کد خبر: 1101007
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
آرمین بینا

مرد فریبکار که با همدستی یکی از دوستانش به بهانه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه از مردم کلاهبرداری میلیاردی می‌کرد، بازداشت شد.
چندی قبل مردی در تهران به اداره پلیس رفت و از گردانندگان مؤسسه‌ای به اتهام کلاهبرداری شکایت کرد.
شاکی گفت: «پسرم دیپلم گرفته بود و دوست داشت در یکی از کشور‌های خارجی ادامه تحصیل دهد. مدتی قبل در اینستاگرام با صفحه‌ای آشنا شدم که نوشته بود متعلق به کالج ترکیه است و از تمامی کشور‌ها دانشجو می‌پذیرد. وقتی به آدرس دفتر در تهران مراجعه کردم، مردی که مدعی بود تحصیلکرده است و مدرک دکتری دارد با حرف‌هایش مرا فریب داد و مدعی شد که یکی از مدیران کالج است و بعد هم پس از پرداخت ۲۰ هزار دلار فرزندم را راهی ترکیه کرد، اما بعد به بهانه اینکه قبول نشده‌است، از ما پول خواست تا اینکه فهمیدم کلاهبردار هستند. با طرح این شکایت پرونده به دستور بازپرس در اختیار اداره سیزدهم پلیس آگاهی قرار گرفت. در حالی که هر روز به تعداد شاکیان افزوده می‌شد، کارآگاهان پلیس آگاهی مسئول کالج را احضار کردند، اما وی مدعی شد که کلاهبرداران از نام مؤسسه کالج سوءاستفاده و به این شیوه از مردم کلاهبرداری می‌کنند که از آن‌ها شکایت دارد.
از سوی دیگر بررسی‌های مأموران نشان داد مردی به نام فرزاد در ترکیه گرداننده اصلی این باند کلاهبردار است و او با اجاره هتلی تابلو کالج را بر سر در آن نصب کرده است و با تبلیغات اینستاگرامی از شهروندان ایرانی به بهانه تحصیل فرزندانشان کلاهبرداری می‌کند. همچنین مأموران دریافتند همدست وی که مرد ۴۷ ساله‌ای به نام حمید است، در تهران با اجاره کردن دفتری افراد را شناسایی می‌کند و پس از گرفتن مبلغی به ترکیه می‌فرستد، بنابراین در حالی که متهم اصلی به دستور بازپرس شعبه هفتم دادسرای ناحیه ۳۳ از سوی مأموران پلیس اینترپل تحت تعقیب است، مأموران پلیس حمید را در تهران بازداشت و به اداره پلیس منتقل کردند.
اظهارات یکی از شاکیان
یکی از شاکیان پس از دستگیری متهم گفت: «تصمیم داشتم فرزندم را برای تحصیل به خارج از کشور بفرستم که در اینستاگرام با یوس کالج آشنا شدم. آن‌ها در فضای مجازی و با استفاده از شاخ‌های اینستاگرامی معروف و چهره‌های مشهور بازیگری تبلیغات زیادی داشتند و به همین خاطر من و فرزندم جذب شدیم و برای مذاکره به دفتر کارشان در تهران رفتیم. در آنجا با متهم دستگیر شده آشنا شدیم و او هم با چرب‌زبانی و البته اطلاعاتی که در مورد تحصیل در خارج از کشور داشت، ما را فریب داد. پس از این او ما را رها نکرد و مدام با ما در ارتباط بود و ما را برای مشاوره به دفترش دعوت می‌کرد. در آنجا به من و فرزندم فیلم‌هایی نشان می‌داد که دانشجویان زیادی با امکانات پیشرفته‌ای در حال تحصیل بودند و خوابگاه‌های استخردار و با تجهیزات ویژه در اختیار آن‌ها بود. وی مدعی بود اساتید معتبری تدریس می‌کنند در صورتی که بعد فهمیدیم مدرک دانشجویان فارغ‌التحصیل هم اعتباری ندارد.»
وی ادامه داد: «مدتی قبل با من تماس گرفتند که فرزندم نمره قبولی نیاورده‌است و باید برای رزرو صندلی دانشگاه ۵۰ هزار دلار پرداخت کنم، اما من می‌خواستم فرزندم را که دچار مشکلات روحی شده‌بود، به ایران برگردانم، اما آن‌ها می‌گفتند فرزندم برنمی‌گردد و چاره‌ای ندارم و باید برای او پول واریز کنم.»
متهم در بازجویی‌ها جرم خود را انکار کرد و برای تحقیقات بیشتر در اختیار مأموران پلیس قرار گرفت.

گفتگو با متهم

سابقه داری؟
نه. من کارشناسی ارشد روانشناسی و دانشجوی دکتری و مهندسی مکانیک در یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ایران هستم.
الان به چه جرمی دستگیر شدی؟
می‌گویند کلاهبرداری کرده‌ام، اما قبول ندارم.
چرا؟
می‌گویند تعدادی شاکی دارم که من از آن‌ها به بهانه تحصیل فرزندشان در کشور ترکیه کلاهبرداری کردم، در صورتی که من فرزندان آن‌ها را برای تحصیل به ترکیه فرستادم و قرار بود آن‌ها در آزمون‌های دانشگاه مثل ایران قبول شوند، اما قبول نشدند و الان می‌گویند کلاهبرداری کرده‌ام.
پول‌هایی که گرفتید، برای چه بود؟
به هرحال زندگی در ترکیه هزینه دارد. ما بر اساس قرار‌دادمان محل اقامت برای آن‌ها در نظر گرفته بودیم و تغذیه آن‌ها هم بر عهده ما بود و آن‌ها باید برای آزمون آماده می‌شدند و مثل کنکور ایران قبول می‌شدند که بعضی از آن‌ها قبول نشدند.
چقدر هزینه دارد؟
هر رشته متفاوت است. دانشگاه‌ها در ترکیه بین ۵۰ تا ۴۰۰ میلیون هزینه دارد. البته زندگی در ترکیه سالی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و ما در ترکیه هفت ساختمان داریم که یکی از ساختمان‌ها برای آموزش و شش ساختمان دیگر هم خوابگاه دانشجویان است.
چند سال است فعالیت دارید؟
سه سال است. یک سال اول مشاور مؤسسه دیگری بودم، اما دو سال است برای خودم کار می‌کنم.
مجوز دارید؟
نــه.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار