه‌چندان مطلوب اقتصادی فضای مانور کمتری برای آنکارا باقی گذاشته و از این رو، همین لفاظی‌ها تنها ابزار موجود اردوغان برای پیگیری ادعا‌های ارضی‌اش است. با این حال، او می‌تواند با همین لفاظی‌ها دست‌کم احساسات ملی‌گرایانه را در داخل کشور تقویت کند تا از آن به عنوان کارتی در رقابت سیاسی با جبهه مخالفان به خصوص برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ژوئن سال آینده استفاده کند. لازم به یادآوری است که ترکیه شرایط سخت اقتصادی را تجربه می‌کند و مخالفان اردوغان نیز جبهه متحدی را برای خلع ید از او در این انتخابات تشکیل داده‌اند و به نظر می‌رسد که احساسات ملی‌گرایانه یکی از ابزار‌های اردوغان برای مقابله با این جبهه متحد باشد و چه چیزی بهتر از یونان و یادآوری خاطره «تهاجم بزرگ،
Büyük Taarruz‎» مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه نوین، در ۱۹۲۲ به قوای یونان برای آزادسازی ازمیر ترکیه که بی‌شک در یاد و خاطره شهروندان ترکیه زنده مانده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار